Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SRAM shifters icm Shimano XT derailleur? - Forum Wereldfietser

SRAM shifters icm Shimano XT derailleur?

Ik probeer een SRAM 9.0 ESP gripshift (9 speed) aan te sluiten op een achterderailleur van Shimano, type XT 9 speed (RD M750) maar het lijkt net of de shifters maar 7 versnellingen aankunnen. Of de hoogste twee of de laagste twee pakt die niet, de 2 stelschroefjes heb ik helemaal los. Is deze combinatie niet compatible?
Groet, Minko
De tovenaar schreef:Ik probeer een SRAM 9.0 ESP gripshift (9 speed) aan te sluiten op een achterderailleur van Shimano, type XT 9 speed (RD M750) maar het lijkt net of de shifters maar 7 versnellingen aankunnen. Of de hoogste twee of de laagste twee pakt die niet, de 2 stelschroefjes heb ik helemaal los. Is deze combinatie niet compatible?
Groet, Minko
Sram heeft een paar Shimano compatibele shifters, maar de 'eigen' shifters (1:1) vreten veel meer kabel en zijn alleen met SRAM derailleurs te gebruiken. Met een Shimano derailleur neemt de combinatie te grote stappen
Ik had al zo'n vermoeden dat het niet paste. Nou moet ik dus of nog op zoek naar of Shimano shifters (maakt LX of XT nog verschil of zijn beiden goed) of een andere achterderailleur van SRAM (zijn X.9 beter of slechter dan XT?).

Ik rij al jaren op mijn atb met sram gripshifters en een x9 derailleur.Zware tochten door modder.Het sram spul geeft geen krimp en bevalt mij beter dan shimano.vooral gripshift is erg snel en trefzeker.

gr. japio
De tovenaar schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat het niet paste. Nou moet ik dus of nog op zoek naar of Shimano shifters (maakt LX of XT nog verschil of zijn beiden goed) of een andere achterderailleur van SRAM (zijn X.9 beter of slechter dan XT?).
Beide werken prima.
Maar in Verweggistan een Shimano derailleur organiseren is makkelijker dan eentje van Sram
En mijn indruk is dat Sram aluminium makkelijker uit elkaar spat dan het aluminium van Shimano.

Ik zou niet veel extra over hebben voor XT to LX, maar als je liever gripshifters hebt zou ik niet de goedkoopste van SRAM nemen.
m-gineering schreef: Sram heeft een paar Shimano compatibele shifters, maar de 'eigen' shifters (1:1) vreten veel meer kabel en zijn alleen met SRAM derailleurs te gebruiken. Met een Shimano derailleur neemt de combinatie te grote stappen
Het gaat hier om een ligfiets, met een wat langere kabel, ik weet niet of dat ook wat kan uitmaken in de keuze tussen Shimano of Sram. Verder vind ik persoonlijk gripshifts prettiger schakelen dan met de duim/wijsvinger. Bovendien kan ik de XT derailleur altijd nog op een andere vakantiefiets kwijt (daar zit nu nog goedkoop Shimano spul op).
De tovenaar schreef:
m-gineering schreef: Sram heeft een paar Shimano compatibele shifters, maar de 'eigen' shifters (1:1) vreten veel meer kabel en zijn alleen met SRAM derailleurs te gebruiken. Met een Shimano derailleur neemt de combinatie te grote stappen
Het gaat hier om een ligfiets, met een wat langere kabel, ik weet niet of dat ook wat kan uitmaken in de keuze tussen Shimano of Sram. Verder vind ik persoonlijk gripshifts prettiger schakelen dan met de duim/wijsvinger. Bovendien kan ik de XT derailleur altijd nog op een andere vakantiefiets kwijt (daar zit nu nog goedkoop Shimano spul op).
een redelijke Sram 1:1 derailleur zal wel voordeliger uitkomen dan andere (attack, centera 2:1) shifters