Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wielen uitrichten omgeving mol - Forum Wereldfietser

wielen uitrichten omgeving mol

Hallo allemaal,

met oog op mn nieuwe fiets ben ik op zoek naar een competente "wielen op spanning breng en uitlijn " man. liefts in de buurt van mol (belgië).

ik denk dat mijn huidige fietsenmaker dat ook wel kan, maar hoe goed weet ik niet, het is toch een behoorlijk werkje (en vrij belangrijk, daar er een duure rohloff naaf in gaat zitten).

ik vind het ook zo stom om daar binnen te gaan en te vragen "ey kunnen jullie dit een beetje?"
verder komen er wel mensen met zeer dure racefietsen dus ik denk wel dat ze competent zijn, maar zeker ben ik niet.

ik ben van plan deze wielen zelf te vlechten dan spaar ik dat geld uit, maar ik heb verder niks aan 250, euro richtbank en spanningmeter, dus wil ik het ergens laten doen.

wie heeft er een goed adres?

greetz,

Thomas

Hi,

dacht zelf eigenlijk gelijk aan of Ernie Frieke of aan Luc (die is van Antwerpen)

Succes

Bas

Ik laat het gewoon bij de fietsenmaker doen. Volegsn mij doet die dat even goed :).

Veldhoven, ideaal maak ik er een leuke fietstocht van (hoe dat gaat lukken met twee velgen zie ik dan wel weer :P hopelijk is hij niet TE duur...


groetjes, Thomas

s0lar schreef:Ik laat het gewoon bij de fietsenmaker doen. Volegsn mij doet die dat even goed :).

hmm, werk sinds een tijdje ook bij een lbs.
Nu is het zo dat bij een bepaald merk bij een bepaald type rem verkeerde boutjes zijn gebruikt, deze blijken onder hogere belasting te kunnen knappen. Om dit euvel op te lossen zijn er naar alle lbs' setjes met de juiste boutje gestuurd, bij dit pakket kwam ook een moment sleutel en een handleiding hoe deze te gebruiken..... ik vraag mij terdege af hoe een lbs in de regel zijn boutjes na trekt?

Mijn ervaring is wat dat betreft dat het met wielen vlechten eigenlijk net zo is, zelf hebben we in de werkplaats een aantal momentsleutels en ook natuurlijk een spaakspannings meter. Heb in geen enkele andere werkplaats in de omgeving dergelijk materiaal gezien.

Nog een mooi voorbeeld, vraag aan de chefwerkplaats of dat ie eventjes de slijtage aan mijn ketting wil meten... vraagt ie, trapt je fiets door dan moet je je gehele "drive train" vervangen. Vervolgens wijs ik de beste man op de ketting checker (nogwel van parktool ook) aan het bord, krijg ik het antwoord dat hij niet weet wat hij daar mee moet... (tis nogwel de chef...)


Wil hiermee niet zeggen dat alle fietschen makers slecht zijn , maar der zitten zeker ook van het type "doosjes-schuivers" tussen, dus pas daar mee op.

Bas

ik heb net een email gestuurd naar Ernie Frieke, dus we horen er nog van.

ik veronderstel dat je met LBS een fietsenwinkel bedoelt???

groetjes en bedankt,

Thomas
ThomasR schreef:Hallo allemaal,

ik ben van plan deze wielen zelf te vlechten dan spaar ik dat geld uit,
Als je het kunt is een wiel vlechten, richten en spannen vaak minder werk dan wanneer je moet beginnen met het rechtbreien van het gepruts van een ander ;). Bovendien loop je natuurlijk de kans in het 'datmoetenwediejongenmaareensafleren' tarief te komen :idea:

ja dat is wel waar , is rechtgezet :)

enneuh trouwens... ik bedoel natuurlijk uitlijnen of richten niet uitrichten :)

bedankt voor de reacties,

Thomas

Waarom doe je het niet zelf? Het is minder moeilijk dan de meeste mensen denken. Handleiding kan je op het net vinden. (Sheldon Brown). Werk rustig en neem je tijd.

Koop wel een goede spaaksleutel; liefst een die op de vier hoeken van de nippel trekt. Dat is geen dure investering. (Aluminium nippels geven sneller de geest dan koperen.)

Een centreerboog heb je niet echt nodig. Het gaat ook in een fietsframe. Als je aandachtig, geduldig en nauwkeurig werkt kan je een beter resultaat bekomen dan een fietsenmaker die rekening moet houden met de prijs van de werkuren.

Een eerste wiel bouwen kan wel drie uur duren, of langer.

ik denkt dat je in je fiets toch niet op 0,2 mm kunt richten zoals Ernie Frieke dat doet, als er iets is wat goed moet zijn zijn het toch wel de wielen vind ik.

ik heb vorige reis wel een spaak gebroken en het wiel zo gericht en perfect mee kunnen rijden, ik moet het alleen nog eens binnen brengen...

ThomasR schreef:ik denkt dat je in je fiets toch niet op 0,2 mm kunt richten zoals Ernie Frieke dat doet, als er iets is wat goed moet zijn zijn het toch wel de wielen vind ik.
.
0.2 mm is haalbaar voor de doe-het-zelver. Het kost geduld en "fingerspitzengefühl".

Anderzijds, ik wil graag de fietser ontmoeten die het verschil voelt tussen rijden met wielen die 0.3 of 0.2 mm juist zijn.

Ik gebruik een oude vork waar ter hoogte van de velgrand schroeven doorheen steken. Die vork zet ik in een bankschroef. Tijdens het richten draai ik die schroeven telkens wat dichter tot de velg. Als die schroef contact maakt met de velg werk ik dat eruit. Dan draai ik de schroef weer wat dichter en zo verder tot er links en rechts nog net een blad papier tussen kan. Dat is beter dan 0.2 mm

nee natuurlijk merk je dat niet, maar het uitlijnen is ook niet hetgene waar ik problemen van maak, het is de egale spaakspanning.
Ik heb nu eenmaal geen meter van 100 euro zo rondliggen :)

daarom dacht ik ook eerst zelf te vlechten, maar zoals er al gezegd werd is dat misschien niet eens zo veel meer moeite voor Ernie.

toch bedankt voor je input.

T

Berre schreef:Waarom doe je het niet zelf? Het is minder moeilijk dan de meeste mensen denken. Handleiding kan je op het net vinden. (Sheldon Brown). Werk rustig en neem je tijd.
of (niet gratis) http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Koop wel een goede spaaksleutel; liefst een die op de vier hoeken van de nippel trekt. Dat is geen dure investering. (Aluminium nippels geven sneller de geest dan koperen.)
Sssssjjjjt .... drie van de vier ;)

Aluminium is hopeloos

Een centreerboog heb je niet echt nodig. Het gaat ook in een fietsframe. Als je aandachtig, geduldig en nauwkeurig werkt kan je een beter resultaat bekomen dan een fietsenmaker die rekening moet houden met de prijs van de werkuren.
Als je ook een centreerboog kunt maken van twee pils en een asbak, ga je toch niet zitten klooien met het omdraaien van het wiel in een frame?


Behalve recht is het voor een wiel ook belangrijk dat de spaakspanning gelijkmatig is. (en uiteraard met de juiste spanning, niet getwist, gekraakt, gevlochten bij volle maan, onder het uitspreken van de juiste bezweringsformules enz enz. )

nou die laatste overdrijf je een beetje denk ik zo :P maar was jij het niet die me aanrade bij ernie te gaan? 8)

ThomasR schreef:nee natuurlijk merk je dat niet, maar het uitlijnen is ook niet hetgene waar ik problemen van maak, het is de egale spaakspanning.
Ik heb nu eenmaal geen meter van 100 euro zo rondliggen :)
Dat de meeste fietsenmakers geen spaakspanningsmeter hebben maar de spanning meten met de vingers met als norm een oud bakerpraatje is de oorzaak van veel ellende. Als ik nu zo'n duur wiel zou gaan spaken als jij van plan bent zou ik toch een meter kopen (à 82,50). Misschien maak je met een goedkoper wiel dat je mét meter bouwt wel een sterker wiel dan wanneer je zonder werkt. De kosten op de lange termijn zouden dan wel eens gunstiger kunnen uitvallen want de meter blijft veilig thuis en je hebt er je leven lang iets als je er netjes mee omgaat.
Die 0,3 mm vind ik in de praktijk niet zo relevant, de eerste keer dat je een dikke steen raakt is je wiel al anders :D
Succes,
Leon

m-gineering schreef: Behalve recht is het voor een wiel ook belangrijk dat de spaakspanning gelijkmatig is. (en uiteraard met de juiste spanning, niet getwist, gekraakt, gevlochten bij volle maan, onder het uitspreken van de juiste bezweringsformules enz enz. )
Als mijn spaken ongeveer gelijk klinken zit ik er meestal niet ver naast. Maar iedereen heeft helaas geen muzikaal gehoor.

Vraagje: Stel dat je wiel vrijwel "recht" is. Maar je stelt vast dat de spaakspanning varieert. Je zet die spanning "gelijk". Is je wiel daarna nog recht?

ja naturlijk, en op op gehoor terug te komen, dat doen ze zogezegd bij verstaging van zeilboten ook maar werkt voor geen meter, sorry hoor maar ik wil het gewoon goed gedaan hebben.

en je moet niet op je tenen getrapt zijn berre, iedere mening is anders, daar is het forum voor : :)

Berre schreef:Als mijn spaken ongeveer gelijk klinken zit ik er meestal niet ver naast. Maar iedereen heeft helaas geen muzikaal gehoor.
Ik zal naast een spakenspanner voortaan ook een stemvork meenemen :)

Dat veelgeprezen op het gehoor werkt alleen enigszins als de spaken elkaar niet raken. En helaas is het wel de bedoeling dat ze elkaar raken.
Leon

Leon schreef:Dat veelgeprezen op het gehoor werkt alleen enigszins als de spaken elkaar niet raken. En helaas is het wel de bedoeling dat ze elkaar raken.
Leon
ben anders blij dat ik niet doof ben !

/Marten (ook met spaakspanningsmeter)