Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent, Brander + Water - Forum Wereldfietser

Tent, Brander + Water

Hallo weer!

Na 400km op mijn nieuwe koga-signature, lange speurtochten naar kampeermateriaal in winkels/internet en na het binnenkrijgen van mijn gele ortblieb fietstassen ben ik op een aantal vragen gestuit.

Voordat ik deze stel wil ik duidelijk maken dat ik lang heb gezocht op dit forum en een tijdje op de welbekende hikingsite. De reden dat ik toch de vragen stel, is omdat ik nergens een duidelijk antwoord krijg (en deze waarschijnlijk ook nooit zal krijgen.) Meningen verschillen nou eenmaal, wat mooie discussies op gang brengt natuurlijk! :D

1.) Ik ben op zoek naar een tent. Ik wil graag een tent die ik aankomende winter in Nieuw Zeeland kan gebruiken. Zelf ben ik gestuit op de MSR Velo en een aantal andere (lichtgewicht) tenten. Van de MSR Velo word vaak gezegd dat deze te zwaar is voor één persoon. Toch zou ik deze tent willen overwegen, aangezien het een mooie tent is (+ de fiets kan erin, wat een extra stukje veilig-gevoel met zich meebrengt) Zijn er voor de rest nog andere (zware) nadelen van deze tent, behalve dat deze zwaar is? (bespaar wel kilo's op andere zaken dan!) Owhja, wat is ongeveer de opzettijd in je eentje?

2.) Een gasbrandertje! Op de site geeft men aan dat gas van o.a. primus, coleman en camping gaz makkelijk te verkrijgen zijn in Nieuw Zeeland. Maakt het dan nog uit wat voor brander je neemt? Ik neem aan dat de meeste gasflesjes op elke branders passen? (Mits natuurlijk de aansluiting tussen de branders overeen komt? Heeft iemand een goede suggestie? (Niet de duurste, maar de brander mag best wat kwaliteit waarborgen.)

3.) Water! Vaak lees ik verhalen over waterzakken van 10 kilo of meer. Zijn deze altijd nodig op een lange fietstocht? (Voor mij dan Nieuw Zeeland?) Ik neem aan dat je overal wel water kan krijgen daar wat je kan drinken? Gewoon wat flessen kopen in de grote steden en die eventueel meenemen en hervullen is toch ook een optie? Een waterzuiveringsinstallatie is denk ik niet nodig in Nieuw Zeeland, of heb ik het mis??

4.) Wat is het max. gewicht wat een fietser gemiddeld meeneemt met 4 tassen, totaal ruimte voor 65 liter? (uitgezonderd de fiets zelf natuurlijk) Ik heb werkelijk geen idee namelijk. Ik ben bang dat ik ze snel te vol prop met allerlei loodzware dingen ;) (En wees nou niet zo flauw om die MSR Velo tent te noemen!! :shock: )

Volgens mij zijn dit even de vragen die ik wil stellen!
Mocht er iets bijkomen, dan schrijf ik ze gewoon weer hier ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groeten,

Friso

Worden in Nieuw Zeeland op kampeerterreinen echt zoveel fietsen gejat, dat je fiets perse in de tent moet? Kost je wel een paar kilo's extra aan bagage.

Hoi Bert,

Om misschien het misverstand uit de wereld te helpen voordat deze ontstaat; ik kijk ook naar de toekomst. Mocht ik na mijn Nieuw Zeeland reis besluiten om ook in Europa, Azië of Amerika te gaan fietsen, wil ik toch een tent die in alle landen/continenten het handigst/functioneelst is. Uiteindelijk wil ik deVoor en nadelen tegen elkaar wegstrepen, om zo tot de beste tent te komen vanuit mijn perspectief.

Thnx for je reactie! :)

Ik hou veel van mijn fiets, maar om ermee in dezelfde tent te slapen? Toch maar niet. Ik ben zelf aan het sparen voor een Hilleberg Akto, maar omdat ik meestal met vrouw en kinders reis (met een gigantische Hilleberg Keron 4 GT, en nu ook twee kleine maar niet zo heel geweldige Ramble Ogre Thumbs voor de kids) is het vooralsnog wat luxe. Dat is een zeer hoogwaardige en betrouwbare tent die toch niet al te veel weegt. Wie meer ruimte nodig heeft kan kijken naar de Hilleberg Nallo.
Branders. Voor de solokampeerder zijn lichte gasbranders erg handig. Wie wat betrouwbaarders in slecht weer etc wil hebben kan kijken naar minimalistische spiritusbranders. Hier links naar twee heel bijzondere, de Clikstand ( http://www.clikstand.com/home.htm ) en de Caldera ( http://www.traildesigns.com/products01.html ). Het zijn beide heel lichte branders die het Trangia principe gebruiken, maar dan veel kleiner en lichter. De Caldera is misschien de meest futuristische, maar de Clikstand spreekt mij meer aan omdat je er ook mee kunt bakken in plaats van alleen maar voorverpakte noodrantsoenen mee opwarmen.
Water. Natuurlijk heb je meestal niet zoveel nodig, maar een grote waterzak als van Ortlieb neemt leeg nauwelijk plek in, en weegt ook niet veel. Het is een goede verzekering voor als je het eens nodig mocht hebben. Of het overkill is hangt natuurlijk helemaal af van waar je gaat reizen.
Veel plezier.
Wim

Friso schreef:Hoi Bert,

Om misschien het misverstand uit de wereld te helpen voordat deze ontstaat; ik kijk ook naar de toekomst. Mocht ik na mijn Nieuw Zeeland reis besluiten om ook in Europa, Azië of Amerika te gaan fietsen, wil ik toch een tent die in alle landen/continenten het handigst/functioneelst is. Uiteindelijk wil ik deVoor en nadelen tegen elkaar wegstrepen, om zo tot de beste tent te komen vanuit mijn perspectief.

Thnx for je reactie! :)
Voor mij bij een tent belangrijk:
makkelijk en snel op te zetten;
voldoende ruimte voor mij in de tent:
op maat voor een verscheidenheid aan weersomstandigheden;
zo licht mogelijk, bij voorkeur onder de 2 kilo!!!!;
kwalitatief en duurzaam.

Twee tips:
Hilleberg Nallo2
Vaude Ferret light.

In welke landen van jouw mogelijke toekomstplannen jat men fietsen op kampeerplaatsen? Ik ben zelf een oude rot en heb in veel landen gekampeerd: op campings en vrij.
In diverse Oost-Europese landen moet je oppassen, maar daar kan de fiets vaak achter slot en grendel in het gebouw achter de receptie. Vaak geeft het camping-personeel dit zelf aan. Op de camping van Talinn waren op een nacht vijf auto's open gebroken, terwijl de eigenaren er pal naast in hun tentje sliepen. Mijn fiets stond gelukkig veilig binnen ( dus niet in mijn tent!).
In het Fergandal bleken 's morgens bij divere mensen van onze groep schoenen uit de voortent gestolen
Verder biedt een tent schijnbescherming tegen fietsendieven: met een stanley-mes maak je geruisloos een gat, waardoor de fiets snel naar buiten gaat.
Voor de rest weinig problemen gehad.
Denk goed na voordat je al die extra (en volgens mij volkomen onnodige) ballast gaat meezeulen. Fietsen doe je immers voor je lol. Aanschouw je verdere plannen en bezoek vooral de workshop van grammenweger (Lord) Jim van den Berg op de Fiets en Wandelbeurs: www.fietsenwandelbeurs.nl

Op vraag 2 zou ik ook antwoorden gasbrandertjes. Of je kunt voor homemade spiritusbrandertjes gaan als je nog lichter wil of van die esbit blokjes.
Als antwoord op vraag 4 zou ik zeggen zeker 50kg maardat hangt van je fiets en je benen af :). Zelf zou ik nooit zoveel meenemen maar er zijn er die zich op alles hebben voorbereid en een halve reservefiets en meer meenemen. Ik probeer alles in 2 achtertassen en op de bagagedrager te proppen.

Vraag 1 dan. Een tent die zwaarder is dan 3kg voor mijzelf zou ik nooit meenemen. Ik ben blij met mijn 1perstentje. In Spanje, België, Frankrijk en Duitsland nog geen last gehad van gestolen fiets op camping of in het bos en ik heb enkel een achterwiel lock als slot.

Tenslotte heb ik een Camelbag voor 3liter op mijn rug in de zomer en wat tabletten voor water te zuiveren. Ik neem ook nog 2 plooiflessen mee waar nog eens 1 liter per stuk in kan. De grote waterzakken zijn eigenlijk echt nodig als je heel lang weg bent en nergens drinken kunt kopen.
Wat betreft een brandertje wil ik je de tip mee geven van de jetboil.

Het is een compact systeem wat echt in een razend tempo opwarmt en heel efficient met gas omgaat.
Ik wil er geen reclame voor maken, maar ik vind het een mooi systeem, waar ik erg tevreden over ben. Is ook ideaal om onderweg even wat water op te warmen voor een bakkie koffie.

Die op de Trangia geinspireerde geintegreerde systemen worden steeds populairder. Behalve Trangia zelf, dat nu ook aparte gas of multifuel branders levert om hun branders meer vermogen te geven, zijn er nu geintegreerde gas systemen van Jetboil, MSR en Primus, en wie weet al weer meer.
Al deze systemen pakken het grootste probleem aan dat alle branders heben, en gasbranders in het bijzonder: als het even slecht weer wordt lopen de prestaties snel terug, of waait de brander zelfs uit. De branders zelf zijn hiermee iets zwaarder dan een losse brander plus windscherm, maar de prestaties en de efficiency zijn veel hoger.
Hoe hoger het normale brandstofverbruik (door bijvoorbeeld meer personen), en hoe langer je tussen bevoorradingspunten bent, hoe interessanter de trade off is. Voor de solokampeerder zit hier ook gelijk het probleem: je verdient de "gewichtsinvestering" niet snel terug door een lager verbruik, want je verbruikt al zo weinig. Vandaar dat juist voor de solokampeerder die ultralichte geintegreerde spiritusbranders weer de moeite waard zijn. Ze gebruiken weliswaar iets meer dan branders op andere brandstoffen, maar ze zijn van zichzelf heel licht, en dat maakt weer wat goed (zolang je vaak spiritus kunt kopen).
Voor een duo vind ik persoonlijk de Trangia met Trangia Nova allesbrander het mooist. Het gewicht valt mee (1200 gram voor pannen, windscherm en brander) omdat je het kunt delen, en de prestaties zijn groots.
Wim

Friso
Vraag 1 waarom je fiets in de tent moet hij droog staan? Aan een kabelslot aan een boom nacht's
Ga je een track lopen dan kan je hem op de Camping kwijt in een schuur of zo, heb ik twee keer gedaan.
Vraag 2 :Waarom om een gas brander ? je betaal je scheel aan die tankjes als je ze al krijgen kan, benzine is overal te krijgen en goedkoop veel heter en geen getob als het koud is.
Vraag drie in vier maanden 1 keer geen drinkwater op de camping toen gered door een paar Kiwi's eerst met een biertje :) en later met drinkwater.
Voor nood een flesje met choor of zo. Bever en Zwerfkei kunnen je beraden.
Vraag 4 een kilo of 30 is nog net gezellig.
Reken erop dat met name het Zuider-eiland goed ruig weer kan hebben, een extra wolletje is wel zo verstandig.
Hier ook er op rekenen dat je een paar dagen niet kan inkopen.
Het geluk erbij is dat buitensport droogvoer in bijna iedere supermarkt tekoop is en niet duur.

Met twee achtertassen
Twee voortassen
stuurtas
Tent op de bagagedrager ( Lowland Conquest vlg opgave 3 kilo maar met haringen extra tentluier etc 4 kg)
3 bidons 0.75 ltr
Platypus 2 ltr
1 benz. brander 2 brandstoflessen
Heb ik 4 maanden het Zuider -Eiland onveilig gemaakt en af en toe een week uit de tas geleefd

Ik heb nog gidsen en kaarten enz. als je die wilt inzien of hebben even een Pb

Groetjes

Opa Leen

Laatst bij een fietsenmaker een lichtgewicht alarmpje gezien waarmee je je fiets aan vb. een tentharing kan verbinden. Als iemand probeert de draad los te maken geeft het een flink lawaai. Dat is natuurlijk alleen maar een extraatje naast een goed slot, maar het lijkt me minstend zo diefstal ontmoedigend als de fiets achter een tentdoek zetten en wel een stuk lichter.

Als je voor nood toch iets waterzuiverends wilt meenemen kunnen een steripen of zuiveringstabletten overwegen, dat weegt ook weinig. In landen waar de kraanwaterkwaliteit slecht is, is flessenwater meestal ruim voor handen. Zelf water zuiveren is vooral handig als je lange tijd 'in the middle of nowhere' fietst en niet voor al die tijd water wilt meezeulen. Van de bacterien die een Nieuwzeelands schaap in een beekje deponeert wordt je net zo ziek als die van een Laotiaanse koe.

In het tijdschrift Op Pad stond een test van de MSR Velo. De test kun je opzoeken www.oppad.nl De tent kwam niet zo best uit de test. Met name het grondzeil lekte door. Ook was de binnentent voor twee personen aan de kleine kant.

Om even te reageren op de brander. Er zullen altijd fanatieke voor en tegenstanders zijn van de meest gebruikte branders, de benzine (multifuel) en gas. Als we even alleen maar naar de verkrijgbaarheid van de brandstof kijken en niet naar de eigenschappen van de verschillende branders dan staat m.i. de benzinebrander op plaats nummer 1. Benzine wordt overal gebruikt en is overal te koop. Het grote nadeel van de benzinebrander is de problemen die je kunt krijgen op het vliegveld. Het kan honderd keer goed gaan maar je brandertje kan ook zomaar in beslag worden genomen. Van een gasbrander heb ik dat nog nooit gehoord. En als je een licht gasbranderdertje koopt, b.v. van primus, met 2 verloopnippels van Markill (zie o.a. bij www.bike4travel.nl ) dan kan je alle gastankjes die op de markt zijn aan.

Ronald

Tot nu toe allemaal bedankt voor jullie reacties!

Zelf zie ik in ieder geval af van een tent met een fietsschuur. Een kleinere luifel vind ik wel ideaal, want ik heb me altijd doodgeërgerd aan mijn tentje wanneer ik uit het slaapgedeelte stapte direct zeiknat was en de binnentent hierdoor ook nat en klam werd.
Ik ben tot inzicht gekomen dat ik eventueel dus ook gewoon een stuk plastic over mn fiets kan hangen tijdens de tropische regenbuien en zo'n alarmpje kan vastbinden (deze heb ik al).

Met het aanschaffen van een brander zal ik nog even wachten. Zelf ben ik er niet uit of het een gas of een benzinebrander word, aangezien er veel voor en nadelen zijn voor beide branders.

Wat ik in ieder geval wel ga doen is naar de fiets en wandelbeurs. Dat lijkt me een uitstekende manier om wat extra informatie in te winnen van de experts.
De zuiveringstabletten houd ik ook in mijn achterhoofd!

Groeten,

Friso

ps. meer reacties zijn altijd welkom hè! :roll:

Hallo Friso,

er zijn ook branders die zowel op gas als benzine werken. Ik heb zo'n brander, namelijk een Primus Himalaya MultiFuel. Ook Optimus heeft zo'n soort brander.

Mijn brander doet het prima, zowel op gas als Coleman fuel (kookpuntbenzine). Alleen is de brander niet geruisloos, zelfs op gas maakt ie flink geluid.

Gasbranders zijn een stuk lichter en stiller dan een benzine brander of zo'n combi brander. Wat ik als nadeel ervaar van gasbranders is dat ze meestal op het tankje zitten, hierdoor zijn ze hoger en minder stabiel, tevens heb je een hoger windschermpje nodig.

Groetjes,
Frank
Vraag 1 Tent?
Ik zou ook voor een tent van maximaal 3 kilo kiezen als je alleen gaat fietsen. Je kan beter een goed kabelslot meenemen zodat je de fiets altijd ergens aan vast kunt zetten. Dit vind ik veel veiliger dan in de tent.

Vraag 2 Brander?
In NZ heb je bijna op elke camping een keuken met gasstel en magnetron. Ideaal natuurlijk. Wil je toch een brander meenemen als je van plan bent om wild te kamperen of voor noodgevallen zoals ik had, dan is gas een goede optie. Ik heb in 3 maanden tijd slechts een gastankje opgebruikt. In elke outdoorzaak of ijzerhandel kan je tankjes kopen. Een spiritusbrander is ook een optie. Ik had een brandertje die je op het tankje schroeft. Licht en klein.

Vraag 3 Water?
Een waterzak is niet nodig. Kraanwater kan je overal drinken. Het is ook niet zo dat je dagenlang niks tegenkomt. Ik heb nooit problemen gehad bij het verkrijgen van water. Iedere dag kwam ik wel langs een benzinestation, camping of dorpje. Ik heb ook nooit water gekocht. Desnoods vulde ik een extra Colafles met water voor onderweg.

Vraag 4 Maximaal gewicht bagage?
Ik neem meestal in totaal zo'n 25 kilo bagage mee als solo-fietser.

Tip!!! neem ook een rugzakje mee voor als je een wandeling gaat maken.
audrey schreef: Tip!!! neem ook een rugzakje mee voor als je een wandeling gaat maken.
En pak daar je tent in voor op de fiets. Alles in een keer bij de hand als je gaat opzetten en dan een rugzak over.

Gr Hans

1: tent, Ikzelf heb alsik met twee ga een vrij zware jack wolfskin tent (4,8 kg) maar als je de spullen een beetje verdeelt (een de reparatie zaken en keuken) komt het wel in orde.
Hier gaan overigens de fietsen wel in als het echt lelijk doet buiten, maar het is wringen dus de fiets blijft buiten. ik zat er wel aan te denken om zelf een fietssok (zeil) aan te schaffen.
ik zat voor solo te kijken naar de msr zoid of de exped vela, 5 kg is toch alleen te veel. ik zou zeker alleen toch rond de 2 kg blijven (heb je nog plek voor bagage).

2: brander, ik heb een primus multifuel, zalig ding ookal klinkt het als een vliegtuig. gewoon is zien wat je niet te duur vind, ik heb mijne 60 euro betaald.

3: met nieuw zeeland heb ik geen ervaring, maar ik heb net een msr miniworks gekocht voor het geval dat ik geen water vind, anders gewoon kopen of vragen. ik neem een 2 l platypus mee en twee 75 cl drinkbussen. ik ga al wel uitkijken om bij te vullen als de tweede half leeg is of zo.

4: zoals je al aan de tent zag, neem ik eer comfort boven gewicht, ik heb een thermarest trail comfort (de dikkere) dus ik denk dat ik op een kleine 20 kom met twee of een 25 alleen.

daartegen staat wel dat ik nu toch wat op gewicht aan het letten ben, ik heb vorige keer niet gewogen maar ga dat nu wel doen, de bergen waren toch wel erg hoog:p

het is voor een groot deel voorkeur , je moet zelf zien wat je kan missen en wat niet, ik neem bijvoorbeeld een slr met twee lenzen mee, dat spaart ook al 1,5 kg als je dat niet doet.

gewoon gaan, en niet te veel zorgen maken, te veel controle is ook niet leuk (ik spreek uit ervaring...)
Friso schreef:1.) Ik ben op zoek naar een tent. Ik wil graag een tent die ik aankomende winter in Nieuw Zeeland kan gebruiken. Zelf ben ik gestuit op de MSR Velo en een aantal andere (lichtgewicht) tenten. Van de MSR Velo word vaak gezegd dat deze te zwaar is voor één persoon. Toch zou ik deze tent willen overwegen, aangezien het een mooie tent is (+ de fiets kan erin, wat een extra stukje veilig-gevoel met zich meebrengt) Zijn er voor de rest nog andere (zware) nadelen van deze tent, behalve dat deze zwaar is? (bespaar wel kilo's op andere zaken dan!) Owhja, wat is ongeveer de opzettijd in je eentje?
Grondzeil lekt beetje door. Sinds Walrus door MSR is overgnomen is in het algemeen de kwaliteit hard achteruit gedaan met die modellen. Ander nadeel: veel volume met een een erg klein verwarmingselement (jezelf). Vrijwel altijd dus redelijk wat condens. Om dat sterk te verminderen is het veel beter een tentje te gebruiken navenant het aantal personen ervan gebruik maakt.
Friso schreef:2.) Een gasbrandertje! Op de site geeft men aan dat gas van o.a. primus, coleman en camping gaz makkelijk te verkrijgen zijn in Nieuw Zeeland. Maakt het dan nog uit wat voor brander je neemt? Ik neem aan dat de meeste gasflesjes op elke branders passen? (Mits natuurlijk de aansluiting tussen de branders overeen komt? Heeft iemand een goede suggestie? (Niet de duurste, maar de brander mag best wat kwaliteit waarborgen.)
CampingGaz heeft bij de ventielblikjes een wezenlijk andere sluiting dan alle andere gebruikelijke merken. Wil je beide soorten blikjes zonder extra adapters kunnen gebruiken, dan kun je aan de MSR Superfly denken. Die pakt zowel de CG als de universele aansluiting. Om prikblikjes aan te kunnen sluiten moet je zo'n Markill-adapter (de grote versie) gebruiken.
Benzine-/allesbrander kan ook. Efficiënter, veiliger als 'ie aan staat (schop maar eens tegen een brandende benzinebrander en tegen een brandende gasbrander, maar dat laatste niet te hard :wink: ), zwaarder op kortere tochten, gewicht maakt weinig meer uit als je langere tijd goede brandstof niet kunt aanvullen en dus bij je hebt. Bovendien is een geschikte brandstof vrijwel overal ter wereld te verkrijgen.
Friso schreef:3.) Water! Vaak lees ik verhalen over waterzakken van 10 kilo of meer. Zijn deze altijd nodig op een lange fietstocht? (Voor mij dan Nieuw Zeeland?) Ik neem aan dat je overal wel water kan krijgen daar wat je kan drinken? Gewoon wat flessen kopen in de grote steden en die eventueel meenemen en hervullen is toch ook een optie? Een waterzuiveringsinstallatie is denk ik niet nodig in Nieuw Zeeland, of heb ik het mis??
Zie bovengenoemde antwoorden. Voor info over waterzuivering, zie eerdere topic.
Friso schreef:4.) Wat is het max. gewicht wat een fietser gemiddeld meeneemt met 4 tassen, totaal ruimte voor 65 liter? (uitgezonderd de fiets zelf natuurlijk) Ik heb werkelijk geen idee namelijk. Ik ben bang dat ik ze snel te vol prop met allerlei loodzware dingen ;) (En wees nou niet zo flauw om die MSR Velo tent te noemen!! :shock: )
Bij een max. gewicht in een stel tassen denk ik al gauw aan het gewicht wat Heinz Stucke meeneemt. Dat is zo'n 50 kg. Wat de meesten meezeulen is grofweg zo'n 15-30 kg. Afhankelijk van de reis, budget, ervaring en voorkeur. Kan dus lichter, kan dus zwaarder. Ik persoonlijk, zonder advies o.i.d., fiets met zo rond de 20 kg (tocht hooguit enkele weken, gematigd klimaat) tot 40 kg (langere tocht en dus meer reparatiemateriaal, bijv. ook woestijngebieden zonder waterbevoorrading tussendoor).

Houd er bij je branderkeuze rekening mee dat er steeds meer benzinebranders in beslag genomen worden op de luchthavens. Ook die branders die superschoon zijn er waar alle luchtjes van zijn verwijderd.

ff offtopic: ook als je de fles leegmaakt? of aangifte doet? ik heb nl geen zin om zonder brander te zitten....

ik ruik er overigens niks aan ... zouden ze op eindhoven controleren met honden dan?