Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nammatj 3 gt - Forum Wereldfietser

nammatj 3 gt

Volgend jaar 2008 plannen we een fietstocht naar de Noorkaap.( + Baltische staten ± 10000km)
De aanschaf van een nieuwe tent dringt zich op.
We hebben een Nammatj 3 Gt op het oog.
Is dat een goede keuze?

Mvg

Roeca

Ja.

Maar in die prijsklasse is ontzettend veel keuze. Hilleberg is echter wel één van de toppers, en gezien het gebied waar jullie willen fietsen is de GT een zeer goede keuze (veel leefruimte, eenvoudig en snel op te zetten en absoluut goede kwaliteit).

Met hoeveel personen zullen jullie gebruik maken van de tent? Welke condities verwachten jullie, wat is het budget (ik vermoed een 700 euro aangezien de tent die je op het oog hebt zoiets kost). Hoeveel mag ze wegen, welke eigenschappen zoek je in een tent?
Ik ben ten rade gegaan bij Nordkapp ervaringsdeskundigen, bijna iedereen vindt een Nammatj 3 GT een goede keuze.
Momenteel hebben we een Perry tentje( niet echt slecht om zo'n een paar dagen te kamperen) waarde € 150(50% korting bekomen = €75.00).
Eén ding weet ik zeker zo'n fietstocht met dat tentje doen we het niet.
Ik heb zopas op de site van Jack Wolfsking een LIGHTHOUSE III RT gezien.
Heeft deze tent een afzonderlijke binnentent?
Over de prijs van een Hilleberg zeur ik niet, na een paar dagen kunnen kamperen bij minder goed weer is dat zo terug verdiend indien je logies moet betalen. (dit jaar ondervonden).


Mvg,

Roeca
roeca schreef:Ik heb zopas op de site van Jack Wolfsking een LIGHTHOUSE III RT gezien.
Heeft deze tent een afzonderlijke binnentent?
Ben afgelopen zomer naar de Noordkaap gefietst en in m'n Lighthouse I RT geslapen. Heerlijk tentje, officieel 2 persoons, maar vind hem erg fijn als grote eenpersoons (zeker bij slecht weer als je 's avonds veel binnen leeft). Deze tent heeft een losse binnentent, die in de buitentent 'hangt'. Je kan dus eerst de buitentent opzetten, en dan op je gemak (en droog!) de binnentent erin hangen. Of, zoals ik het eigenlijk altijd doe; de binnentent er niet uithalen, en alles in één keer opzetten/afbreken.... Op die manier staat m'n tentje binnen een minuut of twee, en is ie ook zo ingepakt 's ochtends...

suc6 met de zoektocht!

Ik heb nu een Robens Cloud 2 Plus en die is vrij goed maar te koud voor echt in de winter te gebruiken.

Ik ben al een hele tijd aan het uitzien voor een andere tent en ik kies zo wat tussen Fjallraven, Helsport, Hilleberg, Wechsel, Exped, ...

In de prijsklasse vanaf 300 euro zijn ze allemaal wel goed.

De tenten van Erdman schmidt (oester, slak) zijn ook heel interessant. Het zijn noktenten maar ze bieden heel veel ruimte.

De Waard verkoopt de laatste stuks van de ripstop Zeekoet nu aan 200 euro. De tent weegt 5kg maar is ontzettend ruim. Dara kan je bijna in rechtstaan.

Hmm, wellicht kun je een Hilleberg persoonlijk ophalen als je in de Baltische staten fietst :lol: (even uit m'n hoofd worden die in Estland ? gemaakt).

In de zelfde kwaliteitsklasse (en onder kwaliteit versta ik dan een combinatie van duurzaamheid van het doek, gewicht, waterdichtheid, compactheid van meenemen, sterkte, en afwerking in de overige attributen en afwerking (en ook prijs :roll:), vindt je merken als Lightwave, VAUDE, Exped, Fjallraven, Helsport, en wellicht dat ik nog een enkele vergeten ben.

Andere merken en goedkopere modellen van deze merken kan ook wel, maar als het er op aankomt, heb je aan eerstgenoemden toch het meeste.

Een tent van iets boven de € 200,- waaide bij mij bijvoorbeeld bijna plat in de woestijn (het kan best een zandstorm geweest zijn (van >10.000m zicht naar <100m zicht = <1%), dan is het wel erg fijn als een tent blijft staan... :wink:).

Als je bij Nederlandse merken wilt blijven kun je ook nog kiezen voor Lowland, Birdland, Carl Denig e.d.

Zoek vooral goed en ga eens kijken naar de opgestelde tent.
Ik heb zo een beetje gesurfd.
Zoals reeds geschreven zit je bij kwalitatieve 3 pers. tunneltenten aan een bepaald budget.
Ik kan nu een nieuwe Nammatj 3GT model 2005 met een fikse korting op de kop tikken.
Hebben de topmodellen van Fjallraven, Helsport, Norhtface een meerwaarde of comfort als een Nammatj 3 GT?
Bv. condens? Of andere "nadelen"

Mvg,
Roeca

Met een polyester/nylon doek heb je altijd condens. Door de verluchting open te zetten los je dit wat op, maar helemaal vrij van condens ben je nooit. Sommige tenten hebben het nadeel dat je nat wordt als je wil buitenstappen door de waterdruppels die op de binnenkant van de luifel hangen.

Hoe hoger de ingang hoe makkelijker je die druppels ontwijkt.

Kies je voor een tunneltent of een koepel. Een koepel kan je opstellen zonder haringen (beter dat je er wel gebruikt) en is ook stormvaster.

Lengte van de opgeplooide stokken is ook belangrijk als je ze in de fietstassen wil stoppen.

2 Ingangen is beter dan 1 en luifekruimte is altijd handig. De Hilleberg Keron 3 heeft 2 ingangen en twee kleindere luifels. Je hebt ook dwarsslapers met twee ingangen maar als je met drie in de tent moet, is het altijd over elkaar kruipen.

Wij hebben afgelopen jaar The North Face Fortress 33 gekocht qua hoogte 130 cm is ideaal, gewicht echter 4500gr om 3800 gr. Voordeel met beperkt aantal haringen af te spannen en binnen en buitentent kunnen in 1 handeling worden opgezet. Prijs technisch ook wat gunstiger. Bevalt ons tot op heden goed.

Harry

s0lar schreef:De tenten van Erdman schmidt (oester, slak) zijn ook heel interessant. Het zijn noktenten maar ze bieden heel veel ruimte.
"Erdman Schmidt sluit binnenkort de deur in Hoogeveen

De Markt voor stokstenten loopt helaas zover terug dat op langere termijn geen continuiteit is voor ons bedrijf. Daarom stoppen we nu vrijwillig. We verwachten maart/april 2008 leegverkocht te zijn en onze deur te sluiten."

:cry:
s0lar schreef:De Waard verkoopt de laatste stuks van de ripstop Zeekoet nu aan 200 euro. De tent weegt 5kg maar is ontzettend ruim. Dara kan je bijna in rechtstaan.
Is dat alleen in Schagen, of ergens anders...? Zag het niet staan op hun site...

Torching Vark schreef:
s0lar schreef:De tenten van Erdman schmidt (oester, slak) zijn ook heel interessant. Het zijn noktenten maar ze bieden heel veel ruimte.
"Erdman Schmidt sluit binnenkort de deur in Hoogeveen

De Markt voor stokstenten loopt helaas zover terug dat op langere termijn geen continuiteit is voor ons bedrijf. Daarom stoppen we nu vrijwillig. We verwachten maart/april 2008 leegverkocht te zijn en onze deur te sluiten."

:cry:
s0lar schreef:De Waard verkoopt de laatste stuks van de ripstop Zeekoet nu aan 200 euro. De tent weegt 5kg maar is ontzettend ruim. Dara kan je bijna in rechtstaan.
Is dat alleen in Schagen, of ergens anders...? Zag het niet staan op hun site...
Voor de zeekoet heb ik de aanbieding op marktplaats gevonden. Ook de andere ripstop modellen gaan aan fel verlaagde prijzen de deur uit. Je kan best eens bellen of mailen voor actuale prijzen en voorraad.

Misschien dat de trekkerstentjes van Erdman Schmidt nu ook nog aan verlaagde prijzen te koop zullen zijn? De Slak, Oester en Lieveheersbeestje in ripstop interesseren me ook wel.

s0lar schreef:Voor de zeekoet heb ik de aanbieding op marktplaats gevonden. Ook de andere ripstop modellen gaan aan fel verlaagde prijzen de deur uit. Je kan best eens bellen of mailen voor actuale prijzen en voorraad.
'k Zie 't, merci! D'r is al een mailtje de deur uit.
Welke andere modellen bedoel je? Hebben ze nog oude Fjall Raven's liggen ofzo?
Als ze de laatste Zeester JR's voor de weggeef doen dan gaan we daar ook naar kijken.

Afbeelding breekt helaas definitief met lichtgewicht tenten. Ik heb de ontwikkeling van de Zeester vrij goed gevolgt, ook met de ontwerper gepraat. Dat de JR er nu al uit gaat/is vindt ik bijzonder jammer, gezien de potentie van die tent. Ook bijzonder jammer voor Arent Dudok van Heel. De Zeester vond ik, ondank enkele nukken een fantastische tent. Maar De Waard, in tegenstelling tot de ontwerper, is volledig ongevoelig voor suggesties om de tent lichter te maken. Ze wilden wel meewerken aan het vervangen van de stok door aluminium, maar ander grondzeil b.v. behoorde niet tot de opties. Heel erg jammer, ik heb toch wel een grote voorliefde voor De Waard. Misschien dat ik ooit nog eens ga autokamperen, maar voor de fiets wordt het voorlopig niet.
s0lar schreef:Misschien dat de trekkerstentjes van Erdman Schmidt nu ook nog aan verlaagde prijzen te koop zullen zijn? De Slak, Oester en Lieveheersbeestje in ripstop interesseren me ook wel.
Dat werd voor ons het alternatief voor De Waard, ook deze tenten geven erg veel sfeer. Opgegroeit met De Waard maar deze geven ongetwijfeld ook 'het' gevoel. We wilden graag een ripstop Mier met katoenen binnentent. Te lang getwijfeld, hij was weg en werd pas weer gemaakt als er 6 mensen op de verlanglijst kwamen te staan. Zover is het nooit gekomen...

Ik zou die De Waard Zeekoet laten liggen. Heb zelf een tijdje de katoenen uitvoering gehad. Nee, niet voor achterop de fiets, ik heb ook nog een motor met zijspan. Kreeg die tent nooit echt mooi opgezet. Giga-veel lange haringen nodig. De ripstop Zeekoet is nooit een succes geweest bij De Waard. Waren wat problemen mee.
Achterop de fiets heb ik een Nallo. Als je onderweg bent betekent 't bijna altijd 's morgens nat (condens) inpakken. 's Avonds voordat je gaat inrichten dus even flink dweilen. Ik heb er ook een footprint bij, maar daar trekt 't vocht bijna direkt doorheen, op 'n vochtige ondergrond dus.

geluk schreef:Kreeg die tent nooit echt mooi opgezet. Giga-veel lange haringen nodig. De ripstop Zeekoet is nooit een succes geweest bij De Waard. Waren wat problemen mee.
Een De Waard staat altijd met veel haringen, één van de letterlijke en figuurlijke fundamenten van zo'n tent. Daarom blijft hij goed staan waar anderen het af laten weten. Met alle respect, volgens mij moet de De Waard die niet strak staat nog uitgevonden worden. Off-topic: misschien is de Stormmeeuw wel een poging?

Ik herken het wel. Wij hebben recent een keer een ES Mier te leen gehad en die had ik de eerste keer waardeloos staan. Dus dat lag aan mezelf, als je de opzet techniek aanpast staatie zo strak dat de superstorm van Piet Paulusma er zo overheen kan.

Ripstop in het algemeen is nooit een doorslaand succes geweest bij De Waard. Het is denk ik simpel terug te voeren tot de verwachting van klanten. Een katoenen De Waard gaat 20-30 jaar mee. Dat kan gewoon niet met een plastic tent, hoe duur en goed deze ook gemaakt is... dus ook als zo'n tent 2x zo goed als de beste polyester tent dan nog valt hij tegen...