Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29" Wielen off-road - Forum Wereldfietser

29" Wielen off-road

Hoi,

Ik kwam op de site van Gary Fisher en zag daar twee modellen met 29" wielen. Dual Sport 129 & Dual Sport 229.

Met name de 129, lijkt mij niet een ongeschikte fiets om een 5.000 KM+ vakanties mee te peddelen. Hier en daar moet er wel wat aangepast worden, maar neemt niet weg dat de basis specs zeker niet verkeerd zijn.

Ik vraag me wel af hoe het is gesteld met de verkrijgbaarheid van 29" banden.

http://www.fisherbikes.com/index.asp

Afbeelding

Om Sheldon Brown te citeren (www.sheldonbrown.com): '29 inch is a marketing term for wide 622 mm ("700c") tires'. Kortom, zulke fietsen zijn niets anders dan wat in Nederland al jaren verkocht wordt onder de noemer 'kale hybrides'. Vittorio's hebben al jaren dikke 28 inch banden (='29 inch').
Ten opzichte van 26 inch heeft dat voordelen (het rolt misschien een beetje mooier), maar ook nadelen (de wielen zijn zwaarder en iets kwetsbaarder). Zelf heb ik voor een stevige vakantiefiets het liefst een 26 inch wiel met een soepele brede band zonder al te veel profiel, al was het maar omdat zulke banden buiten Nederland makkelijker te krijgen zijn dan brede 622 banden. Maar de smaken verschillen hierin heftig.
hartelijke groeten,
Wim Jongman