Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos met Rohloff??? - Forum Wereldfietser

Santos met Rohloff???

Help

Vorige week mijn krakende Gazelle Davos naar de fietsenmaker gebracht om daarna te horen dat hij als "total Loss" moest worden beschouwd :( (versnellingsnaaf, ketting & tandwielen, balhoofd, naaf voorwiel).

Mooi moment om een nieuwe fiets te kopen :D :D maar ja om nu elke 3,5 jaar een nieuwe fiets te moeten kopen is ook niet alles.

Fietsgedrag kan als volgt worden getypeerd: jaarlijks > 5000 kilometer woonwerk waarbij ik op de Gazelle een atb (en triatlon) stuur en SPD pedalen heb gemonteerd. Gebruik de fiets als race/werkpaard en heb een andere (Giant Brazil) voor fietsvakanties in Schotland, Ierland e.d.

Ik krijg nu te horen dat het wel verstandig is om een fiets met Rohloff naaf ( met name de Santos trekking of in mindere mate een KTM) te overwegen :? .


Zijn er ervaringen met deze fietsen met een bovenstaande soort belasting :?:
Zijn er suggesties voor een andere fiets (met naafversnelling of derailleur)

Alvast bedankt voor de hulp

Hans

De eisen die aan langeafstand woon werk fietsen worden gesteld lijken natuurlijk sterk op wat je nodig hebt op een vakantiefiets. Er zijn twee belangrijke verschillen. Het eerste is dat je op zo'n woonwerkfiets echt goede verlichting wilt hebben. Wat mij betreft een SON naafdynamo met B&M IQ Fly. De tweede belangrijke eis is dat je er niet teveel onderhoud aan hebt. Derailleurs zijn niet ech tgoedkoop in het gebruik, dus dit is waar een naafversnelling van past komt.
Kortom, je kunt heel goed beslissen dat je een enkele fiets voor vakantie en voor woon-werk verkeer gebruikt. Een Rohloff naaf is dan inderdaad een goed plan. Eventueel gebruik je twee verschillende sets banden. De enige voorwaarde voor het gebruik van zo'n mooie fiets om naar je werk te gaan is dat je hem veilig kunt stallen (al hebben de meeste mensen gelukkig niet eens door dat het om een dure fiets gaat). Zelf durf ik het niet, maar heb ikook maar 2x5 km te gaan. Ik heb dus een tweedehands stadsfiets met terugtraprem.
Welke je dan precies kiest is een kwestie van budget en smaak. De Avaghon Series is de goedkoopste confectiefiets, en er is niets op aan te merken. Het zijn mooie frames, en de afmontage kent geen zwakke plekken. Ben je bereid meer uit te geven, dan zou ik voor een maatframe gaan. Denk ook aan de mogelijkheid deel te nemen aan een fietsprive regeling. Als je ervoor in aanmerking komt scheelt het toch weer mooi een paar honderd euri.
Omdat je op dit moment nog een vakantiefiets hebt zou je kunnen beluiten de beslissing nog even uit te stellen, en eerst ook je vakantiefiets op te rijden naar je werk.
Wim

Als je de fiets alleen gebruikt voor woon-/werkverkeer in het zeer vlakke Zuid-Holland, lijkt een Rohloff-naaf mij behoorlijke overkill. Wel een naafversnelling, maar aan een 7- of 8-versnellingsnaaf heb je meer dan genoeg.

Ben

Maar dan kun je dan weer niet mee op vakantie.
W

Ik heb een Rohloff genomen omdat ik er veel mee onverhard wil rijden, een hekel aan schoonmaken heb en omdat ik mezelf deze dure aankoop een keer wilde gunnen. Als je in omstandigheden gaat fietsen waarin e.e.a. redelijk schoon blijft, zie ik niet zo snel toegevoegde waarde van een Rohloff.

Bent schreef:Als je de fiets alleen gebruikt voor woon-/werkverkeer in het zeer vlakke Zuid-Holland, lijkt een Rohloff-naaf mij behoorlijke overkill. Wel een naafversnelling, maar aan een 7- of 8-versnellingsnaaf heb je meer dan genoeg.

Ben
Kijk uit met die 7-8 versnellings naven Van S(hit) je trap je kleurenblind!!
Wij ( mijn vrouw en ik) hebben beiden een dagelijkse fiets met een onderhoudsvrije 7-naaf en een vacantiefiets met derailleur dat verschil is echt te groot in het nadeel van die s... naaf Ik had hiervoor een afgetrapte Union met een strurmey 5 naaf vol met zand en die liep lichter dan mijn huidige stadsfiets

Opa Leen

Bent schreef:Als je de fiets alleen gebruikt voor woon-/werkverkeer in het zeer vlakke Zuid-Holland, lijkt een Rohloff-naaf mij behoorlijke overkill. Wel een naafversnelling, maar aan een 7- of 8-versnellingsnaaf heb je meer dan genoeg.

Ben
Rohloff-naaf overkill bij > 5000 per jaar :roll: ? Dach het niet. Een 7 of 8 versnellingsnaaf is na 10000 km naar de filistijnen. Deze naven zijn goed voor huis-tuin en keuken gebruik. Voor 750 tot 1000 km per jaar, zodat ze ongeveer 12 jaar mee kunnen. Als je meer dan 5000 km per jaar fiets is een Rohloff versnellingsnaaf mij inziens een hele mooie investering. Ook in het vlakke Zuid-Holland.
Fiets ze.......
Roger.

kan weg

Marten, wat ben je aan het doen?

willem.megens schreef:Marten, wat ben je aan het doen?
Misschien bedoelt Marten dat in Zuid Holland minder meer is.
Dat in Zuid Holland een Rohloff alleen nut heeft als duur onderwerp van gesprek.
Net als dure sportauto's of terreinwagens die hoofdzakelijk worden gebruikt om heel langzaam mee langs terrassen te rijden.
:wink:
niko

Wat is hier op het forum toch aan de hand???

Een nieuwkomer vraagt gewoon advies en het ontaard in een provinciestrijd/nijd. (zie ook bij de vraag over de NL sticker)

Hollandser kan niet. :twisted: :twisted:

Ben ik blij dat ik Brabander ben. :lol: :lol:

(sorry Hans, ik weet geen antwoord op je vraag)

Ik vroeg me bij het bericht van Marten alleen af wat die vraagtekens betekenden.

willem.megens schreef:Ik vroeg me bij het bericht van Marten alleen af wat die vraagtekens betekenden.
Misschien kan Marten even uitleggen wat hij met deze vraagtekens bedoeld.
Kan verhelderend werken.
Roger.

kan weg

Marten, waarom haal je je terechte reactie op de opmerking van Roger weg???? Wat gebeurt er op dit forum??


Ben

Bent schreef:Marten, waarom haal je je terechte reactie op de opmerking van Roger weg???? Wat gebeurt er op dit forum??


Ben
Misschien kan Marten even uitleggen waarom zijn vraagtekens en (wel of niet terechte) reactie verwijderd.
Kan verhelderend werken.
Groetjes, Roger.

Dit gaat werkelijk helemaal nergens over. Lijkt wel een sketch uit Monty Python. :?

[quote="Willem Jongman"] Denk ook aan de mogelijkheid deel te nemen aan een fietsprive regeling. Als je ervoor in aanmerking komt scheelt het toch weer mooi een paar honderd euri.
:(

Wim bedankt voor de suggestie maar omdat ik al een auto van de zaak heb kom ik niet meer in aanmerking voor de fiestregeling

Bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen een KTM met rohloff ( de teramo 14R) aangschaft voor net onder de € 2000.

Ik zal zien wat het wordt, na een weekje inrijden is daar nog weinig van te zeggen