Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheurtje in de velg, is dat erg? - Forum Wereldfietser

Scheurtje in de velg, is dat erg?

Beste mensen,

Dit zal mijn eerste bijdrage in dit forum worden. Ik zal mij dan ook even kort introduceren en aansluitend de vraag die mij op het hart ligt stellen.

Wij zijn Guus (1972) en Ingrid (1970). We hebben twee kinderen van Sri Lanka geadopteerd. Heel graag willen wij een keer met onze kinderen terug naar hun geboorteland. In 2011, want dat is tevens het jaar dat wij twaalf en een half jaar getrouwd zijn. Het lijkt ons erg leuk om dit per fiets te doen, omdat we zo het land echt goed kunnen leren kennen, zo is onze verwachting. We staan nog helemaal aan het begin van onze vakantiefietscarrière.

We hebben de afgelopen maanden erg veel op internet gelezen, ook op dit forum. Daarnaast hebben we ook een paar keer contact gehad met enkele fietswinkeliers (i.h.b. Recycle heeft ons goed geholpen). Omdat we helemaal niet weten of we het fietsen wel ècht leuk gaan vinden, gaat mijn voorkeur uit naar tweedehands vakantiefietsen. Het is me nu gelukt om er één te vinden. En daarmee kom ik dan bij mijn vraag.

Het gaat om een Koga Worldtraveler van 2000. De verkoper meldt dat er wat scheurtjes in de achtervelg zitten. Ik ben geen techneut dus daarom vraag ik mij af of dit erg en onoverkomelijk is?

Groeten,

Guus
reichbus schreef:Beste mensen,
Het gaat om een Koga Worldtraveler van 2000. De verkoper meldt dat er wat scheurtjes in de achtervelg zitten. Ik ben geen techneut dus daarom vraag ik mij af of dit erg en onoverkomelijk is?
Dat is een nieuwe velg
m-gineering schreef:
reichbus schreef:Beste mensen,
Het gaat om een Koga Worldtraveler van 2000. De verkoper meldt dat er wat scheurtjes in de achtervelg zitten. Ik ben geen techneut dus daarom vraag ik mij af of dit erg en onoverkomelijk is?
Dat is een nieuwe velg
Ehm, dat betekent dus ook dat er opnieuw gespaakt moet worden neem ik aan?
reichbus schreef:Ehm, dat betekent dus ook dat er opnieuw gespaakt moet worden neem ik aan?
Ja, en bij voorkeur met nieuwe spaken. Die spaken kosten je de kop niet en je zit weer op de eerste rang, zeker als je het bij die behulpzame fietsenmaker laat doen, want ik weet uit ervaring dat ze daar goed wielen kunnen bouwen*.
Leon
*: ervaringen ... verleden ... geen garanties blabla... :D
Leon schreef:
reichbus schreef:Ehm, dat betekent dus ook dat er opnieuw gespaakt moet worden neem ik aan?
Ja, en bij voorkeur met nieuwe spaken. Die spaken kosten je de kop niet en je zit weer op de eerste rang, zeker als je het bij die behulpzame fietsenmaker laat doen, want ik weet uit ervaring dat ze daar goed wielen kunnen bouwen*.
Leon
*: ervaringen ... verleden ... geen garanties blabla... :D
Ja, dank ik had nog even op de site van Marten gekeken. Ondanks die garanties, enig idee wat dat grapje gaat kosten? En is €600,= dan een redelijke prijs voor de fiets? Hij is Shimano XT afgemonteerd, hij heeft er 6000 kilometer mee gefietst, aluminium frame, heeft 3995 oud Hollandsche Guldens gekost, er zitten nieuwe spd-pedalen en een nieuw zadel (Sella San Remo) op. Hij is alleen voor fietsvakanties gebruikt zegt hij, niet van een oud omaatje geweest geloof ik.
reichbus schreef:En is €600,= dan een redelijke prijs voor de fiets? Hij is Shimano XT afgemonteerd, hij heeft er 6000 kilometer mee gefietst, aluminium frame, heeft 3995 oud Hollandsche Guldens gekost, er zitten nieuwe spd-pedalen en een nieuw zadel (Sella San Remo) op. Hij is alleen voor fietsvakanties gebruikt zegt hij, niet van een oud omaatje geweest geloof ik.
Het hangt er van af hoe ge/misbruikt of onderhouden de fiets is en welke onderdelen wegens slijtage vervangen zijn. Als er nog niets vervangen is weet je dat er kosten aankomen (ketting, kransjes, voorbladen). Als ketting en kransjes al eens netjes aan de beurt zijn geweest en alles is nog recht dan is die prijs wel ok en is de fiets interesant als hij tenminste de juiste maat heeft.
Maar er zijn er ook die een fiets in 6000 km compleet aan gort rijden, maar dat kunnen we hier niet zien. Een foto helpt dan ook niet echt want een poetsbeurt doet soms "wonderen".
Groet,
Leon
reichbus schreef:En is €600,= dan een redelijke prijs voor de fiets? Hij is Shimano XT afgemonteerd, hij heeft er 6000 kilometer mee gefietst, aluminium frame, heeft 3995 oud Hollandsche Guldens gekost, er zitten nieuwe spd-pedalen en een nieuw zadel (Sella San Remo) op. Hij is alleen voor fietsvakanties gebruikt zegt hij, niet van een oud omaatje geweest geloof ik.
6000 kilometer in 7 jaar! Wel van een oud omaatje geweest lijkt mij. Weet je zeker dat hij indertijd 4000 gulden heeft gekost? Voor zover ik mij herinner kosten Koga's in het guldenstijdperk tussen 2000 en 3000 gulden.
Kortom € 600,= voor een 7 jaar oude fiets, waar je ook nog nieuwe velgen op moet laten zetten en wie weet wat nog meer, zou IK nooit doen.

Ben

Die prijs zou heel goed kunnnen. Ik kocht in 2001 mijn nieuwe fiets en omdat ik toen de markt goed heb verkend kan ik mij nog herinneren dat in 2001 een Koga World Traveler rond 4500 gulden kostte. 4000 gulden in 2000 lijkt dus wel te kloppen

Ronald

Wat heeft iemand met een fiets gedaan als hij na 6000km al scheurtjes in de velg heeft ???? Dat is dan misschien wel een heel zwaar of sterk oud omatje geweest .... of een offroad oma ...

Zelf had ik ook scheurtjes omdat er zout (pekel) tussen de alu velg (15.000km) en de RVS spaaknippels was gekomen en daar mooie bloemen had gemaakt ... ach dat was ook een giant met een velg zonder bussen waar je niet veel van mag verwachten. Maar scheurtjes in een wordtraveler velg lijkt me wel meer dan 6000km "gewoon" fietsen voor nodig.

Wouter
Bent schreef:
reichbus schreef:En is €600,= dan een redelijke prijs voor de fiets? Hij is Shimano XT afgemonteerd, hij heeft er 6000 kilometer mee gefietst, aluminium frame, heeft 3995 oud Hollandsche Guldens gekost, er zitten nieuwe spd-pedalen en een nieuw zadel (Sella San Remo) op. Hij is alleen voor fietsvakanties gebruikt zegt hij, niet van een oud omaatje geweest geloof ik.
6000 kilometer in 7 jaar! Wel van een oud omaatje geweest lijkt mij.
Je weet niet wat de verdeling is :wink: misschien het eerste jaar wel 5980 km...

Pathfinder_II schreef:Wat heeft iemand met een fiets gedaan als hij na 6000km al scheurtjes in de velg heeft ????
Wouter
Voorop gesteld: Ik weet niet of dat in casu het geval is. Wat ik wel weet is dat het "kwaliteitsmerk" Koga omstreeks de eeuwwisseling fietsen heeft verkocht met velgen van het "kwaliteitsmerk" Mavic. Deze velgen waren al gauw berucht om wat ik maar noem: "scheurgevoeligheid". Het "kwaliteitsmerk" Koga heeft toen niet tegen haar consumenten gezegd: "Sorry, we hebben een verkeerde velg gekozen. Je krijgt een nieuwe." Integendeel, de consumenten konden voor de kosten opdraaien. Daarom staat Koga nog steeds op mijn zwarte lijst.

Ben

Ik had 1997 een nieuwe Koga met Mavic velgen gekocht en inderdaad ook veel problemen met scheurtjes bij de spaaknippels. Na 3000 km begonnen de achtervelg al scheuren te vertonen. Koga heeft zonder problemen de velg vervangen. Daarna heeft Koga nog twee keer de Mavic velgen gratis vernieuwd terwijl de garantie officieel al verlopen was. Dus ze namen wel hun verantwoordelijkheid in mijn geval.
Het verbaasde mij toentertijd dat ze er steeds weer opnieuw Mavic op monterden.
Misschien een te grote voorraad waar ze vanaf wilde. :lol:
m-gineering schreef:
reichbus schreef:Beste mensen,
Het gaat om een Koga Worldtraveler van 2000. De verkoper meldt dat er wat scheurtjes in de achtervelg zitten. Ik ben geen techneut dus daarom vraag ik mij af of dit erg en onoverkomelijk is?
Dat is een nieuwe velg
Als de velg dus een model uit een nieuwere serie is, denk ik dat het allemaal best mee zal vallen.

€ 600 lijkt me een goede deal: XT is een betrouwbare groep, dus de derailleurs en verstellers zullen nog wel even meegaan. 6000km is ook niet erg veel. Hooguit dat er een rem- en/of versnellingskabeltje vervangen mag worden, een cassette, de ketting, een kettingblad, en remblokjes. Dat lukt zelfs mij (met 2 linkerhanden :wink:) nog wel!
Ow, en wellicht dat de naven nieuw vet nodig hebben.

Voorgenoemde is allemaal normaal onderhoud, van onderdelen die het hardste slijten. Onderdelen als het balhoofd, de trapas, en de voorvork blijft allemaal veel langer goed. Zeker bij een goed opgebouwde Koga. De naven ook, als er dus maar genoeg en schoon vet in zit.

Tja, dat van die scheurtjes is een oude bekende kwaal. Verder hoeft er niet zoveel mee mis te zijn met die fiets en de gebruikte onderdelen goed.

Ter vergelijking: mijn vriendin heeft twee jaar geleden een WT uit 2000 met vergelijkbare kilometers voor €500 kunnen kopen. Maar daar zat dan nog wel een volledige set Vaudé tassen bij.
Dat was dus een veel betere deal, maar wellicht hebben we geluk gehad.

Ik heb mijn Giant Expedition gekocht voor 150 euro. Had er al 30000km opzitten. Het achterwiel heeft het begeven op reis en het voorwiel is ook bijna versleten. Verder heb ik de remmen vervangen en het zadel.

Een scheur in de velg is een teken dat de velg bijna gaat breken.

s0lar schreef:Ik heb mijn Giant Expedition gekocht voor 150 euro. Had er al 30000km opzitten. Het achterwiel heeft het begeven op reis en het voorwiel is ook bijna versleten. Verder heb ik de remmen vervangen en het zadel.

Een scheur in de velg is een teken dat de velg bijna gaat breken.
Bij scheurtjes naast de spaaknippels in de velg kan deze inderdaad spontaan in tweeën splijten. Ik zou met dergelijke velgen dan ook niet graag een berg met 60 km uur afdalen. :wink:

Roger schreef:
s0lar schreef:Ik heb mijn Giant Expedition gekocht voor 150 euro. Had er al 30000km opzitten. Het achterwiel heeft het begeven op reis en het voorwiel is ook bijna versleten. Verder heb ik de remmen vervangen en het zadel.

Een scheur in de velg is een teken dat de velg bijna gaat breken.
Bij scheurtjes naast de spaaknippels in de velg kan deze inderdaad spontaan in tweeën splijten. Ik zou met dergelijke velgen dan ook niet graag een berg met 60 km uur afdalen. :wink:
Ik denk dat het met uitscheurende spaken nog wel meevalt, waar je je echt zorgen over moet maken zijn doorgeremde remflanken, want dat is doorgaans gelijk een klapband en geen remmen
Afbeelding
reichbus schreef:
Leon schreef:
reichbus schreef:Ehm, dat betekent dus ook dat er opnieuw gespaakt moet worden neem ik aan?
Ja, en bij voorkeur met nieuwe spaken. Die spaken kosten je de kop niet en je zit weer op de eerste rang, zeker als je het bij die behulpzame fietsenmaker laat doen, want ik weet uit ervaring dat ze daar goed wielen kunnen bouwen*.
Leon
*: ervaringen ... verleden ... geen garanties blabla... :D
Ja, dank ik had nog even op de site van Marten gekeken. Ondanks die garanties, enig idee wat dat grapje gaat kosten? En is €600,= dan een redelijke prijs voor de fiets? Hij is Shimano XT afgemonteerd, hij heeft er 6000 kilometer mee gefietst, aluminium frame, heeft 3995 oud Hollandsche Guldens gekost, er zitten nieuwe spd-pedalen en een nieuw zadel (Sella San Remo) op. Hij is alleen voor fietsvakanties gebruikt zegt hij, niet van een oud omaatje geweest geloof ik.
Hij heeft er zesduizend kilometer mee gereden, dit kan wel maar wie heeft dan die andere duizenden kilometers met deze fiets gereden want een knappe velg gaat minimaal 25000 kilometer mee.
En als ik naar mijn eigen fiets kijk met Exal velgen en 26000 kilometer op de teller dan gaan deze nog wel zon 10000 kilometer mee.
zwartekees schreef: Hij heeft er zesduizend kilometer mee gereden, dit kan wel maar wie heeft dan die andere duizenden kilometers met deze fiets gereden want een knappe velg gaat minimaal 25000 kilometer mee.

Wel even opletten daar achteraan graag. Er zijn misschien velgen die 25.000 km mee gaan, maar er zijn er vast meer die na 3000 de geest geven, zeker als er Ma$%^ op staat

Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/mavic.htm

of

http://www.m-gineering.nl/oops.htm (onderaan)
m-gineering schreef:
zwartekees schreef: Hij heeft er zesduizend kilometer mee gereden, dit kan wel maar wie heeft dan die andere duizenden kilometers met deze fiets gereden want een knappe velg gaat minimaal 25000 kilometer mee.

Wel even opletten daar achteraan graag. Er zijn misschien velgen die 25.000 km mee gaan, maar er zijn er vast meer die na 3000 de geest geven, zeker als er Ma$%^ op staat
Zo bezien hebben deze velgen het nog lang gedaan dan. Ik heb vanmiddag de fiets gekocht. De verkoper had het er over dat dit niet onder de garantie van Koga zou vallen en was geloof ik wat verbaasd dat ik het velgprobleem zo hoog opnam.

Binnenkort breng ik hem naar Re-cycle om hem helemaal door te laten lichten. Dan komt er een nieuw wiel op (van een ander merk neem ik aan). Het was inderdaad het merk dat met Ma begint en op vic eindigt, dat stond met koeieletters op de velg. De fiets zag er verder netjes uit. Ik denk wel dat er nog wat onderdelen vernieuwd moeten worden.

Nu nog een fiets voor mijn vrouw en dan zijn wij alvast voorzien. Zover dank voor alle reacties.

Groeten,

Guus