Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kapotgereden kont - Forum Wereldfietser

kapotgereden kont

Dit is misschien een beetje een naar verhaal, in ieder geval voor mij, maar ik heb nu twee fietsvakanties gedaan, 1 in Nederland en 1 in Frankrijk en het probleem is dat ik na drie dagen al mijn onderkant kapot rijd en dit verbetert niet meer. Ik krijg bovendien ook allerlei bultjes zowel aan de buitenkant als onderhuids.
Mijn vraag is: wie heeft hier ervaring mee?
Moet ik andere kleding gaan dragen? Ik heb zowel loopkleding geprobeerd, als wel/geen onderbroek, als fietsbroekje met zeem.
Moet ik een ander zadel kopen?

Alvast bedankt!

Waarschijnlijk heb je last van wrijving. Ik zou je aanraden eens naadloos polyamide/lycra ondergoed te dragen. Ook Merino ondergoed is normaal wel goed. Draag je nu katoen? Een zadel aanpassen doe je best als je ongevoelig wordt, heeft minder met wrijving te maken.
leonie schreef:Dit is misschien een beetje een naar verhaal, in ieder geval voor mij, maar ik heb nu twee fietsvakanties gedaan, 1 in Nederland en 1 in Frankrijk en het probleem is dat ik na drie dagen al mijn onderkant kapot rijd en dit verbetert niet meer. Ik krijg bovendien ook allerlei bultjes zowel aan de buitenkant als onderhuids.
Mijn vraag is: wie heeft hier ervaring mee?
Moet ik andere kleding gaan dragen? Ik heb zowel loopkleding geprobeerd, als wel/geen onderbroek, als fietsbroekje met zeem.
Moet ik een ander zadel kopen?

Alvast bedankt!
Huid slijt het beste door als die warm en vochtig is. Je wil dus een hard zadel (zo'n foamgeval komt nooit los van je zitvlak en daar kan dus ook geen lucht langs) weinig lagen kleding (vandaar dus zo'n zeem) en een zadelvorm waar je op zit en niet in. Een dikke achterband of een verende zadelpen zorgt er ook voor dat de huid op je zitvlak niet zo vreselijk wordt uitgerekt als je een keer door een kuil fietst

En een broek is te weinig, want als je gevoelig bent moet je hem gewoon iedere avond wassen
Een flinke wolk babypoeier of korenbloem wil ook wel eens helpen, vaseline/broekenvet/uierzalf zou ik op vakantie zonder wasmachine niet aan beginnen

een paar maanden voor je op vakantie gaat, je zitvlak elke dag insmeren met een verstevigings creme, die de dames normaal op hun gezicht smeren.
Ik gebruik het op andere plekken die guaw irriteren.
En tijdens het fietsen de kwetsbare plekken ruimschoots met talkpoeder insmeren.

succes Wim

Misschien dat de volgende link je licht in de duisternis biedt:

http://www.promotex.be/reskin.pdf

Dit kan net het verschil maken tussen een "geïrriteerde" fietsvakantie en eentje zonder lichamelijk ongemak. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wordt wel gebruikt door profs.

De handleiding geeft een vreemd beeld weer, mits goed aangebracht kan dit een hoop irritatie voorkomen.

Succes ermee.

Wat voor mij goed werkt is kampferspiritus. Het wordt gebruikt om doorligplekken te voorkomen bij bedlegerige mensen. Wandelaars gebruiken het voor hun voeten. Het hardt de huid en er zit een berg alkohol in die ook ontsmet.

Kampferspiritus (te verkrijgen bij elke drogist) heeft een nogal stevige geur die niet echt geweldig is maar ik kan er goed mee leven. Breng het aan minstens 2 dagen van te voren. Pas op met je edele delen.

Toch heb ik laatst een steenpuist op mijn zitdeel gehad die na twee weken terugkwam. Ik ga nu eens kijken of een merino onderbroek van Icebreaker iets voor mij is. Merinowol werkt bacteriedodend en ik heb geen idee of het ook dit soort bacteriën om zeep helpt :?:

Dan is er nog goudsbloemzalf/creme/gel. Heb je dat wel eens geprobeerd? Het herstelt bv verbrandde huid maar schijnt ook goed te zijn als voorbereiding voor belasting.

Leonie,

Kijk ook eens hier....
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =zadelpijn
Het verdovende zalfje behoort inmiddels tot mijn uitrusting, maar heb ik (gelukkig) niet meer nodig gehad.

Groeten van Wim

Inderdaad een naar verhaal, Leonie. En als je dagelijks fietst dan krijgt 't ook niet of nauwelijks kans op herstel.
Afgelopen zomer kwam ik een andere fietser tegen. Hij vertelde over z'n zitvleesproblemen en ook dat hij als EHBO-er veel aanwezig was bij lange wandeltochten. Voor de voeten gebruiken ze 'n bepaalde soort pleister en hij was op de idee gekomen om die 's morgens ter hoogte van z'n zitbotjes te plakken. 't Beviel hem heel goed. Wie weet is 't wel van hetzelfde materiaal als beschreven in de bijdrage, hier boven, van Raymon.

Onder het motto wat goed voor een baby is moet ook goed voor ons zijn hebben wij altijd een tube "Panathenol wondbeschermende creme" van Schlecker bij ons. Bij de eerste tekenen gebruiken we dit zowel na als onder het fietsen. Werkt bij ons goed.

Harry
Hoi,

Ik heb er zelf ook veel last van (gehad). Rijd al enige jaren met een hard en smal zadel ("plankje") en draag zelden of nooit een zeem (onder)broek. Af en toe wat vaseline op het achterwerk smeren. Bevalt prima.

Edwin

Bedankt allemaal voor jullie tips en ideeën.
Ik ga eens kijken wat voor mij het beste werkt en de fietsvakantie spullen hoeven voorlopig nog niet in de kast!

groetjes Leonie

hey leonie,

probeer eens een lederen brooks zadel, in het begin hard, maar na een tijdje (bij ons vanaf dag 1) vormt het zadel zich naar jouw zit en heb je niks problemen meer,
verder kan je ook eens uierzalf proberen,
succes
frank en diane

inderdaad, met een brooks en fietsbroek (zonder onderbroek maar dat wist je hopelijk als wel) hebben we nooit last gehad.

Normaal heb ik er nooit last van (Brooks zadel en goede Koersbroek). Maar afgelopen voorjaar was het goed raak, ontsteking aan het zitvlak. Nadat ik weer mocht fietsen van de huisarts heb ik een tijdje Reskin gebruikt om die plek te ontzien. Werkt perfekt.

Hey Leony,

Dat kan je fietsvakantie behoorlijk verzieken.
Ik had het ook altijd. Soms zo erg dat ik na 2 dagen een paar dagen moest stoppen. Hetgeen letterlijk en figuurlijk behoorlijk k... is. Dat had ook te maken dat ik in nederland meestal op een andere fiets rijd als welke ik meeneem op vakantie.
Van alles geprobeerd. Dure zadels, een legio an fietsbroeken (bij mij werkt een echte zeem overigens averechts, doe mij maar ies van kunststof).
Het beste was 2 weken van te voren elke dag 25 a 50 km fietsen op mijn reisfiets.
Sindsdien gaat het redelijk.

Succes!
Betty

Problemen met je zitvlak is behoorlijk lastig dat zal niemand ontkennen.

Even zeer is het zo dat er meerdere oorzaken kunnen zowel oorzaak als gevolg het is maar net waar je wilt beginnen.

Er is sinds kort een nogal afwijkend zadel op de markt (ik heb het zelf ook gekocht, maar mijn fiets is nog niet klaar) en dat is http://www.selleanatomica.com/
of
http://mcmwin.com/

Zoek de site af voor de video's en .pdf's daar geven ze veel informatie.

Verder is er sinds kort een Benlux importeur
Jan van der Kraats
jan.vandekraats@intermission.be

Verder zijn er talloze reviews op fora te lezen waarin mensen ook al talloze zadels geprobeerd hadden en met steeds problemen zoals zovelen onder ons. Velen daarvan zijn zeer tevreden met het SAA zadel.

Als laatste worden deze zadels meer en meer gebruikt voor Paris Brest Paris dat zegt denk ik meer dan wat dan ook.
The proof is in the pudding.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel succes in ieder geval.
leonie schreef:Dit is misschien een beetje een naar verhaal, in ieder geval voor mij, maar ik heb nu twee fietsvakanties gedaan, 1 in Nederland en 1 in Frankrijk en het probleem is dat ik na drie dagen al mijn onderkant kapot rijd en dit verbetert niet meer. Ik krijg bovendien ook allerlei bultjes zowel aan de buitenkant als onderhuids.
Mijn vraag is: wie heeft hier ervaring mee?
Moet ik andere kleding gaan dragen? Ik heb zowel loopkleding geprobeerd, als wel/geen onderbroek, als fietsbroekje met zeem.
Moet ik een ander zadel kopen?

Alvast bedankt!
Probeer eens een ander zadel. Ik heb een Terry-zadel en rijd altijd zonder fietsbroek, en nooit meer problemen. Met een fietsbroek kreeg ik altijd smet in de tropen.
Dag Leonie,

Ik heb avondschool fietshersteller gevolgd.
Ik heb voor mezelf en voor mijn echtgenote verscheidene fietsen zelf gebouwd.
Van belang is de keuze, de broek, het zadel (wij kozen voor een brooks mijn echtgenote zit op een B67s) en de positie van het zadel.
Bij ondervinding van mijn echtgenote zou de tip of de neus van het zadel heel lichtjes naar beneden wijzen of horizontaal staan, zeker niet naar boven, dat moet je zelf eens uitproberen.
Wij zijn ooit op fietsvakantie vertrokken met voor mijn echtgenote een nieuw zadel (brooks 67 s, het vorige was nat geworden op fietsvakantie en helemaal doorgezakt en opspannen was geen optie) en geen enkel probleem.
mvg
Roeca
Bij zeer lange tochten en meerdaagse tochten in de hitte heb ik er ook last van.
Daarom ben ik een paar produkten aan het proberen.
Te weten uiercreme van de C1000, Sudocrem bij de kruidvat en ook Billetjes creme van de Kruidvat (bij de babyspullen).
Tot nu toe bevalt Sudocrem mij het beste maar ik gebruik het pas sinds kort, meer lange termijn testen is nodig.
Van een vriendin krijg ik ook nog een tube wondzalf, merk weet ik niet.
Volgens haar het perfecte spul hiervoor.
Wordt gebruikt voor (schaaf)wonden en tegen doorliggen.
Voor mij Assos-wielerbroeken. Duur, maar mooi verpakt :), nee, serieus, echt hele goede wielerbroeken met perfect zeem. Zit een anti-bacteriele creme bijgeleverd. Ik heb sindsdien geen last meer van ontstekingen of pijnlijk zitvlak.