door
Wim » za 22 dec, 2007 09:03
Niet zo somber. Ik heb hier nog een oudere Giant hybride (24 v derailleur, alu frame en Shimano deore v brakes) buiten staan (al zeker vijf jaar), en het onderhoud valt heus mee. Je moet niet zuinig zijn met de oliekan op de ketting, en goedkope buitenbanden gaan minder lang mee (de Vredesteins van 10 euro waren na een jaar al verteerd, terwijl Schwalbe Marathons jaren buiten staan verdragen zonder een kik te geven). Als het gaat vriezen vriezen de kabels vast, dat is nog het grootste probleem. Laatst was er een koplamp vol water gelopen, dus dat was einde verhaal voor die goedkope lamp. Maar een ronde lumotec kost ookniet meer dan 10 euri, en gaat vast weer jaren mee. Ik zou dit nooit een mooie fiets aandoen, maar puur praktisch gesproken wil het best wel. Zelf heb ik voor dagelijks gebruik een hekel aan deraileur fietsen met velgremmen omdat het toch wel werk is, en niet heel goedkoop (geef mij maar en terugtraprem) maar het buiten staan maakt dit niet heel veel erger. Jouw fiets zou wel eens heel oud kunnen zijn, en fietsen waren toen toch heus in een aantal opzichten veel minder goed.
Wim