Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mounting bike als trek fiets (Foto's willen we zien) - Forum Wereldfietser

mounting bike als trek fiets (Foto's willen we zien)

zijn er mensen hier die een mountinbike als trekfiets hebben?ik wil zelf nl een mountinbike kopen en vroeg me af of je deze omkunt bouwen tot trek fiets,zo ja zijn hier dan ook foto's van...

kijk naar mijn www hieronder.
B1 Cyber - €600 - 1000'en kms met volle baggage - WERELDFIETS!

Afbeelding
grimmins schreef:zijn er mensen hier die een mountinbike als trekfiets hebben?
Jazeker, genoeg. Zoek maar eens op dit forum op mountainbike (let op de szpellingh :D ) er is al veel over geschreven.
Leon

Idd, wij rijden er ook met twee:

Afbeelding

Bas
grimmins schreef:zijn hier dan ook foto's van...
Voor foto's zie de speciale fotopagina http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=42293
Leon

thanks,mooie fietsjes,vanwge het erg lange voorover gebogen zitten deins ik er voor terug om voor een mountain bike te kiezen.Hebben jullie hier geen moeite mee?

Ik denk dat 1) per persoon verschilt. Iedereen heeft een andere zithouding die hij/zij fijn vind en 2) je zit op de meeste vakantie fietsen relatief voorover tov de standaard fietsen die worden verkocht bij fietsenmakers, en die voor dagelijks gebruik in de stad bedoeld zijn(daar zit je namelijk echt rechtop op).

Ik weet niet wat precies de motivatie van mensen is om voor een Mountainbike te gaan ipv een randonneur achtig iets, dat kunnen anderen beter toelichten. het enige wat ik over mountainbikes als lange afstand fietsen kwijt kan: zorg dat je of geen vering hebt, of vering die je vast kan zetten(uiteraard als je fysieke klachten hebt die vering vereisen is het een ander verhaal). Ik heb zelf van de zomer 1 keer ermee in de bergen gefietst, en werd helemaal gek van de vering toen ik de albullapas fietste. Je zwabbert nonstop uit je ritme door die vering.

De meeste vakantiefietsers willen wat minder uitgestrekt en voorover zitten dan je op de meeste mountainbikes zit. Dat is waar, en het geldt zeker ook voor mij. Gelukkig is de ene "mountainbike" de andere niet. Er zijn er die veel korter gebouwd zijn dan andere. Zet er eventueel een kortere en naar boven gedraaide stuurpen en je hebt al veel van de problemen ondervangen.
Vering is inderdaad niet voor iedereen, en als je er toch voor kiest beperkt dat je in de keus aan voordragers (als je minder meeneemt heb je dat probleem niet). Old Man Mountain maakt prima dragers voor geveerde voorvorken.
Tot slot is het verstandig andere banden te monteren. Noppenbanden rijden zwaar, en snelle noppenbanden zijn niet eens erg sterk. Een Schwalbe Big Apple is een prima alternatief voor asfalt.
Behalve echte mtb's zijn er natuurlijk ook fietsen die wel op een mtb lijken, maar in werkelijkheid echte tourfietsen zijn. Dat zijn de 26 inch randonneurs. Die zijn korter gebouwd, hebben wat langere achtervorken (zodat er meer ruimte is voor tassen), een lagere trapas, en zijn ook overigens geoptimaliseerd voor tourgebruik, op asfalt, maar eventueel ook onverhard.
Wim
Wim

bedankt wim en sephi voor de mooie antwoorden...zelf heb ik al een trekking fiets maar zou ook graag een mountain bike erbij willen,maarja dan wordt het zo vol in huis he,..maar ik denk dat lange afstanden fietsen toch niet echt voor mountain bikes niet voor mij zijn weggelegt.

Waarom een mountaibike als reisfiets?

Als mountainbiker beschikte ik al over een mtb dus was het voor de hand liggend dat ik deze zou gaan gebruiken als reisfiets. Komt bij dat ik toen ik begon ik geen geld had voor een echte reisfiets. Een mtb is bovendien snel om te bouwen tot reisfiets. Vergeet inderdaad niet om je noppenbanden te wisselen met goede reisbanden.
Wat de houding betreft; hier ben je als mtb-er aan gewend.

Ik heb op een mtb met voorvering (geen lockout) een tocht van een kleine 3000 km gefietst maar mocht ik het over kunnen doen dan zou ik kiezen voor een ongeveerde voorvork. In de bergen verlies je tijdens een klim zo veel energie! Voordeel is wel dat je tijdens een afdaling beter contact houd met de weg.

We zijn momenteel onderweg in Argentinië met twee Cannondale mtb´s, de een met stuurtas en achtertassen en de ander met stuurtas en BOB-aanhanger. Voor dit land met zijn vele gravelwegen is dit ideaal. De Headshokvering is met een draaiknop op het stuur heel gemakkelijk in- en uit te schakelen. Het ombouwen is een kwestie van beugels voor de stuurtassen monteren, achterrekje erop, speciale as voor de BOB er in en andere banden (Marathon) monteren. Is in een uurtje klaar. Een van de vele voordelen is ook dat de Cannondale maar ca. 11 kg weegt en toch heel stijf is. Met een BOB er achter rij je zonder probleem met 60 naar beneden. Wil je foto´s zien, kijk maar op het weblog, de link is http://www.casamundo.net/blog/blogger.html

Hallo grimmins, voor mij is (was) dit ook een actueel onderwerp. Heb een maand lang lopen dubben tussen nieuwe MTB of nieuwe randonneur. Uiteindelijk heb ik twee weken geleden een randonneur besteld omdat:
- Op een MTB zit ik te ver voorovergebogen (dubbelgeklapt noem ik het). Er valt weinig aan te doen vanwege het type stuurpen dat er tegenwoordig op zit (type "ahead set"). Er valt meestal niks of weinig aan af te stellen. Een traditionele verstelbare stuurpen past er simpelweg niet op.
- Vering weegt 1 kilo extra, kan kapot en je moet het om de 1000km smeren.
- Voordragers met voorvering kan wel, maar is lastiger. Je moet eigenlijk zorgen dat het aan het ongeveerde deel van je vork zit, anders wordt het positieve effect van je vering minder.
- Op (duurdere) randonneurs kun je zelf de afmontage bepalen.

Voordelen van MTB zijn meestal wel: goedkoper, en je hebt dus voorvering, maar ik vind het niet opwegen tegen de nadelen.

Pieter Tijssen schreef: - Op een MTB zit ik te ver voorovergebogen (dubbelgeklapt noem ik het). Er valt weinig aan te doen vanwege het type stuurpen dat er tegenwoordig op zit (type "ahead set"). Er valt meestal niks of weinig aan af te stellen.
Het ziet er ev niet uit, maar zo somber is de situatie nou ook weer niet:
zie www.m-gineering.nl/hoger.htm

Bij een stalen binnenbalhoofdbuis (alu is meestal te dikwandig) met ahead is het ook mogelijk met een aangepast draadloos balhoofdstel een conventionele stuurpen te monteren

m-gineering schreef:
Pieter Tijssen schreef: - Op een MTB zit ik te ver voorovergebogen (dubbelgeklapt noem ik het). Er valt weinig aan te doen vanwege het type stuurpen dat er tegenwoordig op zit (type "ahead set"). Er valt meestal niks of weinig aan af te stellen.
Het ziet er ev niet uit, maar zo somber is de situatie nou ook weer niet:
zie www.m-gineering.nl/hoger.htm

Bij een stalen binnenbalhoofdbuis (alu is meestal te dikwandig) met ahead is het ook mogelijk met een aangepast draadloos balhoofdstel een conventionele stuurpen te monteren
Ik ben maar een eenvoudig fietsenmaker maar ik zaag de binnenbalhoofdbuis pas af na het passen van de fiets en in overleg met de koper. Een spacer boven de stuurpen monteren en na een poos proefrijden pas definitief op maat zagen.