AXA schreef:"De huidige generatie ringsloten..."
Een aantal jaar geleden zijn wij op een vakantie of fietsbeurs (weet niet meer) geweest waar een fietsendief/ex-fietsendief/"ex-fietsendief" stond. Tot mijn verbazing waren weinig sloten bestand tegen deze man. Zo vaak had hij die 16 seconden niet nodig. En hoe lastiger de slotenfabrikant het had gemaakt, hoe leuker de uitdaging deze toch snel open te breken. Dan kocht hij gewoon zo'n ding om 'm uit elkaar te halen en te kijken hoe hij deze het beste kan openbreken.
- Wie kent niet de kabels waarmee je je tweewieler aan een boom of fietsenrek vastketend en daarna in je SL7 of SL9 vast zet. Met een goed geconstueerd en speciaal ervoor gemaakt hefboompje is die in 1 seconde los. En het mooie is dat het slot vaak zo verprutst werd dat deze ook meteen open was!
- Het beugelslot, redelijk stevig. De dikke staaf is niet door te krijgen met tang of zaag. Maar als deze handig vastzit in de fietsstandaard dan heb je aan de voorvork een leuke hefboom om het slot te vermoeren. Dat is namelijk de zwakste plek van het geheel.
- Gevlochten kabel. Waar we bij stonden knipte hij een gevlochten stalen kabel van 15mm door in ongeveer 15 seconden. Door met een goede moniertang op de juiste plek te knippen.
Kortom, zolang er een markt voor gestolen fietsen is (en die is in NL vrij groot geloof ik) zal denk ik de strijd tussen de verdediger (slotenmakers) en de aanvaller (fietsendieven) altijd in het voordeel van die laatste beslecht worden.
Zo denk ik ook dat sloten die het meest verkocht worden het gemakkelijkst te kraken zijn. Niet letterlijk, maar het vergroot de kans dat je een fiets kan kraken dus heeft het zin te onderzoeken hoe je zo'n slot snel kan open maken.
Dus voor mij dient een slot om de gelegenheidsdief tegen te gaan en om het stelen van de fiets naast die van mij aantrekkelijker te maken dan het stelen van die van mij.