Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bevroren shifters - Forum Wereldfietser

bevroren shifters

Als het een paar graden vriest dan wil de shifter van mijn voorderailleur wel eens vastvriezen, wat betekent dat hij niet meer naar een kleiner blad wil schakelen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat vaseline kan bevriezen, dus misschien zit er wel vaseline in die shifter, hoewel het smeermiddel er een beetje gelig uitziet. Hoe kom ik erachter wat voor een spul het is?

Of moet ik het ergens anders in zoeken? Veel vocht zal er niet ingezeten hebben, want het vastzitten was niet in combinatie met neeslag.
Hoi,
Naarmate een fiets ouder wordt (denk aan 5 à 10 jaar) wordt het smeerspul in de shifters (hoe het ook heet) stugger wat zich vooral bij lagere temperatuur kan laten merken. Bij mijn fiets wil de linkershifter dan niet meer aangrijpen om de ketting naar het grootste blad te helpen.
Wat je er aan kunt doen:
* heel tijdelijk: smeren met kruipolie. Als de vluchtige bestanddelen van de kruipolie verdampt zijn wordt het spul weer stug en treedt het probleem weer op.
* verwijderen van het spul: openmaken en afwassen met borstel en heet water met afwasmiddel. Droog laten worden en superzuinig smeren met synthetische dunne olie. Agressiever zijn de hete hogedrukspuit en/of oplosmiddelen als wasbenzine en spiritus.
Bij het openmaken kan het zijn dat je inbusbouten moet opendraaien die heel stug gaan omdat er borgvloeistof aan zit.
Onder andere daarom geef ik geen garanties op het heel blijven van wat dan ook. Shifters zijn aan de binnenkant fragiele dingen. Maar beter prutsen en leren dan een nieuwe fiets kopen omdat de shifters niet meer willen.
Succes,
Leon

Zijn het wel de shifters................... of zijn het je kabels?????

Ik heb precies hetzelfde gehad met koude mtb shifters van Shimano, en gek genoeg ook alleen aan de (minder gebruikte?) linkerkant. De smering wordt gewoon hard na verloop van een aantal jaren. Cycle Trend in Groningen had er een oplossmiddel voor, en dan ging het wel weer een wintertje.
Wim

Het kunnen idd ook de kabels zijn. Dit had een vriend van me in z'n quest ligfiets(of de ouwere voorganger, weet het niet meer zeker). Om de 3 km z'n kabels gedrenkt in spiritus(aan de buitenkant) en aangestoken. Zo issie thuisgekomen. Alleen hellingen worden naar, want met die dingen kan je rustig 40 km/h naar beneden rollen zonder trappen.