België, maatschappij: NMBS/SNCB, www.nmbs.be
Datum: 2007
De fiets kan in België mee in de binnenlandse treinen.
Vervoerstarieven voor de fiets:
België kent twee soorten fietskaartjes:
· Een fietskaartje enkele reis, € 4,40. Voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems is dat € 8,50 . Dit zijn standaardkaartjes: je maakt het kaartje geldig voor een rit door zelf de datum en de namen van de stations van vertrek en aankomst in te vullen. Dat ingevulde fietsvervoersbewijs geldt dan alleen tussen die twee stations. Deze kaartjes kun je ruim vooraf aanschaffen. Een fietskaartje bij de conducteur kopen is duurder, zelfs als het loket van het station van vertrek gesloten is. Kaartjesautomaten zie je in België nauwelijks. Bij het fietskaartje hoort ook een label dat je aan je fiets moet hangen.
· Een onbeperkte dagkaart voor de fiets, ‘Vrijkaart voor een dag’ kost € 7,40: voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems € 14,80.
Verpakken van de fiets: niet nodig
Vervoersvoorwaarden:
België kent geen verbod om fietsen tijdens de spits mee te nemen in de trein, zoals in Nederland. Wel adviseert de spoorwegmaatschappij om niet met een fiets in de spits te reizen.
Let wel op: de ruimte voor fietsen is een veel Belgische treinen wel zeer beperkt. Soms is er slechts plaats voor twee fietsen die opgehangen moeten worden zonder bagage. Andere treinen hebben weer ruimte voor veel fietsen, zoals de treinen tussen Luik en Luxemburg, met een apart bagagerijtuig en dubbeldekstreinen van Antwerpen via Brussel naar Charleroi met een lage instap. De deur van het bagagecompartiment is in de regel op slot. Meld je dus altijd bij de conducteur. Geef aan de conducteur duidelijk aan waar je gaat uitstappen. Vaak is het fietsencompartiment op een uiteinde van de trein naast de eerste klas.
Het Belgische spoorwegpersoneel is over het algemeen behulpzaam bij het in- en uitladen van de fiets.
Bijzonderheden: l
let op de taal van de stationsnamen. In Vlaanderen gebruikt men uitsluitend de Nederlandse namen voor de stations in Wallonië, zoals: Wezet (Visé). In Wallonië gebruikt men uitsluitend de Franse namen voor de stations in Vlaanderen, zoals: Tirlemont (Tienen). In Brussel en de zg. faciliteitengemeenten staan alle stationsnamen in beide talen aangegeven.
Zie veel meer over fietsen in Belgie: mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen : www.fietswegen.nl
Datum: 2007
De fiets kan in België mee in de binnenlandse treinen.
Vervoerstarieven voor de fiets:
België kent twee soorten fietskaartjes:
· Een fietskaartje enkele reis, € 4,40. Voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems is dat € 8,50 . Dit zijn standaardkaartjes: je maakt het kaartje geldig voor een rit door zelf de datum en de namen van de stations van vertrek en aankomst in te vullen. Dat ingevulde fietsvervoersbewijs geldt dan alleen tussen die twee stations. Deze kaartjes kun je ruim vooraf aanschaffen. Een fietskaartje bij de conducteur kopen is duurder, zelfs als het loket van het station van vertrek gesloten is. Kaartjesautomaten zie je in België nauwelijks. Bij het fietskaartje hoort ook een label dat je aan je fiets moet hangen.
· Een onbeperkte dagkaart voor de fiets, ‘Vrijkaart voor een dag’ kost € 7,40: voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems € 14,80.
Verpakken van de fiets: niet nodig
Vervoersvoorwaarden:
België kent geen verbod om fietsen tijdens de spits mee te nemen in de trein, zoals in Nederland. Wel adviseert de spoorwegmaatschappij om niet met een fiets in de spits te reizen.
Let wel op: de ruimte voor fietsen is een veel Belgische treinen wel zeer beperkt. Soms is er slechts plaats voor twee fietsen die opgehangen moeten worden zonder bagage. Andere treinen hebben weer ruimte voor veel fietsen, zoals de treinen tussen Luik en Luxemburg, met een apart bagagerijtuig en dubbeldekstreinen van Antwerpen via Brussel naar Charleroi met een lage instap. De deur van het bagagecompartiment is in de regel op slot. Meld je dus altijd bij de conducteur. Geef aan de conducteur duidelijk aan waar je gaat uitstappen. Vaak is het fietsencompartiment op een uiteinde van de trein naast de eerste klas.
Het Belgische spoorwegpersoneel is over het algemeen behulpzaam bij het in- en uitladen van de fiets.
Bijzonderheden: l
let op de taal van de stationsnamen. In Vlaanderen gebruikt men uitsluitend de Nederlandse namen voor de stations in Wallonië, zoals: Wezet (Visé). In Wallonië gebruikt men uitsluitend de Franse namen voor de stations in Vlaanderen, zoals: Tirlemont (Tienen). In Brussel en de zg. faciliteitengemeenten staan alle stationsnamen in beide talen aangegeven.
Zie veel meer over fietsen in Belgie: mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen : www.fietswegen.nl