Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis rond wereld 2 à 3 jaar - Forum Wereldfietser

Fietsreis rond wereld 2 à 3 jaar

Hela, ik ben een 23 jarige Belg, verliefd op de wereld, maar dan vooral alles wat tussen de steden ligt, en niet erin.
Ik ben al mn hele leven aangetrokken tot uitdagingen, tot fysieke inspanningen, tot 'tijd voor jezelf', survival, natuur, dieren, enz ...

Kort samengevat vertrek ik november/december 2008 voor een fietsreis rond de wereld. Liefst zoveel mogelijk met de tweewieler, enkel het onmogelijke zoals water/zee. Daar laat ik me met een vliegtuig, boot, sloep helpen tot aan de overkant.

De bedoeling is dat ik op m'n eentje de wereld rond zal fietsen, ook omdat ik wel sta op die onafhankelijkheid.. tot op een zeker punt. Daarom dit berichtje:

ik had graag kennis gemaakt met lotgenoten, mensen die op datzelfde moment ergens de wereld aan het verkennen zijn met de fiets, 3 dagen, 5 jaar, maakt niet uit. Maar het is altijd leuk elkaar te ontmoeten op het pad ... enkele dagjes samen cruisen... en dan elk onze eigen weg.

Voor mensen met deze ervaring heb ik nog wel een vraagje over de kosten. Van zonlicht alleen kun je niet echt overleven :), dus mijn vraag is een schatting te maken voor een maandelijkse uitgave van geld, of jaarlijks. Ik heb een grove schatting gemaakt, maar ik kan het nog niet echt weerspiegelen tegen specifieke verhalen/reizen.

alvast bedankt voor jullie tijd en of tips.

Hoe ga je fietsen? eerst eurazie?

want als je tussen maart 2009 en(grofweg) oktober 2009 ergens tussen NL en tibet zit kunnen we elkaar eventueel wel proberen op te zoeken.

voor de rest kan ik je niet echt goed helpen helaas.
Zie mijn andere post over de route die ik ga fietsen. Mocht het uitkomen, dan kunnen we wellicht een stukje opfietsen.

W.b. kosten: Uitgaande van een uitgaven van zo'n 10 euro per dag aan eten en drinken, wat echt redelijk minimaal is in de Westerse wereld maar juist weer goed te doen in de Derde Wereld. Kom je op zo'n 3.650 euro per jaar. Tel daar nog een veiligheidsmarge bij op (ticket?, jeugdherberg als het erg slecht weer is?, visums?, overige zoals overvaren van grotere waters e.d.), en je zit al gauw aan de 5.000 euro per jaar als grove schatting.

Ik geef altijd als een indicatie van de kosten: €5000,- tot € 6000,- per jaar. Dan kun je redelijk leven. Maar ik ken ook wel mensen die € 35.000 per jaar voor hun fietstocht uittrokken :lol:

Op dinsdagavond 4 maart is er in de winkel (hier in Amsterdam) een speciale avond voor toekomstige wereldfietsers. Dan passeren allerlei wetenswaardigheden de revue. Zoals visa, geld, electronica op reis, klimaat en route.
Naar aanleiding van die avond verschijnt dan de jaarlijkse editie van De Wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis.
Maar je kunt natuurlijk ook de boeken van je landgenoten Ingrid en Nicole lezen :wink:

Andere bronnen van informatie: de Fiets- en Wandelbeurs begin februari in Amsterdam of de leuke beurs in Retie van de Vlaamse vereniging De Vakantiefietser

Hoi over centjes; met z'n tweeen van hier naar Israel op de fiets waren we ongeveer 1200 p.m kwijt. Maar we zijn niet echt zuinig en staan ook weleens op campings en drinken bier en eten chips...en kopen ook weleens nieuwe kleertjes en sturen sms-jes. Daarnaast in Istanboel en aan turkse kust soms wat duurder dan het allergoedkoopste hotel genomen en in Eilat wezen stappen enzo. Visa zijn ook duur. En we hadden slechte fietsbanden dus is er veel geld besteed aan nieuwe binnen-en buitenbanden. Wees verstandig, koop Schwalbe, vergeet de rest.
Bij die 1200 komt nog wel de verzekering, fiets, tassen, en terugreis(vliegen) en geld en traveller cheques die zijn gestolen ( kosten z'on 300 USD)

have fun. Marieke