Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk fietsstuur - Forum Wereldfietser

Welk fietsstuur

Ik heb enkele weken geleden een Santos Travelmaster besteld, die kan ik over 2 weken gaan halen. Omdat ik op dat moment nog niet zeker was welk stuur ik wou, heeft die fietsenmaker alle sturen besteld en heb ik dus nog wel even tijd om te kiezen.
Standaard staat er bij Santos een recht stuur op met Ergon handvaten en barends. Persoonlijk ben ik altijd tegen rechte sturen geweest, zat niet lekker voor mijn schouders. Maar die handvaten zijn fantastisch. Ik kan natuurlijk deze handvaten ook op een gebogen stuur laten zetten, maar dan zijn barends niet meer mogelijk, wat jammer is want na een aantal dagen fietsen heb ik al behoefte om mijn handen eens van positie te veranderen. Bovendien zijn er ook vlindersturen te verkrijgen, ook verstelbare vlindersturen. Het nadeel van deze sturen lijkt met dat ze bedekt zijn met een soort foam.
Wat weten jullie over ergonomische handvaten? vorig jaar had ik al na 3 dagen tintelende vingers en ik dacht dat ergonomische handvaten dit beter kunnen voorkomen, klopt dit enigsinds?

Hoi Karlien,

Mijn TM is sinds paar weken in het bezit en ik heb gekozen voor een recht stuur met ergon handvaten en cane creek ergo barends erop.

Je hebt ook ergon handvaten met een klein "barendje" eraan vast, maar leek mij te klein en niet lekker.

Een vlinderstuur vind ik zelf echt niks! Elmar heeft dat ding toen ook snel van z'n koga gehaald! Je kunt er ook slecht een stuurtas op zetten, lukt wel, maar stabiel is anders!

Je hebt toch vast ook wel licht gebogen sturen waar gewoon handvaten en barends op gezet kunnen worden?

Verder heb ik geen problemen met het rechte stuur hoor, hij is veel smaller dan vroeger mijn originele stuur op de koga, wat dus wel schouderpijn veroorzaakte.
Stuur licht hier trouwens nog, dus als het niet bevalt, kun je m zo afhalen gratis en voor niks!

Ohja, heb je een verstelbare stuurpen gekozen? Zo ja, dan kun je in ieder geval je positie in hoogte ook nog wat stellen.

Succes met je keuze!
Ellen

Ik fiets met een Humpert X-act Hornbar Vario Sport. Deze bevalt er goed.
In nederland niet te krijgen; echter bij www.2radzone.de zo online te bestellen en dan met een dag of 5 in huis.

Chique van je leverancier dat hij je een keus aan sturen geeft. Als je binnen de kortste keren tintelende vingers hebt, dan zit je misschien niet goed op je fiets. Zelf zweer ik bij een racebocht, maar dat is een oud verhaal. Op onze tandem heb ik vanwege de controle over een zo veel zwaardere fiets een licht gebogen stuur. Ik heb diverse sturen gehad, maar ben nu tevreden over de Thorn comfort bar (www.sjscycles.com). Dat is een licht gebogen riser bar van maar liefst 660 mm breed. Zulke licht gebogen sturen vindt ik een stuk prettiger dan helemaal rechte. Ik heb er ook bar ends op, maar dan 'binnenboord', dat wil zeggen tussen handvat en remgrepen. Je moet dan wel licht naar binnen gebogen bar ends nemen.
Wim

[quote="marcoschriek"]Ik fiets met een Humpert X-act Hornbar Vario Sport. Deze bevalt er goed.
In nederland niet te krijgen; echter bij www.2radzone.de zo online te bestellen en dan met een dag of 5 in huis.[/quote]

jawel, kijk maar eens bij bike4travel op pagina 2 van het onderdeel sturen en stuurpennen, daar staat hij wel tussen..

De vario SPORT staat daar echt niet tussen hoor.
Toch maar naar www.2radzone.de dan maar.

marcoschriek schreef:De vario SPORT staat daar echt niet tussen hoor.
Toch maar naar www.2radzone.de dan maar.
Voor wat het waard is: Humpert wordt in NL geïmporteerd door Bach in Hoogland. Die moeten toch wel aan de diverse types Humpert kunnen komen? In elk geval is de Humpert A.H.S. in NL gewoon te koop, ze liggen onder meer bij Frank Groot / Vittorio.

Bach in Hoogland is niet zo welwillend (dan druk ik mij nog netjes uit) met het geven van informatie, zeker niet naar een particulier. Ik wordt al 2 keer terug gebeld, maar niet heus.

Ben gisteren mijn Santos Travelmaster gaan halen, jipie, zalig fietske. Alleen het stuur blijft een probleem. Heb uiteindelijk toch voor een recht stuur gekozen om dat ik hier en daar toch zag dat ervaren vakantiefietser daar toc h ook voor opteerden. Ben met mijn fietske naar huis gereden (zo'n tachtig kilometer) en na meer dan de helft begon ik toch last te hebben van 1 schuider.
Iemand een idee of dat betert als ik er vaker mee rij (dat ik er aan moet wennen) of dat betekent dat mijn stuur neit helemaal juist is afgesteld (te hoog, te ver weg, ..) of dat ik toch maar beter terug kan keren en voor een ander stuur opteren ?

Thanx voor de reacties, maar niet teveel tips over exotische sturen die ik in België toch niet kan vinden :D

Laat de zon maar schijnen!!!

Ik zou er niet te makkelijk op rekenen dat dergelijke klachten door gewenning overgaan. De kans dat ze erger worden, is minstens zo groot.

Schouderklachten hebben meestal een of meer van de volgende oorzaken:
- stuur te laag
- stuur te ver weg
- stuur te breed

Als je fiets door een deskundig fietsenmaker is aangemeten, zou ik eens beginnen met het laatste punt. Geadviseerd wordt dat je stuurbreedte ongeveer gelijk is aan je schouderbreedte. Aangezien je een recht stuur hebt, kan je er zonodig een stukje afzagen.

Is de stuurbreedte goed, dan zou ik stukje bij beetje voor een wat meer rechtop houding kiezen door je stuur iets omhoog en naar voren te halen. En zo blijven proberen tot je klachtenvrij fietst.

Gerd

mee eens, vaak is (vooral voor vrouwen) het stuur te breed.

Mijn stuurke leek anders niet TE breed, t is geen kanjer van een stuur. De fietsenmaker heeft het niet echt door opmeten afgesteld hoor. dus ik zal eens proberen of het lukt met het stuur wat hoger te bregen. En anders kan ik natuurlijk nog vragen om er een gewoon stuur op te zetten.
Vervelende situatie ....

Let ook op de stand van je zadel.
Ik had ook last van schouders en polsen. Bleek dat mijn zadel met de punt iets naar beneden stond. Dan ga je dus teveel op je armen steunen.
Toen ik het zadel recht zette waren de klachten voorbij.

groet,

Teun

marcoschriek schreef:Bach in Hoogland is niet zo welwillend (dan druk ik mij nog netjes uit) met het geven van informatie, zeker niet naar een particulier. Ik wordt al 2 keer terug gebeld, maar niet heus.
Laat je toch je fietsenmaker bellen? Of je neemt rechtstreeks contact op met Humpert in Duitsland. Nog een tip: fietsenzaken die zijn aangesloten bij de ZEG (= Duitse inkoopcombinatie, http://www.zeg.de) kunnen Humpert-spullen leveren.

Marten
Op het internet is nagenoeg alles voor de fiets te vinden, vooral in duitsland en tegen scherpe prijzen. Bike2build.nl is overigens ook zeer scherp, vooral met schoenen.

Wat vinden jullie van dieze Griffe Humpert X-ACT Ergo-Vario bar-ends? Nou ben ik de Duitse taal niet machtig. Maar het wordt mij niet duidelijk, of je de bar-end nou op deze manier moet buigen, of knikken. Of dat je het om bar-ends heen moet schuiven.

Afbeelding

En de onderstaande Lenkereinheit A.H.S1 verstellbar Humpert Alu silber sandblast is ook nog interessant. Maar hier wordt het me niet duidelijk of er foam om het stuur heen zit. Ik heb geen ervaring met foam. Maar het lijkt me helemaal niks; Maar, wat ik lees ;-), is dat een foam-stuur dat na een lange regenbui vol met water zit, dat dat dus niet lekker voelt.

Afbeelding

Op mijn Koga Randonneur zat origineel zo'n hertengewei, bekleed met leer. Nou, dat was soppen in de regen en dat leer draaide nog mee ook.
Nu ben ik heel gelukkig met de Humpert AHS1, gekocht bij Marco en er zelf opgezet. Voor dit stuur is er een speciale KlickFix-adapter voor de stuurtas. Zie foto. Er is niet veel plaats om extra toeters en bellen te monteren. Het foam voelt voor mij altijd prettig aan. Door transport in 't vliegtuig is de foam nu iets beschadigd, maar niet op een plaats waar ik 't stuur vasthoud.
Let niet op de zooi in m'n woonkamer en op dat tasje op de stang, dat was geen succes.

Afbeelding

De eerste zijn gewoon dingen die je over het stuur moet schuiven. Vervolgens mag je je afvragen of ze niet gaan draaien en krijg je ook mooie streepjes op je handen.
De tweede is denk ik niet zo'n goed idee, ofwel een zware constructie. Dit stuur is verstelbaar op precies de plek die het meeste te verduren krijgt (hefboom).
En wat is die website van 2radzone afgrijselijk. Je scherm staat totaal volgeplempt met links en reclame terwijl er totaal geen productinformatie wordt gegeven.
Leon

Oke, dat is dan ook weer duidelijk. :D

Bij bike4travel heb ik intussen toch maar deze bar-ends besteld. Zeer goede ervaringen over gelezen.

Afbeelding