Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Stella+ - Forum Wereldfietser

Optimus Stella+

Ik heb onlangs de Optimus Stella+ gekocht en nu wil ik graag weten welke merken hiervoor gastankjes leveren. Ik kom zelf tot drie nl. Coleman, Optimus en Primus.

Nu heb ik net in de stad bij een kleine outdoorzaak een blik gehaald van 450 gram van het merk Primus maar ik schrok nogal van de prijs nl. € 7,50 :!:

Is dit een gangbare prijs voor deze hoeveelheid of weten jullie (online) adresjes waar je ze goedkoper kunt krijgen? En hoe staat het met de verkrijgbaarheid in West-Europese landen?

Dat lijken me gewoon doorprikgastankjes en die heb je ook van MSR en tal van andere merken. De prijs is zoiets van een 7 euro. Je doet er ongeveer een week mee.

s0lar schreef:Dat lijken me gewoon doorprikgastankjes en die heb je ook van MSR en tal van andere merken. De prijs is zoiets van een 7 euro. Je doet er ongeveer een week mee.
Nee, het betreft een schroeftankje.

mazzeltovv schreef:
s0lar schreef:Dat lijken me gewoon doorprikgastankjes en die heb je ook van MSR en tal van andere merken. De prijs is zoiets van een 7 euro. Je doet er ongeveer een week mee.
Nee, het betreft een schroeftankje.
Sorry, ik bedoelde wat ik niet zei :). De tankjes voor de NIET-Campinggaz brandertjes. Ik heb gemerkt dat in Spanje iedere winkel campingaz tankjes had maar slechts een aantal de schroeftankjes. Je hebt ook adapters.

Markill levert een adapter, waarmee je een goedkoop en in Europa goed verkrijgbaar doorprikblikje "ombouwt" naar een schroefblikje.
Ik gebruik dat ding al een aantal jaren tot volle tevredenheid.
Verkrijgbaar bij veel buitensportzaken, maar b.v. ook bij Bike4Travel, waar je op de site een afbeelding kunt zien.

Bedankt voor de tip! Ik snap even niet waarom ze dit er bij Bever niet even bijvertellen want ik heb wel uitleg gehad en er werd uitdrukkelijk verteld dat ik 'm alleen kon gebruiken met bepaalde merken...

Ik heb op de site van bike4travel 1. deze adapter gezien, is dat voor mij voldoende of kan ik beter 2. deze kopen? En zijn ze echt veilige? Geen lekkage?

Als ik het goed begrijp is de eerste adapter voor de blikjes met een campinggaz-schroefventiel en de tweede voor de prikblikjes. Maar stuur anders even een mailtje naar Marco om zeker te zijn.

Overigens zag ik dat op mijn primus-blikje van 225 gr. een prijssticker van € 4,45 zat. Dus € 7,50 voor het dubbele is zoveel nog niet.

Ben

Het is de tweede, voor prikblikjes. Werkt prima, nooit problemen mee gehad. Eenmaal op het blikje moet hij wel blijven zitten tot het blikje leeg is! Anders is het blikje heeeeeeel snel leeg... :wink:

Anders is het blikje heeeeeeel snel leeg
Dat heb ik één keer meegemaakt en daar wil ik het wel bij laten... :D

Thnx!

Bent schreef:Als ik het goed begrijp is de eerste adapter voor de blikjes met een campinggaz-schroefventiel en de tweede voor de prikblikjes.
CampingGaz is de Microsoft onder de gasbranders: zo goed verkopend, stronteigenwijs en incompatible als wat. Ze maken dan ook geen schroefbranders die op deze kleinere blikjes passen, en adapters om de grote blikken/gasflessen onder een klein brandertje te krijgen zijn een beetje nutteloos als (ze al bestaan, want dan blijven de blikken/gasflessen immers nog steeds te groot om compact mee te nemen).

Andere merken met de gasblikjes zijn MSR en Markill.

De adapter van het eerste plaatje kun je op de ventieltankjes van CampingGaz drukken (die geen enkel ander merk hanteert), de adapter van het tweede plaatje is, zoals Dick al aangeeft, om op een prikblikje te bevestigen om erop te laten tot het hele blikje leeg is. Wel kun je hierdoor blikje (met adapter erop uiteraard) en brander los van elkaar meenemen.

250 grams blikjes kosten zo rond de € 4,50, 450 grams blikjes zo rond de € 7,50 a € 8,-, normale prijs dus.

Houdt er rekening mee bij de prikblikjes, waarop CampingGaz niet het alleenrecht heeft, dat het gas wat CampingGaz erin stopt butaan is, en dat van Coleman en Markill een mengsel van propaan en butaan. Hierdoor branden de blikjes van Coleman (waartoe ook CampingGaz behoort) en Markill zuiniger, en ook bij lagere temperaturen dan de CG blikjes.

Robertjan schreef:Houdt er rekening mee bij de prikblikjes, waarop CampingGaz niet het alleenrecht heeft, dat het gas wat CampingGaz erin stopt butaan is, en dat van Coleman en Markill een mengsel van propaan en butaan.
website van CampingGaz schreef:Mengsel van butaan/propaan (80/20). Het meest verkochte gascartouche ter wereld. Speciaal ontworpen voor 206 apparaten van Campingaz®.
Ben

Als aanvulling: die adapter verdient zichzelf wel terug, want priktankjes zijn veel goedkoper. Bij die schroefdingen betaal je elke keer weer opnieuw voor het ventiel, zeg maar.
Wel zijn deze laatste iets veiliger; maar mits goed gemonteerd zijn die adapters ook wel veilig (ik heb tenminste nog nooit last gehad).

Overigens heb je maar twee schroefdraaden: Campinggasventielen, en "de rest'. Je kunt zelfs verfafbrander-gastankjes gebruiken op die laatsten, en dat kan handig zijn in landen als Spanje, waar ze moeilijk te vinden zijn..

Ik heb verder een vage indruk dat gastankjes met schroefventiel langer op druk blijven dan de priktankjes. Dat laatste uur van priktankjes kan tergend langzaam gaan (maar je kan ze d'r niet af halen)!

Spironski schreef:
Ik heb verder een vage indruk dat gastankjes met schroefventiel langer op druk blijven dan de priktankjes. Dat laatste uur van priktankjes kan tergend langzaam gaan (maar je kan ze d'r niet af halen)!
Dat komt juist door het gebruikte mengsel, een groot deel van de blikjes bevriezen al boven nul en als een prikblik ver leeg is slaat ook een groot deel van het gas om de een of andere reden neer.... soms helpt een hot-pad nogwel eventjes...

Heb naast de multi fuel ook een schroevr (pocket rocket) alsmede natuurlijk een Bluet (prikker) en moet zeggen dat een duur prikblik ook redelijk kookt, maar de goeiekope van de bouwmarkt doet erg weinig. Sleep dus meestal bij gas koken de pocket rocket mee met de duurdere blikken in de winter, anders de gewone.

Bas

Bent schreef:
Robertjan schreef:Houdt er rekening mee bij de prikblikjes, waarop CampingGaz niet het alleenrecht heeft, dat het gas wat CampingGaz erin stopt butaan is, en dat van Coleman en Markill een mengsel van propaan en butaan.
website van CampingGaz schreef:Mengsel van butaan/propaan (80/20). Het meest verkochte gascartouche ter wereld. Speciaal ontworpen voor 206 apparaten van Campingaz®.
Ben
Sorry, iets specifieker: CampingGaz gebruikt butaan, de andere merken isobutaan. Verder willen andere merken dan CampingGaz nog weleens 70/30 gebruiken, wat alweer een stuk scheelt in de praktijk (zie de praktijk van Bas).