Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stabiliteit geveerde fiets - Forum Wereldfietser

Stabiliteit geveerde fiets

Ik rijd dagelijks 10 km naar het werk met een fiets van Decathlon (twin seven). Die is vooraan en achteraan geveerd en heeft brede banden met zwaar profiel.

Helaas voel ik me er niet bijzonder veilig op. Ik rijd meestal bij nacht of heel vroeg als het nog stikdonker is. Ben onlangs keihard gevallen toen het voorwiel van een stoeprandje van amper 2 cm afgleed toen ik er (te) schuin wilde over rijden. Bij elke oneffenheid parallel aan het voorwiel (een tegel die water hoger ligt) voel ik het voorwiel even zijn grip op het wegdek verliezen.

Ik vraag me af of die geveerde voorvork daarvoor wellicht verantwoordelijk is. Met mijn andere fietsen heb ik nooit dergelijke onstabiele toestanden ervaren.

Ik heb diverse keren gelezen dat zware profielbanden bestemd zijn voor in het terrein maar dat ze op de weg geen nut hebben. De noppen maken dat je wegglijdt op de weg. Ik zou eerst eens andere banden proberen.

Vering is juist bedoeld om beter contact te hebben met het wegdek. Mits de vering goed werkt kan dit dus niet de oorzaak zijn van gebrek aan contact met het wegdek.
Berre schreef:Ik rijd dagelijks 10 km naar het werk met een fiets van Decathlon (twin seven). Die is vooraan en achteraan geveerd en heeft brede banden met zwaar profiel.

Helaas voel ik me er niet bijzonder veilig op. Ik rijd meestal bij nacht of heel vroeg als het nog stikdonker is. Ben onlangs keihard gevallen toen het voorwiel van een stoeprandje van amper 2 cm afgleed toen ik er (te) schuin wilde over rijden. Bij elke oneffenheid parallel aan het voorwiel (een tegel die water hoger ligt) voel ik het voorwiel even zijn grip op het wegdek verliezen.

Ik vraag me af of die geveerde voorvork daarvoor wellicht verantwoordelijk is. Met mijn andere fietsen heb ik nooit dergelijke onstabiele toestanden ervaren.
Wat is een Decathlon twin seven? ALs het een 99 euro BSO met y-frame en 18v schimano klikversnelling is zal de voorvork wel rammelen en stuiteren, de achterkant wel vrolijk de andere kant op sturen en de banden gladder zijn dan herfst bladeren op spoorrails. Betere banden met een wegprofiel zullen dan zonder meer helpen, maar meer zou ik er niet aan uitgeven

Waar staat BSO voor marten? antwoord eventueel per PM als het een niet gepaste afkorting is ;)

Hoi Berre,

Wat beginnende full-suspension rijders (zoals ik) wel eens vergeten, is dat als je een stoep oprijdt, je niet omhoog moet veren, dus uit je zadel moet komen. Immers, dan wordt de achterkant van je fiets naar beneden gedrukt en blijft die achter de stoep hangen. Is mij ook wel eens overkomen.

Overigens ik ben absoluut geen ervaren full-suspension rijder hoor en ik wil dat ook nooit worden:-))

Misschien dat een ervaren stoepenoprijder wat meer over rijtechniek kan vertellen. :idea:
Berre schreef:Ben onlangs keihard gevallen toen het voorwiel van een stoeprandje van amper 2 cm afgleed toen ik er (te) schuin wilde over rijden.
Van dat soort stoeprandjes worden er steeds meer aangelegd. Ze worden tegenwoordig ook in hardsteen uitgevoerd. Wegbeheerders kunnen dat omdat er toch geen fietser ooit echt moeilijk gaat doen.
Leon

Sephi schreef:Waar staat BSO voor marten? antwoord eventueel per PM als het een niet gepaste afkorting is ;)
Bicycle Shaped Object
Leon schreef:
Berre schreef:Ben onlangs keihard gevallen toen het voorwiel van een stoeprandje van amper 2 cm afgleed toen ik er (te) schuin wilde over rijden.
Van dat soort stoeprandjes worden er steeds meer aangelegd. Ze worden tegenwoordig ook in hardsteen uitgevoerd. Wegbeheerders kunnen dat omdat er toch geen fietser ooit echt moeilijk gaat doen.
Leon
Het was inderdaad hardsteen, nat en spekglad. En er stonden ook om de twee meter hardstenen paaltjes op die plek.
m-gineering schreef:Wat is een Decathlon twin seven? ALs het een 99 euro BSO met y-frame en 18v schimano klikversnelling is zal de voorvork wel rammelen en stuiteren, de achterkant wel vrolijk de andere kant op sturen en de banden gladder zijn dan herfst bladeren op spoorrails. Betere banden met een wegprofiel zullen dan zonder meer helpen, maar meer zou ik er niet aan uitgeven
Ik heb die fiets gekregen, maar ik weet dat hij beslist meer kost dan 99 euro. Het is een aluminium frame, heeft 3 x 7 versnellingen. De voorvork rammelt niet, de achtervork trouwens ook niet. Nu vind ik 21 combinaties al totaal overbodig, maar dit terzijde.

De (te dikke) banden zijn nieuw, met grof profiel. Ik vermoed dat ze domweg niet geschikt zijn voor stadswegen. Ik pomp ze tot 5.1 bar, zoals aanbevolen. Als een van de noppen aan de zijkant aangrijpt op een iets hoger uitstekend gedeelte van de weg, dan wipt het loopvlak in het midden van de band even van de grond en verlies je de controle. Dat is altijd weer even schrikken. Ik heb nooit eerder met zulke banden gereden.

Naar mijn smaak staat die fiets ook veel "te hoog op zijn poten." Geef mij maar mijn oude vertrouwde race fiets met dunne, gladde bandjes. Die stuurt perfect, maar is wegens veelvuldig lek rijden helaas niet geschikt voor woon-werk verkeer.
Berre schreef:
Leon schreef:
Berre schreef:Ben onlangs keihard gevallen toen het voorwiel van een stoeprandje van amper 2 cm afgleed toen ik er (te) schuin wilde over rijden.
Van dat soort stoeprandjes worden er steeds meer aangelegd. Ze worden tegenwoordig ook in hardsteen uitgevoerd. Wegbeheerders kunnen dat omdat er toch geen fietser ooit echt moeilijk gaat doen. Leon
Het was inderdaad hardsteen, nat en spekglad. En er stonden ook om de twee meter hardstenen paaltjes op die plek.
Geef je het even door aan de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond? Vooral dat je nu niet meer goed durft te fietsen. Als er veel van die meldingen komen kan er ooit iets aan gedaan worden. Indien niet, dan zullen er eerst een paar doden moeten vallen. Dat laatste lijkt een overdreven opmerking, maar moet je helaas toch letterlijk nemen.
Leon (12 jaar actief geweest voor de fietsersbond Maastricht)
Berre schreef:
m-gineering schreef:
De (te dikke) banden zijn nieuw, met grof profiel. Ik vermoed dat ze domweg niet geschikt zijn voor stadswegen. Ik pomp ze tot 5.1 bar, zoals aanbevolen. Als een van de noppen aan de zijkant aangrijpt op een iets hoger uitstekend gedeelte van de weg, dan wipt het loopvlak in het midden van de band even van de grond en verlies je de controle. Dat is altijd weer even schrikken. Ik heb nooit eerder met zulke banden gereden.
Of je banden zijn smal (<32mm), of je hebt er veel te veel lucht in, of je moet nog 50 kilo afvallen ;). En het zijn toch niet van die gruweldingen met alleen noppen aan de zijkant?: daar kun je alleen mee op het strand rijden


Naar mijn smaak staat die fiets ook veel "te hoog op zijn poten." Geef mij maar mijn oude vertrouwde race fiets met dunne, gladde bandjes. Die stuurt perfect, maar is wegens veelvuldig lek rijden helaas niet geschikt voor woon-werk verkeer.
Dan zet je daar toch betere banden op?
Leon schreef:Geef je het even door aan de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond? Vooral dat je nu niet meer goed durft te fietsen. Als er veel van die meldingen komen kan er ooit iets aan gedaan worden. Indien niet, dan zullen er eerst een paar doden moeten vallen. Dat laatste lijkt een overdreven opmerking, maar moet je helaas toch letterlijk nemen.
Leon (12 jaar actief geweest voor de fietsersbond Maastricht)
Euh, ik weet niet of er in dit onderontwikkeld fietsland (België) een fietsersbond bestaat. Dat zoek ik even uit. Nederland staat op dat gebied lichtjaren verder.

Anderszijds, die granieten paaltjes staan er nog niet lang. Ze beletten de auto's de toegang tot een plein en ze hebben waarschijnlijk een fortuin gekost. Het zou niet minder dan een mirakel zijn als het stadsbestuur van Antwerpen, een van de meest arrogante in West-Europa, zich van mijn klacht iets zou aantrekken.
Berre schreef:Euh, ik weet niet of er in dit onderontwikkeld fietsland (België) een fietsersbond bestaat.
Oei, dat onnodige minderwaardigheidscomplex zit diep :shock:
www.fietsersbond.be
Leon
Leon schreef:
Berre schreef:Euh, ik weet niet of er in dit onderontwikkeld fietsland (België) een fietsersbond bestaat.
Oei, dat onnodige minderwaardigheidscomplex zit diep :shock:
www.fietsersbond.be
Leon
Niks minderwaardigheidscomplex.

In fiets wel eens in Nederland, dan vraag ik me soms af of ik niet per vergissing op de autosnelweg ben beland; die fietspaden zijn er zowat even breed. Het is een andere wereld.

De achterstand op fietsgebied in België is ronduit belachelijk. Fietspaden zijn vaak gewoon afwezig, ofwel levensgevaarlijk door hun slechte staat, ofwel zodanig idioot aangelegd dat geen mens begrijpt hoe je er in het verkeer levend op of af komt. Soms vraag ik me af of ze hier een studiedienst hebben die uitzoekt hoe ze het grootste aantal fietsers kunnen mollen.

Automobilisten doen hier het liefst of je als fietser niet bestaat. Als ik gewoon de voorrangsregels zou toepassen haal ik nooit levend mijn bestemming.

Maar Berre,
België onderontwikkeld fietsland???
België is voor mij het fietsland bij uitstek voor mooie dagtochten te maken!!!
Waarom???
Omdat 95% van fietsknooppunten autovrij of autoluw zijn.
Je, je door prachtig glooiend oud cultuur landschap verplaatst met altijd wel een gezellige Taverne in het vooruitzicht met streekgebonden gerechten.
Fiets ze, Roger.

Roger schreef:Maar Berre,
België onderontwikkeld fietsland???
België is voor mij het fietsland bij uitstek voor mooie dagtochten te maken!!!
Waarom???
Omdat 95% van fietsknooppunten autovrij of autoluw zijn.
Je, je door prachtig glooiend oud cultuur landschap verplaatst met altijd wel een gezellige Taverne in het vooruitzicht met streekgebonden gerechten.
Fiets ze, Roger.
Als je fietsen in Nederland in verband brengt met "een broodje kroket", heb je allicht een punt. Maar dat zegt meer over de eetcultuur in Nederland dan over de kwaliteit van de fietspaden in België. :wink: Vooraleer ik hier iemand beledig, ik heb in Nederland al bijzonder lekker gegeten.

Roger schreef: België is voor mij het fietsland bij uitstek
voor woon-werk verkeer kan je niet zomaar rustige kleinere wegen uitkiezen

in wallonie is het minder druk

vrijetijds-stemming kan de kijk beinvloeden

macdavid schreef:
Roger schreef: België is voor mij het fietsland bij uitstek
voor woon-werk verkeer kan je niet zomaar rustige kleinere wegen uitkiezen

in wallonie is het minder druk

vrijetijds-stemming kan de kijk beinvloeden
En uitgerekend dit week-end was er in de pers veel te doen rond de schandalige toestand waarin de wegen in Wallonië verkeren door chronisch gebrek aan onderhoud. Het wordt zelfs aanbevolen om sommige wegen gewoon voor het verkeer te sluiten wegens te gevaarlijk.

De verantwoordelijke minister (Dardenne) riposteerde direct met de bewering dat het de schuld is van de Vlamingen dat de wegen in Wallonië zo slecht zijn, omdat Vlaanderen gekant is tegen het invoeren van een wegenvignet.

Berre schreef:En uitgerekend dit week-end was er in de pers veel te doen rond de schandalige toestand waarin de wegen in Wallonië verkeren door chronisch gebrek aan onderhoud. Het wordt zelfs aanbevolen om sommige wegen gewoon voor het verkeer te sluiten wegens te gevaarlijk.
Wat mij al een tijd is opgevallen is dat de EG in vier delen uiteenvalt:
1. Rijke landen met fraaie (snel)wegen die ze zelf betaald hebben.
2. Armere landen met nieuwe (snel)wegen die door "Brussel" betaald zijn. (Voormalige oostbloklanden en Spanje en Portugal)
3. Rijke landen met slechte snelwegen. (Italië)
4. Wallonië... :roll: :cry: :wink: