Additionally, paste this code immediately after the opening tag: plaatsen van voorderailleur - Forum Wereldfietser

plaatsen van voorderailleur

Hallo,

Ik probeerde een alivio voor derailleur te plaatsen op een mtb,
nooit gedaan overigens. Voor deze derailleur zat er een alcera of altus. Ook de crank heb ik vervangen door Alivio.

Maar nu krijg ik maar maximum 2 van de drie tandwielen in het bereik.

Dus mijn vraag, doe ik iets verkeerd. Of zitten de tandwielen te ver naar rechts. ik heb ondertussen de crank wel aan geschroefd maar het lijkt niet veel verschil te maken. Ik krijg niet de indruk dat ik de kabel nog strakker aangetrokken krijg.

Groeten

Willem
wwwillem schreef:Hallo,

Ik probeerde een alivio voor derailleur te plaatsen op een mtb,
nooit gedaan overigens. Voor deze derailleur zat er een alcera of altus. Ook de crank heb ik vervangen door Alivio.

Maar nu krijg ik maar maximum 2 van de drie tandwielen in het bereik.

Dus mijn vraag, doe ik iets verkeerd. Of zitten de tandwielen te ver naar rechts. ik heb ondertussen de crank wel aan geschroefd maar het lijkt niet veel verschil te maken. Ik krijg niet de indruk dat ik de kabel nog strakker aangetrokken krijg.

Groeten

Willem
kabeltje wel aan de goede kant van het schroefje vastgeklemd?

En je hebt de crank vervangen? Trapas ook? Controleer de kettinglijn, het middenblad moet ongeveer 50mm uit het hart van de fiets staan

Nee trapas niet, daar wou ik me niet aan wagen, maar het middenblad zit op +-5 cm van het midden.

Misschien dat kabeltje. Ik zit net te zoeken of ik daar misschien documentatie bij had. Ik heb het kabeltje op de logische plaats geplaatst.

Het buitenste blad van de kooi moet 1mm boven het buitenste tandwiel staan(bij volledige 'gestrektheid')

wwwillem schreef:Nee trapas niet, daar wou ik me niet aan wagen, maar het middenblad zit op +-5 cm van het midden.

Misschien dat kabeltje. Ik zit net te zoeken of ik daar misschien documentatie bij had. Ik heb het kabeltje op de logische plaats geplaatst.

Het buitenste blad van de kooi moet 1mm boven het buitenste tandwiel staan(bij volledige 'gestrektheid')
hier moet wel wat te vinden zijn: http://techdocs.shimano.com/

uhh...,

stelschroefjes min/max nog in fabrieksstand?

Het lukt me niet, verdorie. Ik zal de oude proberen terug te plaatsen.
Da's misschien het makkelijkst. Weet je het is niet levensnoodzakelijk dat het meteen werkt, maar eerder een autodidactische oefening voor als ik eens een keer de derailleur moet vervangen, afstellen.

Maar voorlopig dus zonder resultaat.

Derailleur op de zitbuis, in gestrekte toestand evenwijdig met tandwiel, en net 1-3 mm boven buitenste tandwiel.

Is het zo met de stelschroefjes zover mogelijk naar buiten dat de derailleur het verste bereik heeft.

Willem

wwwillem schreef:Het lukt me niet, verdorie. Ik zal de oude proberen terug te plaatsen.
Da's misschien het makkelijkst. Weet je het is niet levensnoodzakelijk dat het meteen werkt, maar eerder een autodidactische oefening voor als ik eens een keer de derailleur moet vervangen, afstellen.

Maar voorlopig dus zonder resultaat.

Derailleur op de zitbuis, in gestrekte toestand evenwijdig met tandwiel, en net 1-3 mm boven buitenste tandwiel.

Is het zo met de stelschroefjes zover mogelijk naar buiten dat de derailleur het verste bereik heeft.

Willem
Je zou zolangzamerhand toch uitgevonden moeten hebben
welk schoefje wat doet (H en L is een hint!)
Of uitdraaien de slag beperkt of vergroot
Of de derailleurkooi niet ver genoeg naar buiten wil of dat de kabel de derailleur niet ver genoeg naar buiten trekt

misschien dat www.m-gineering.nl/derafst.htm nog inzicht geeft

Als ik de derailleur over het grootste(buitenste) blad duw met handkracht krijg ik hem maximum een paar mm over dat blad, in feite niet voldoende om de ketting op dat buitenste blad te krijgen.

Ik weet niet of dit een indicatie is voor iets. Op dat moment waren de stel schroeven redelijk ver uit geschroefd.

De achterderailleur was veel eenvoudiger vreemd genoeg. Misschien gewoon geluk gehad.

Groeten.

wwwillem schreef:Als ik de derailleur over het grootste(buitenste) blad duw met handkracht krijg ik hem maximum een paar mm over dat blad, in feite niet voldoende om de ketting op dat buitenste blad te krijgen.

Ik weet niet of dit een indicatie is voor iets. Op dat moment waren de stel schroeven redelijk ver uit geschroefd.

De achterderailleur was veel eenvoudiger vreemd genoeg. Misschien gewoon geluk gehad.

Groeten.
Trek aan de binnekabel totdat de derailleur niet verder naar buiten wil. Draai het H schoefje verder uit. Als dat geen effect meer heeft zit de derailleur al aan zijn max en zal je wel de verkeerde trapas bij je nieuwe crank hebben.

als dat zo is: wat is het typenummer van je oude en van de nieuwe crank ? (moet iets zijn als FC m 970 oid ;) )

Ach ja van de nieuwe is dat fcm410, de ouwe is van suntour, ik dacht dat er alcera op zat. Een type nr zou kunnen zijn 541-34T.

Groeten

En idd die kooi komt slechts een paar mm over het buitenste tandwiel.

wwwillem schreef:Ach ja van de nieuwe is dat fcm410, de ouwe is van suntour, ik dacht dat er alcera op zat. Een type nr zou kunnen zijn 541-34T.

Groeten
trapas moet 113 mm breed zijn,

Ja ben benieuwd wat er op zit, daar kom ik dan wel achter.
Het lijkt "maar " een 4-5 mm te schelen, maar dat is natuurlijk veel.

Ik had ondertussen al door dat het 113 mm moeste zijn. Ik hoop maar dat ik het alivio crankstel er vlot terug afkrijg, had dat al flink aangehaald.

Maar goed. Ik kan natuurlijk een tijdje op twee tandwielen rijden.

Bedankt voor de hulp.

Groeten

beste ,

ook ik heb een tijd moeten zoeken naar de oplossing van jouw probleem,

het gaat als volgt:

het grote probleem doet zich voor aan het schroefje waar je kabel in de handschakelaar gaat, (sorry maar ik ben belg, maar hoop dat je begrijpt wat ik met dit woord bedoel :wink: )
met dat simpele schroefje regel je de lengte van je kabel, het is wel een geduld werkje om de juiste afstelling te vinden, want voor je het weet heb je te ver gedraaid,
het komt er dus op aan om een beetje te draaien, dan proberen hoever je kan schakelen, weer draaien, weer proberen, enz...

je zou het niet denken als je dat schroefje bekijkt, omdat je dat zonder problemen in en uit je schakelaar kan halen als je kabel eruit is, maar dit simpel ogende schroefje aan het einde van je kabel, is de oorzaak van al jouw problemen,

eens dit probleem opgelost is, kan je gaan regelen aan de twee schroefjes van je derailleurs, om een perfecte afstelling te krijgen,
succes met je kleine probleempje

frank