Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen voor Right to Play - Forum Wereldfietser

Fietsen voor Right to Play

Hallo wereldfietsers,

Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Robin van Esch, 27 jaar en in het dagelijks leven werkzaam bij de grootste bouwer van Nederland. In mijn vrije tijd maak ik vele kilometers op de fiets, vooral op de racefiets. Af en toe wat MTB-en in de winter, maar toeren op de racefiets vind ik gewoon het mooiste om te doen.

Ik ben op dit moment druk in voorbereiding voor een sponsorfietstocht. Ik heb op dit forum al heel veel nuttige tips opgedaan maar wilde toch dit topic starten omdat jullie wellicht nog specifieke tips en adviezen hebben voor mijn tocht. Natuurlijk zoek ik ook de nodige publiciteit, hoop dat dit niet wordt gezien als spam, aangezien de opbrengsten geheel ten goede gaan komen aan het goede doel.

Op mijn website Fietsen voor Right to Play is alles te vinden over mijn uitdaging. Toch even kort wat info:
Het is een sponsorfietstocht van Oslo naar Bunnik.
Deze ga ik in negen dagen afleggen.
Op mijn racefiets.
Met alleen een rugzak voor de nodige bagage.
Ik vlieg op 21 mei met SAS naar Oslo
Ik start op 22 mei vanaf het kantoor van Right to Play
Ik overnacht in hotels/pensions/zimmer frei
De route ligt nog niet vast
En het belangrijkste: De opbrengsten komen geheel ten goede aan Right to Play

Alvast één specifieke vraag: In de landeninfo lees ik dat Zweden nog redelijk wat onverharde wegen heeft. Deze zal ik moeten mijden gezien mijn racefiets. Ik neem aan dat de grotere provinciale wegen wel allemaal goed begaanbaar zijn?

Alle jullie kennis en ervaring tips en trucs zijn welkom, heb wel gefietst in het buitenland, maar nooit een dergelijke tocht ondernomen.

Sportieve groet,

Robin van Esch

Strak plan. een racefiets is echter niet ideaal. Wat kun je doen?
1 Monteer de breedst mogelijke banden, liefst van een wat steviger soort. In moderne racefietsen past meestal hoogstens 25 mm of met geluk 28 mm, en dat is smal. Op oudere fietsen wil het vaak wel tot ongeveer 32 mm en dat is een heel stuk beter.
2 Kies een comfortabel zadel, zoals een leren Brooks (team professional, of eventueel geveerd?).
3 Doe je bagage niet in een rugzak, maar in een traditionele Caradice zadeltas, of zet er een lichte achterdrager op, en hang twee kleine voortasjes aan die achterdrager.
4 Zet je stuur hoger.
5 Kijk streng naar je achterwiel. Als het zo'n modern geval is met weinig spaken, laat dan misschien bij een echte wielbouwer een goed wiel met 36 spaken bouwen.

Bedankt voor de tips, heb inderdaad over al je punten wel nagedacht. De keuze is echter toch gevallen om met mijn racefiets te gaan. 1400 km in negen dagen komt neer op zo'n 160 km per dag. Dit over over het algemeen goed geasfalteerde wegen. Dit is op een racefiets mijns inziens goed te doen. Bovendien lijkt het me gewoon supergaaf en een uitdaging om deze afstand op mijn eigen racefiets af te leggen.

Ook over het bagagevraagstuk heb ik nagedacht en met name ook veel gelezen hier. Heb voor een ergonomische rugzak gekozen zodat ik niks aan mijn fiets hoef te hangen. Ik ga bijna niks meenemen dus dit gaat zeker lukken.

Mijn fiets (en wielen) houden het in Nederland ook al vele duizenden kilometers dus zie eigenlijk niet in waarom het tijdens deze rit een probleem zou zijn. Of zie ik nu een belangrijk verschil met fietsen in Nederland over het hoofd?

Groet Robin

rve schreef: Ook over het bagagevraagstuk heb ik nagedacht en met name ook veel gelezen hier. Heb voor een ergonomische rugzak gekozen zodat ik niks aan mijn fiets hoef te hangen. Ik ga bijna niks meenemen dus dit gaat zeker lukken.
Al dat gewicht dat je op je rug draagt zorgt maar voor extra belasting op polsen en zitvlak, de riemen schuren en het wordt maar zweterig. Dansend op de pedalen werkt het ook niet mee. Nu lijkt het goed te doen, na zes dagen op de fiets voelt die tas heel anders! Ik zou het aan de fiets knopen.

To finish first, first you've got to finish. Als je in een 36 spaaks wiel een spaak breekt (niet waarschijnlijk) zet je de rem wat open en los je het s'avonds op. Met een boutiquegeval ben je een halve dag verder voor je weer kunt rijden, (als de fietsenmaker de spaak niet hoeft te bestellen ;) ).

m-gineering schreef: Al dat gewicht dat je op je rug draagt zorgt maar voor extra belasting op polsen en zitvlak, de riemen schuren en het wordt maar zweterig. Dansend op de pedalen werkt het ook niet mee. Nu lijkt het goed te doen, na zes dagen op de fiets voelt die tas heel anders! Ik zou het aan de fiets knopen.

To finish first, first you've got to finish. Als je in een 36 spaaks wiel een spaak breekt (niet waarschijnlijk) zet je de rem wat open en los je het s'avonds op. Met een boutiquegeval ben je een halve dag verder voor je weer kunt rijden, (als de fietsenmaker de spaak niet hoeft te bestellen ;) ).
Wellicht moet ik nog eens kritisch naar mijn wielen kijken. Maar mijn logische (vind ik) vraag blijft: Waarom zonder problemen vele duizenden kilometers in Nederland fietsen met deze fiets en niet deze 1400 km?

rve schreef:Waarom zonder problemen vele duizenden kilometers in Nederland fietsen met deze fiets en niet deze 1400 km?
Een poging:
* Omdat de nieuwigheid er na die vele duizenden kilometers vanaf is.
* Omdat die paar kilo bagage toch iets meer blijkt te zijn, vooral als je de tas zelf, de paperassen, electronica en het water dat je nodig blijkt te hebben ook meerekent. (Tip: maak alvast een meeneemlijst en weeg het een en ander)
* Omdat wanneer je de bagage aan de fiets hangt de fiets zwaarder wordt belast. Op je rug is de bagage immers mooi geveerd. Dat noopt inderdaad om je fiets te sparen en een rugzak te gebruiken, maar ik vind de 4 kilometer naar het station met een gevuld rugzakje al meer dan genoeg en ik heb minder respect voor mijn fiets dan voor mijn rug.
* Murphy.
Groet en succes,
Leon
Ik fiets niet graag met een rugzak, ik heb er zelfs geen, moet ook niet. Het belemmert mijn lichaam, ook plakt de transpiratie op je rug. In scherpe bochten racen ga je gevaarlijk overhellen :!: . Het zwaartepunt in het gewicht van je bagage op een fiets moet immers zo laag mogelijk zitten. Ik gebruik Karrimor-zijtassen uit 1977 op de bagagedrager.
In 2006 ontmoette ik op de jeugdherberg van Siena (Italië) een fietser uit Lokeren (B), die met de hoge, zware rugzak op zijn rug helemaal uit Bologna (145 km op één dag) over de Apennijnen kwam fietsen. Aan zijn mountainbike hing verder niets, niet eens een fietsslot. Hij was totaal afgepeigerd en kapot en heeft zijn (voor hem de eerste keer) fietstocht opgegeven en is per trein terug naar huis gegaan. Ik had wel erg met hem te doen :( . Ik gaf hem raad en daad hoe een fietsvakantie beter voorbereid kan worden. Tevens adviseerde ik hem om lid van de Vakantiefietser (de Vlaamse zusterclub van ons) te worden. Ik weet zijn naam nog maar later heb ik niets meer van hem vernomen.

rve schreef:
Wellicht moet ik nog eens kritisch naar mijn wielen kijken. Maar mijn logische (vind ik) vraag blijft: Waarom zonder problemen vele duizenden kilometers in Nederland fietsen met deze fiets en niet deze 1400 km?
In Nederland fiets je meestal niet 9 dagen achter elkaar door. Je bent dus fris, kent de wegen, je bent niet ver van huis en als je meer pech als een lekke band hebt grijp je je mobieltje.

Nu moet je ook rekening houden met scenario's van het type ' het plenst, je bent al twee keer verkeerd gereden, meer civilisatie als een paar lege bierblokjes is niet te bekennen, en nu ben je met je duffe hoofd ook nog door dat diepe gat geknalt.

Allereerst succes gewenst! Een hele nobele actie.

Hoe groter de ervaring hoe groter de beren...?

Er is een groot verschil tussen mijn eerste en mijn laatste fietsvakantie. Ik hou met steeds meer dingen rekening en laat zo weinig mogelijk aan het toeval over. Toch is er in de beginjaren weinig misgegaan vergeleken met nu.

Persoonlijk zou ik wel iets bredere banden monteren en niet kiezen voor een rugzak maar ik neem aan dat je daarmee de nodige kilometers hebt getraind.

Succes!

Den enige rugzak die ik op mijn rug wil hebben als ik fiets is een Camelbak.
Ik raad je ook aan alles te wegen wat je gaat meenemen en dan daar eens een dag of drie mee rond te fietsen. 160km per dag aan 30km per uur is al meer dan 5u en ik vraag me af of je dat gemiddelde kunt halen. Je moet er gewoon rekening mee houden dat je een uur of 6 met een rugzak moet fietsen, dat wil niemand.

Mooi initiatief en ik hoop dat alles goed zal verlopen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe. Zal zeker alle tips serieus bekijken, jullie hebben immers de ervaring, ik nog niet.

Ik verwacht inderdaad ongeveer 6 a 7 uur per dag te fietsen, met pauzes zullen het dagen worden van 8 a 9 uur. Moet te doen zijn. Ben druk aan het trainen, ik wil toch wel ongeveer 4000 km in de benen hebben voordat ik ga. Ik ga zeker ook een paar dagen achter elkaar trainen mét de rugzak.

Hebben jullie verder nog tips betreffende de route, de wegen en landen die ik ga aandoen? De landen informatie heeft me al wel geholpen, maar wellicht zijn er nog andere wetenswaardigheden.