door
Leon » wo 16 jan, 2008 12:44
zwartekees schreef:Het gaat mij er alleen om dat hij die fiets te koop aanbied en een vals bouwjaar opgeeft waardoor die fiets eigelijk veel minder waard is.
En wat mij ook nog opvalt deze fiets heeft nog een roldynamo en deze zijn al vele jaren niet mer te koop en dit weet ik uit eigen ervaring want ik heb zelf ook een koga randoneur met deze remmen en een roldynamo en het bouwjaar van mijn fiets is 1994.
Een belletje naar Koga en je geeft het framenummer en vraagt van welk bouwjaar is deze fiets en ze zoeken het zo voor je op.
Het is natuurlijk niet netjes om een bouwjaar fout op te geven, en als het er tien jaar naast zit dan is dat te veel. Anderzijds is een bouwjaar voor een vakantiefiets nogal irrelevant. Ik zie liever een fiets van 10 jaar oud die nog erg goed is, dan een van een half jaar die een half jaar afgeragd en verwaarloosd is.
Omdat ik in Maastricht woon kom ik ook regelmatig in Beglië en zie daar veel fietsen die een allegaartje zijn van onderdelen. Het monteren van allerlei onderdelen op allerlei fietsen gebeurt in Nederland ook wel, maar in België is het soms tot een sport verheven. Dus ik sta er niet van te kijken dat in België Koga's van een paar modeljaren oud via de handel verkocht worden met roldynamo's die veel ouder zijn dan de fiets.
Alles bij elkaar geldt voor elke fiets, zelfs voor een nieuwe fiets in een Nederlandse winkel, dat je koopt wat je ziet en niet wat de man of vrouw zegt wat het is.
Leon