Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routetips voor Costa Rica gevraagd. - Forum Wereldfietser

Routetips voor Costa Rica gevraagd.

Routetips voor Costa Rica gevraagd

Wij zijn nog steeds aan het twijfelen over onze bestemming van de tweede fietsvakantie. Costa Rica of Turkije (oosten en zwarte zee).

Heeft er iemand routetips voor (rustige wegen) Costa Rica?
Hoe druk zijn de wegen? Wat is de beste manier om van San Jose luchthaven naar de stad te komen. Highlights qua route en\of hotel?

Wat was jouw ervaring met de kosten? En hoe heb je dan geleefd?
Is het veilig?

Alvast bedankt!

Blanche

Ik zou in de zomer niet naar Costa Rica gaan. Het is dan regentijd. Verder is het in Costa Rica om 6 uur 's avonds donker. In Europa kun je dan nog genieten van een lange avond. De beste periode voor Costa Rica is van december - April. heerlijk fietsen in de tropen terwijl het hier winter is.

bert sitters schreef:Ik zou in de zomer niet naar Costa Rica gaan. Het is dan regentijd. Verder is het in Costa Rica om 6 uur 's avonds donker. In Europa kun je dan nog genieten van een lange avond. De beste periode voor Costa Rica is van december - April. heerlijk fietsen in de tropen terwijl het hier winter is.
Ja, december- april is misschien het meest geschikt maar ik zit met een man in het onderwijs dus vrij weinig keuze wat betreft vakantieperiodes.

blanche

De geasfalteerde wegen rond San Jose zijn druk, niet leuk om te fietsen. De luchthaven ligt vlakbij Alajuela, waar je goede overnachtingsmogelijkheden hebt, en van daaruit heb je rustige asfaltwegen. Naar San Jose hoef je dus niet.

Hoe wil je fietsen? Over asfalt, dan zijn er een aantal routes te verzinnen. Ga je over dirt-roads, neem dan je tentje mee, soms kun je een nationaal park in, waar je ver van de drukte kunt kamperen. Dit kan bijv. in NP Santa Rosa. Daar is een camping, maar je kunt ook zo'n 15 km over een slechte weg naar het strand en daar tref je vrijwel niemand (is me verteld). Neem dan wel water en eten mee.
Vanaf Alajuela kun je naar Volcan Arenal en van daaruit naar naar Monteverde. Dat laatste gaat over een dirt-road. De lokale Quakers willen het zo houden, om de authenticiteit te bewaren.
Overigens is de zomer zo'n gekke tijd niet, er zijn weinig toeristen en mogelijk is het de tijd van schildpadden die hun eieren op het strand leggen, al heb ik dat niet paraat.

Als je met Martinair naar San Jose vliegt kom je na donker aan in CR. En dan wil je niet naar San Jose fietsen. Veel drukke wegen, donker, zoeken en niet leuk na een lange reis. Ik heb me laten ophalen door de mensen van Montana Linda in Orosi. Een leuk guesthouse of B&B of kamperen, wat je wil. Prijzen staan denk ik nog wel op de site. Orosi is een rustig plaatsje in een vallei ten zuiden van Cartago en een mooie start voor het verkennen van het gebied ten zuiden van San Jose.
Over het weer zeggen ze:
The valley's climate ranges from up to 28º C during the day to about 18ºC during the night, which makes it great for sleeping. During the "Green season", formally known as the rainy season, May to November, the mornings are dry, hot and sunny with the clouds pulling in around noon and raining sometimes throughout the night, so remember to bring appropriate rain gear. The green season is actually a great time to travel in Costa Rica as you can see all the tropical beauty in its full green beauty.

Costa Rica heeft overigens veel verschillende klimaten afhankelijk van de lokatie.

Henk
Ook uit Zoetermeer dus als je de dia's eens wil zien stuur maar een berichtje. (PB)

Als je via Peninsula de Nicoya gaat en de ferry neemt bij Caldera - Puntarenas kun je de gehele Pacific kust af fietsen zonder veel verkeer.
Er zitten nog wat stukken onverhard tussen, maar er wordt druk geasfalteerd.
Op de meeste kaarten staat de weg Quepos-Palmar Norte niet aangegeven, maar deze is er wel.

Overigens, ik zou om het nationale park Monte Verde te bezoeken, hier een uitstapje van maken met de bus vanuit Puntarenas. (fiets en bagage kun je bij de brandweerkazerne stallen.) Dit park ligt langs de drukke Panamericana.
Dat "laatste stukje onverhard" klimt 2000 meter met een stijgingspercentage van 15-20%. Dit is alleen leuk als je twee dagen wilt duwen.

Bij bijna elke brandweerkazerne mag je blijven slapen wanneer je het vraagt. Er zijn namelijk altijd bedden over voor de vrijwillige brandweer, die toch liever thuis slaapt.
Dit is onder de Noord-Zuid fietsers gebruikelijk in Costa Rica, en de brandweer is er aan gewend.

Pura Vida,

Marco
Op onze pagina staat een uitgereide route en info:
http://verrefietsers.nl/info/rou_crc.htm

Groetjes,
Ed

Twijfel niet meer ga naar Costa Rica. Het mooiste land qua flora en fauna wat we tot nu gezien hebben. Zeer veilig. zeer vriendelijke mensen. En op de meeste plaatsen is er duur en goedkope overnachting. Neem wel de tijd. de rustige wegen zijn nog steeds slecht, tot zeer slecht, af en toe kniediep door rivieren, maar hardstikke leuk en.....zwaar.
Ik stuur je mijn reisverslag en onze route.

Groetjes
Wim Leeuw