Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Essa voce precisa VER is een virus - Forum Wereldfietser

Essa voce precisa VER is een virus

Hoi,
Er waart een virus rond, ook in de kennissengroep van De Wereldfietser.
Als je een mail krijgt met bovenstaand onderwerp open het dan niet en KLIK NA OPENEN ZEKER NIET OP DE LINKS.
Het virus is niet destructief en je kunt via Google ook remedies vinden die je na een aantal uren prutsen helpen, maar het stuurt zichzelf wel verder naar al je adressen in je adressenlijst.
Ik zet het bericht hier neer omdat ik een mail kreeg van iemand van de actieve leden waarvan ik weet dat zij de namen van vrijwel alle actieve leden in haar lijst zal hebben.
Groet,
Leon (die niet heeft geklikt 8) :D )

Heeft de ouwe weer mazzel gehad
Het oude vertrouwde moto is en blijft : wat je niet vertrouwd gewoon en onmiddelijk verweideren. is het belangrijk dan meld men zich nog wel een keer (wat nog nooit is gebeurd)
Het eigenaardige is dat mijn virusscanner niet reageerde.

Opa Leen

Leen Verkerk schreef:Het eigenaardige is dat mijn virusscanner niet reageerde.
Het mailtje is zelf geen virus, maar een link naar een virus, vandaar.
Leon

Ik heb die inderdaad gekregen, wat moet ik nu doen om dit eraf te krijgen???? Of om eerst te kijken of er wat opstaat. Ik heb niet op die link geklikt geloof ik...

fiets-ster schreef:Ik heb die inderdaad gekregen, wat moet ik nu doen om dit eraf te krijgen???? Of om eerst te kijken of er wat opstaat. Ik heb niet op die link geklikt geloof ik...
Gewoon weggooien en ook even meteen verwijderen uit de prullebak. En even erbij wakker blijven dat je niet per ongeluk toch ergens verkeerd klikt.
Leon

ik heb spybot erop gedraaid die 65 dingen vond maar dat programma moest je kopen. Ik ben nu ad aware aan het downloaden (andere computer) die nu al 433 geinfecteerde besatanden heeft gevonden.

Is er nog meer wat ik kan doen?

fiets-ster schreef:ik heb spybot erop gedraaid die 65 dingen vond maar dat programma moest je kopen. Ik ben nu ad aware aan het downloaden (andere computer) die nu al 433 geinfecteerde besatanden heeft gevonden.
Is er nog meer wat ik kan doen?
433? Whoow! Het werd dus wel tijd voor een grote schoonmaak. Ad-Aware is goed.
Hijackthis is ook een goed programma, maar niet zo automatsch als Ad-Aware. Google maar eens wat rond en je vindt tal van pc-zelfhulpfora met goede adviezen. Mijn kennis van het eea is ook maar beperkt...
Succes,
Leon

Krijg dat virus net nog 4 keer toegestuurd...

Niet door mij :lol:! Heb net nog even gecontroleerd of er iets van mijn adressen uit is verstuurd.
Maar met een Apple en een Ubuntu-computer denk ik niet dat dat soort programmaatjes uitgevoerd kunnen worden bij mij :)...

Ooit kreeg ik een goede tip door boven in je adresboek hetvolgende adres aan te maken : !0000 !0000
Volgens de tipgever zorgt dit ervoor dat dit soort ongein niet naar iedereen in je adresboek wordt doorgestuurd, maar zo wordt geblokkeerd.
Of het de oplossing is weet ik niet, wel dat het bij mij werkt.

Even voor de duidelijkheid: Spybot en Ad Aware etc. zijn geen antivirus scanners, maar antispyware programma's. Ze werken dus tegen spyware, en dat zijn andere dingen dan virussen. Waarschijnlijk iets minder destructief, maar nog altijd gevaarlijk. Ikzelf heb er een aantal van die antispyware programma's op zitten, allemaal gratis: Spybot, Ad Aware, Spywareblaster en nog zo wat. Ze scannen allemaal net wat anders en vullen elkaar aan. Je moet ze regelmatig updaten en laten draaien op je computer (Spywareblaster draait altijd en voorkomt dat er überhaupt wat op komt).

Anti Virusscanners kunnen ook gratis zijn (ik draai AntiVir). Daar moet je er echter maar ééntje van op je computer hebben staan. Die laat je altijd draaien, en ook hier geldt: regelmatig updaten (elke dag).

Dus tegen dit Esse Voce-virus begin je niets met een antispyware programma.

Nog een tip: installeer een Firewall, anders is je computer een open etalage voor heel de wereld (Comodo en Zone Alarm b.v.)

Krijg er ook net een binnen van de familie Vis (die bij ons niet bekent is). :twisted: Maar als de familie Vis een wereldfietser is mag die wel een waarschuwingsmail sturen naar zijn gehele adresboek.
De mail is trouwens in het spaans met een leuk plaatje erboven met de tekst 'Humor Tadela'.

Dennis.