Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen met ceramische velgen 28' - Forum Wereldfietser

ervaringen met ceramische velgen 28'

Beste medegebruikers, na ongeveer alle onderdelen besproken te hebben (overigens, bedankt steeds voor jullie reakties!; ze hebben me terdege geholpen), was ik nog bnieuwd naar jullie revaringen met ceramische velgen (santos, idworx).
Ik wil ze gebruiken met magura, hs33.

Op duitse forums kan ik wel wat vinden over het inrijden (eerst zachte blokkjes gebruiken en dan pas de harde grijze blokjes), maar bijna nergens lees ik iets over de duurzaamheid. Ik ga er zelf van uit dat ze bij gewoon gebruik in nederland (woon-werk, dus wel veel remmen) 10000km meegaan; maar wellicht hebben jullie hier een andere mening over?

Weer alvast bedankt voor jullie reakties!
Inmiddels al een antwoord ? Misschien zelfs inmiddels overgaan tot aanschaf, en dus ervaring met ceramische velgen.

Volgens mij is het niet zo zeer de levensduur maar remkracht die verbeterd wordt door het aanbrengen van de ceramische laag. Dat de levensduur daardoor iets toeneemt zou dangunstig bij effect zijn.

10000km lijkt mij wel wat weinig ... dat betekend dat ik elk jaar een nieuwe velg kan gaan opzetten.

Wouter Hagedoorn
Pathfinder_II schreef: Volgens mij is het niet zo zeer de levensduur maar remkracht die verbeterd wordt door het aanbrengen van de ceramische laag. Dat de levensduur daardoor iets toeneemt zou dangunstig bij effect zijn.
remkracht is niet beter, maar velgslijtage wordt een stuk minder.
Dat is precies tegenstrijdig met wat ik afgelopen week-end van een lokale MTB-boer heb gehoord. En deels tegenstrijdig met het advies van de Santos Dealer.

Die vonden het niet nodig dat ik ceramische verlgen zou nemen want die waren duurder gingen niet (veel) langer mee. En aangezien ik niet zwaar ben en geen extreme eisen aan remkracht heb was het maar overbodige luxe.

Maar als de slijtage wel een rol gaat spelen was is dan het advies met betrekking tot wel of geen ceramische velgen .... (Ik kan de Santos bestelling deze week nog wijzigen). Ik fiets 10.000km per jaar, veel goede wegen, maak velgen goed/vaak schoon, magura HS33 remmen.

Wouter
Hoi,
Van welk materiaal zijn keramische velgen eigenlijk gemaakt?
Leon

De huidige generatie heeft een laagje CSS (Carbide Supersonic)
Carbon deeltjes die met hoge snelheid op de velg worden gelanceerd.

Bij sommige velgen levert Rigida er een flesje velgolie bij. :shock: :shock:

Hiermee moet je elk jaar de velg olieen, om de CSS laag te sealen. Er anders bij veel vocht en pekel, vocht onder de laag komen.

In de praktijk is de meerprijs van een ceramische velg, gelijk aan het laten overspaken van een gewone velg. Dit komt voor veel mensen neer op grofweg (20.000 km per velg). Dus interessant als je meer dan 40.000 km fietst en je je wiel niet voortijdig in de prak rijdt.

Marco
adekruif schreef:Beste medegebruikers, na ongeveer alle onderdelen besproken te hebben (overigens, bedankt steeds voor jullie reakties!; ze hebben me terdege geholpen), was ik nog bnieuwd naar jullie revaringen met ceramische velgen (santos, idworx).
Ik wil ze gebruiken met magura, hs33.

Op duitse forums kan ik wel wat vinden over het inrijden (eerst zachte blokkjes gebruiken en dan pas de harde grijze blokjes), maar bijna nergens lees ik iets over de duurzaamheid. Ik ga er zelf van uit dat ze bij gewoon gebruik in nederland (woon-werk, dus wel veel remmen) 10000km meegaan; maar wellicht hebben jullie hier een andere mening over?

Weer alvast bedankt voor jullie reakties!

Ik weet niet of deze ervaring in deze topic thuis hoort maar zet hem er toch maar bij.

Wij hebben in 2002 2x Koga World Traveller(s) gekocht. Tevens uitgerust, als ik mij niet vergis met ceramische velgen(?). Althans dat is ons toen verteld. Vanaf het begin hadden wij problemen met piepende remmen. :shock:

Totdat Koga met deze zie foto remblokjes aankwam. Ze zijn er ook in cartridges die kant en klaar op de remmen gezet kunnen worden. Vanaf dat moment geen problemen meer. Het schijnt te maken te hebben met de hardheid van de velgen. Waardoor de remmen gaan glijden

O ja hoe plaats ik de foto hierin ik kan nergens de link vinden ?

Gr. John
Vikingar schreef:Vanaf het begin hadden wij problemen met piepende remmen. :shock:

Totdat Koga met deze zie foto remblokjes aankwam. Ze zijn er ook in cartridges die kant en klaar op de remmen gezet kunnen worden. Vanaf dat moment geen problemen meer. Het schijnt te maken te hebben met de hardheid van de velgen. Waardoor de remmen gaan glijden

O ja hoe plaats ik de foto hierin ik kan nergens de link vinden ?

Gr. John
Piepende remmen kan ook worden opgelost door de blokjes beter af te stellen.
Zet de blokjes in een " toe-in" positie en je bent er vanaf. (toe-in is een beetje lastig uit te leggen. Maar in google kun je vast een plaatje vinden)

Marco
Marco de Wit schreef:
Vikingar schreef:Vanaf het begin hadden wij problemen met piepende remmen. :shock:

Totdat Koga met deze zie foto remblokjes aankwam. Ze zijn er ook in cartridges die kant en klaar op de remmen gezet kunnen worden. Vanaf dat moment geen problemen meer. Het schijnt te maken te hebben met de hardheid van de velgen. Waardoor de remmen gaan glijden

O ja hoe plaats ik de foto hierin ik kan nergens de link vinden ?

Gr. John
Piepende remmen kan ook worden opgelost door de blokjes beter af te stellen.
Zet de blokjes in een " toe-in" positie en je bent er vanaf. (toe-in is een beetje lastig uit te leggen. Maar in google kun je vast een plaatje vinden)

Marco
Morge Marco,

Bedankt voor je reactie. Maar het probleem lag niet zo zeer in de afstelling als wel in de hardheid van de velgen. Waardoor, volgens de geleerden van Koga & mijn fietsenmaker, de remblokjes piepten. Dit probleem is inmiddels al lang opgelost dmv BBB remblokjes die samengesteld zijn uit 3 lagen/delen.

Vandaar mijn toevoeging "oplossing" over dit probleem met ceramische velgen, wellicht dat ik een eventueel probleem met piepende remmen hiermee kan verhelpen. :D

Blijft er nog een probleem over ik zou de lezers graag mijn foto over deze remblokjes willen laten zien. Hoe laad ik die op deze topic... wie o wie :roll:

Gr John
Vikingar schreef:Blijft er nog een probleem over ik zou de lezers graag mijn foto over deze remblokjes willen laten zien. Hoe laad ik die op deze topic... wie o wie :roll:

Gr John
uit een andere topic (kletspraat->fietsen van wereldfietsers)
De tovenaar schreef:
Avanher schreef:Sorry, zou graag een beeld geven van mijn fietsje... maar kan iemand deze webanalfabeet even de procedure uitleggen hoe je een foto post (die niet op het web gepubliceerd is)...

Groet,

Astrid
Eerst moet je je foto van je pc kopiëren naar een website, dat kan eenvoudig op sites als http://tinypic.com of http://imageshack.us/
Registratie is meestal niet eens nodig. Bij Imageshack is het handig want dan kan je je al geuploade foto's beheren. Wanneer je klaar bent met uploaden verschijnt er een link waar het plaatje zich bevindt.
Die link zet je hier neer als [img]http://link%20naar%20plaatje.jpg[/img]
Bij imageshack staat de link al aangegeven als "Embeddable Code for forums"
Vikingar schreef:
Marco de Wit schreef:
Vikingar schreef:Vanaf het begin hadden wij problemen met piepende remmen. :shock:

Totdat Koga met deze zie foto remblokjes aankwam. Ze zijn er ook in cartridges die kant en klaar op de remmen gezet kunnen worden. Vanaf dat moment geen problemen meer. Het schijnt te maken te hebben met de hardheid van de velgen. Waardoor de remmen gaan glijden

O ja hoe plaats ik de foto hierin ik kan nergens de link vinden ?

Gr. John
Piepende remmen kan ook worden opgelost door de blokjes beter af te stellen.
Zet de blokjes in een " toe-in" positie en je bent er vanaf. (toe-in is een beetje lastig uit te leggen. Maar in google kun je vast een plaatje vinden)

Marco
Morge Marco,

Bedankt voor je reactie. Maar het probleem lag niet zo zeer in de afstelling als wel in de hardheid van de velgen. Waardoor, volgens de geleerden van Koga & mijn fietsenmaker, de remblokjes piepten. Dit probleem is inmiddels al lang opgelost dmv BBB remblokjes die samengesteld zijn uit 3 lagen/delen.

Vandaar mijn toevoeging "oplossing" over dit probleem met ceramische velgen, wellicht dat ik een eventueel probleem met piepende remmen hiermee kan verhelpen. :D

Blijft er nog een probleem over ik zou de lezers graag mijn foto over deze remblokjes willen laten zien. Hoe laad ik die op deze topic... wie o wie :roll:

Gr John
[img][img]http://i18.tinypic.com/2v2jmnq.jpg[/img][/img]

Oke hier zijn ze dan the one and only :D

Nog bedankt voor de TIPS!!!

Heb de rigida zac21 met dubbele bus op het oog.
De css optie lijkt mij wel wat.
Maakt css de velg (nog) zwaarder?

NurEinTier schreef:Heb de rigida zac21 met dubbele bus op het oog.
De css optie lijkt mij wel wat.
Maakt css de velg (nog) zwaarder?
houdt de velg in ieder geval op gewicht: een versleten velg is zo 30 gram lichter ;)
Mijn Koga uit 1999 heeft nog steeds de eerste 26 inch ceramische velgen. Deze zijn na circa 45.000 km zeker niet versleten. Probleem zijn de goede rempads, ik gebruik de groene pads van koolstop, remmen prima als goed afgesteld. Remmen piepen wel een maar dat heeft meer te maken met de vele lagertjes van de XT remmen dan afstelling. Ervaring leert dat ceramische velgen niet beter remmen.

Groeten
Paul Snoeij

45.000km!! jezus.
1999, had rigida toen al css, of is het een mavic velg misschien?
Ik had al een vermoeden dat dat 'beter remmen' verhaal onzin was.
Als ik dat wil kan ik mijn wielen nu al laten blokkeren, zou niet weten hoe een ceramische laag dat merkbaar zou kunnen verbeteren.

Ziet er goed uit, slijtvast en waarschijnlijk niet veel zwaarder.
Als nadeel zie ik alleen dat het dure velgen zijn en dat je speciale blokjes nodig hebt, onderweg zal dat wel zoeken worden.
Gewone blokjes zullen het in nood ook wel doen.

Bedankt voor de reacties.

Gewone aluminium velgen gaan bij mij met Kool Stop blokjes ook minimaal 30000 km mee. Het ligt dus zeker niet aleen aan de velg, maar dat is al eerder in dit forum uitgelegd.