Additionally, paste this code immediately after the opening tag: binnenbanden a3 air + michelin - Forum Wereldfietser

binnenbanden a3 air + michelin

Beste,

In mijn Santosfiets die ik ruim een jaar heb zaten binnenbanden van het type a3 air + michelin 35/47 - 622 /635.
Afgelopen zomer tijdens onze fietsvakantie was de achterband op een gegeven moment lek en bleek het ventiel los te zijn gegaan van de band. De binnenband heb ik toen vervangen. Nu we weer een aantal maanden thuis zijn en ik wat minder gefietst heb stond opeens de voorband plat. Bij het plakken bleek dat ook deze band bij het ventiel los was. Het zelfde probleem als bij de achterband. Ik heb nu dus ook de voorband vervangen. Ik vraag me echter af of dit normaal is. De banden zijn verder nooit lek geweest en ik het eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat een ventiel losging. Heeft iemand ervaring met deze binnenbanden of zou het gewoon een toevalligheid zijn.

Groet
Esther Leeuwrik

Ik heb dit probleem ook een paar maal gehad met banden van Vredestein en met een ander merk waarvan ik mij de naam niet herinner. De afgelopen 4 jaar gebruik ik alleen nog maar binnenbanden van Schwalbe die erg goed bevallen, waarmee ik niet wil zeggen dat de rest rommel is, maar afgescheurde ventielen heb ik niet meer gehad.

Ronald

Ik heb er veel last van gehad, met banden van allerlei ook heel gerenommeerde merken. Er stond een tijdje terug op de site van de Engelse CTC een stuk van hun technicus Chris Juden dat de enorme toename van deze klachten (je bent niet de enige) in de tijd precies samenvalt met de verplaatsing van de productie van binnenbanden naar het Verre Oosten. Ik heb vaak het idee dat ze onafhankelijk van het merk nu bijna allemaal uit een grote fabriek in China komen.
Ik heb er inmiddels geen last meer van. Wat heb ik gedaan? Allereerst ben ik (behalve bij mijn racefiets) overgegaan op autoventielen. Dat is niet alleen makkelijk (oppompen bij de pomp), maar autoventielen zijn ook wat steviger, en hebben een groter aanhechtingsoppervlak met de band. In de tweede plaats gebruik ook ik als het even kan alleen nog maar Schwalbe binnenbanden.
Wim

Willem Jongman schreef:Ik heb er veel last van gehad, met banden van allerlei ook heel gerenommeerde merken
.......
Ik heb vaak het idee dat ze onafhankelijk van het merk nu bijna allemaal uit een grote fabriek in China komen.
thailand, indonesie, india en soms het voormalige oostblok. maar china eigenlijk nooit


Kwaliteit = geld uitgeven helpt, banden bij voorkeur niet iedere keer leeg laten lopen, een dun ventiel niet door een groot gat steken en duimen ;)

Mocht je zo'n handpompje hebben (ik bedoel even geen Topeak *Morph), en je pompt de band daarmee op zonder het ventiel vast te houden, dan bevorder je ook het afscheuren van het ventiel (yep, ervaring...).

Mogelijk dat je daarop moet letten, mocht je het inderdaad doen.

Zo kwam ik er ook pijnlijk achter dat de fietsenmaker het ventielgat in de vleg niet fetsoenlijk afgebraamt had. Na het zelf gedaan te hebben ook ff een stukje linnen tape er tussen gedaan. Daarna nooit meer gehad (afkloppen). Laatste twee keer toevalling zelfde biba als Esther.

Ik heb bij de aanschaf van de fiets niet over de binnenbanden gepraat. Dus als daar mindere kwaliteit is gebruikt heb ik het niet geweten. Ik gebruik de fietspomp die me door Eric Schuijt is aangeraden.
Er zitten nu Vredesteinbanden in en de volgende keer zal ik er wel Schwalbe indoen. Als hij weer lek gaat zal ik eens kijken of er sprake van bramen is. Wel was het zo dat het ventiel een soort van vastgeroest zat toen ik de band eruit haalde alleen dan niet met roets maar een een soort wittig spul.

Groet
Esther