door
Wim » za 22 dec, 2007 11:26
Zo zie je maar: elk voordeel heb z'n nadeel. Ook op vakantie heb ik overigens graag goed licht. Je bent wel eens later dan gepland, er is wel eens een tunnel, en soms is er gewoon veel mist, of is het zicht ineens door de regen heel slecht. Daarom hebben onze vakantiefietsen allemaal dynamolicht. Daar heb je toch het minste omkijken naar, en het geeft veel licht. Een B&M dymotec 6 dynamo is heel betrouwbaar, en kost 30 euro. Voor ruim 10 euro heb je een ronde halogeen lumotec die met een 3w lampje heel veel licht geeft. Met de lumotec zou ik een batterijachterlicht nemen (ongeveer 10 euro). Dat geeft je de mogelijkheid een 3 watt lampje in je koplamp te zetten, en dat geeft net weer een beetje meer licht. Alles bijeen heb je zo voor ruim 50 euro een heel betrouwbare en krachtige fietsverlichting. Als het slechts voor korte tijd is, en daarna incidenteel, dan zou ik het rustig hierbij laten. Wil je het nog goedkoper, dan kun je in plaats van de Dymotec een Axa HR dynamo nemen.
Een IQ fly is flink wat duurder, maar geeft natuurlijk nog veel meer licht. De IQ Fly is naar ik begrijp gemaakt voor 2,4 watt, en kun je dus beter met een dynamoachterlicht combineren.
Wim