Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraagje over Rohloffnaaf - Forum Wereldfietser

vraagje over Rohloffnaaf

Ik heb zelf gekozen voor deraillieurversnelling (shimano XT) Als je dit wilt kun je daarmee ook van casette veranderen. Afhankelijk van het gebied waar je heengaat kun je zo voor een andere (meer comfortabele) verhouding kiezen in de versnellingen.

Is dit ook met een Rohloff mogelijk? Of zit je dan vast aan de versnellingen die de naaf je biedt?

Het is net zo simpel: je neemt een ander achtertandwiel, en/of een ander voortandwiel. Om eerlijk te zijn: het is zelfs simpeler en goedkoper, want achter hoef je slechts een enkel goedkoop tandwiel te veranderen in plaats van een hele cassette, en voor hoef je slechts een tandwiel te vervangen in plaats van drie. En andere deraileurs met langere poten of een andere vorm van kooi heb je evenmin nodig. De relatieve afstanden tussen de versnellingen blijven gelijk. Dat kun je als een voordeel zien, maar ook als een nadeel. Tenzij je je fiets wezenlijk van karakter wilt laten veranderen is het geen issue.
Willem

Willem Jongman schreef:Het is net zo simpel: je neemt een ander achtertandwiel, en/of een ander voortandwiel. Om eerlijk te zijn: het is zelfs simpeler en goedkoper, want achter hoef je slechts een enkel goedkoop tandwiel te veranderen in plaats van een hele cassette, en voor hoef je slechts een tandwiel te vervangen in plaats van drie. En andere deraileurs met langere poten of een andere vorm van kooi heb je evenmin nodig. De relatieve afstanden tussen de versnellingen blijven gelijk. Dat kun je als een voordeel zien, maar ook als een nadeel. Tenzij je je fiets wezenlijk van karakter wilt laten veranderen is het geen issue.
Willem
Wel eerlijk blijven Willem. :wink:
Derailleurs vervangen is niet aan de orde, als je met een Rohloff de kleine stappen van een derailleurssysteem met korte kooi wil evenaren ben je gauw uitgepraat want je houdt de stappen van 14%

Je kunt alle stappen van een rohloff omhoog of omlaag schuiven, maar een Rohloff achtertandwiel kost meer als een goedkope 9v cassette. Een voortandwiel bij een Rohloff setup veranderen is wel eenvoudiger dan bij een index voorderailleur, want voor je het weet werk je jezelf in de nesten met een ander crankstel, trapas, voorderailleur, shiftercompatibiliteit etc

m-gineering schreef:Een voortandwiel bij een Rohloff setup veranderen is wel eenvoudiger dan bij een index voorderailleur, want voor je het weet werk je jezelf in de nesten met een ander crankstel, trapas, voorderailleur, shiftercompatibiliteit etc
Hier komt de vraag op waarom je bij een systeem - wat gebouwd is om de cassette aan te passen - de voortandwielen aan zou willen passen.

Even wat feiten:

Mijn MTB met voor 11÷32 cassette: gemiddeld stappen van 12,5%
Mijn racefiets met berg cassette 12÷27: gemiddeld stappen van 9,6%
Mijn racefiets met platte land cassette 11÷21: gemiddeld stappen van 6,7%

Een Rohloff naaf: 14% (onveranderbaar)

Als je let op de grootte van de stappen is de keuze duidelijk. :twisted:

Peter_K schreef:
m-gineering schreef:Een voortandwiel bij een Rohloff setup veranderen is wel eenvoudiger dan bij een index voorderailleur, want voor je het weet werk je jezelf in de nesten met een ander crankstel, trapas, voorderailleur, shiftercompatibiliteit etc
Hier komt de vraag op waarom je bij een systeem - wat gebouwd is om de cassette aan te passen - de voortandwielen aan zou willen passen.
voor vakantiegebruik (en ook voor bijna ieder andere fietser) hebben de wegtriples veel te grote tandwielen en geen handige stappen


Even wat feiten:

Mijn MTB met voor 11÷32 cassette: gemiddeld stappen van 12,5%
Mijn racefiets met berg cassette 12÷27: gemiddeld stappen van 9,6%
Mijn racefiets met platte land cassette 11÷21: gemiddeld stappen van 6,7%

Een Rohloff naaf: 14% (onveranderbaar)

Als je let op de grootte van de stappen is de keuze duidelijk. :twisted:
Een Rohloff is ontwikkeld als een MTB naaf, dus dat die niet geschikt is als racefietssubstituut is niet zo raar.
De stappen zijn misschien op papier groter dan die bij een derailleur, maar wat je ook mee mag tellen dat je alle stappen in een rohloff naaf altijd en logisch kunt vinden. Wel kan je met een derailleursysteem een groter totaal bereik halen dan de ~500% van de rohloff. Scheelt ongeveer een versnelling

m-gineering schreef: maar een Rohloff achtertandwiel kost meer als een goedkope 9v cassette.
:?: Dat 1 Rohloff achtertandwiel duurder is dan een hele casette. Dat is onverwacht. Je zou verwachten dat 9 tandwielen samen duurder zijn dan 1?

Hartelijk dank allemaal voor de antwoorden.

van mijn vaste leverancier: rohloff tandwiel: 25.50, shimano casette: gaande van 13,50 voor deore tot 225 in titanium :p xt kost 32,50

catemaron schreef:
m-gineering schreef: maar een Rohloff achtertandwiel kost meer als een goedkope 9v cassette.
:?: Dat 1 Rohloff achtertandwiel duurder is dan een hele casette. Dat is onverwacht. Je zou verwachten dat 9 tandwielen samen duurder zijn dan 1?
En een Hema horloge van 14.95 is misschien nog wel nauwkeuriger dan een mechanisch statement van een paar mille ;)
Deore cassettes worden in grote oplage gemaakt en worden uit plaat gestampt met nauwelijks dure nabewerkingen. Het is even slikken als de rekening voor het gereedschap binnenkomt, maar vervolgens kosten de cassettes nauwelijks meer als de staalprijs.
Rohloff tandwielen worden in kleine series uit een stuk staal gedraaid en gefreesd, wat relatief langzame dus dure bewerkingen zijn.