Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "gas"masker/filter voor fietsers? - Forum Wereldfietser

"gas"masker/filter voor fietsers?

Dag Fietsers,

Sinds enkele dagen fiets ik als een koningin door Parijs naar mijn werk. Het is een geweldige ervaring, wel vroeg ik mij af of er filters te koop zijn voor fietsers, in verband met de uitlaatgassen.

Graag hoor ik van u!

Groeten, Appie
AppieH schreef:Dag Fietsers,

Sinds enkele dagen fiets ik als een koningin door Parijs naar mijn werk. Het is een geweldige ervaring, wel vroeg ik mij af of er filters te koop zijn voor fietsers, in verband met de uitlaatgassen.

Graag hoor ik van u!

Groeten, Appie
te koop wel, maar ik zou mijn geld in de zak houden. Een goed werkend filter heeft veel tot heel veel weerstand, en op de fiets krijg je direkt ademnood.
Bedenk dat verreweg de meeste maskertjes die je ziet slecht zijn. Je moet als ik het op de site van Dräeger (een gerenommeerde fabrikant) lees, minimaal een P3-masker hebben. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding
Kijk eens op lange link
In de catalogus lees je er meer over: http://www.draeger.com/ST/internet/pdf/ ... k_engl.pdf
De deeltjes waar het je om gaat zijn de Carcinogenic Substances. Maar ik twijfel er wel aan of de allerfijnste dieseluitlaatgasdeeltjes door zo'n masker worden tegengehouden in de relatief lage concentraties waar het hier om gaat. Ook zul je rekening moeten houden met een beperkte levensduur van zo'n masker. Koolomonoxide, Stikstofoxiden, Ozon en Koolwaterstoffen worden in ieder geval niet door zo'n klein ding tegenhehouden. Als je die ook wilt tegenhouden krijg je op zijn minst zo'n ding:
Afbeelding
Daarbij is Parijs toch niet de allervuilste stad.
Leon

Hoi!

Anderhalf jaar geleden woonde ik ook in Parijs, fietsen door de stad is echt een superleuke ervaring! Je ziet veel meer dan in de metro en bent er vaak nog sneller ook!

Wat betreft het technische verhaal kan ik je niet verder helpen, maar kan je wel gelijk geven op het punt dat de uitlaatgassen er echt flink vervelend zijn! Zeker als het motregent/mistig is... Je zit als fietser vaak op de bus baan en met bussen voor je en naast je die telkens stoppen en weer optrekken krijg je heel wat smerige uitlaatgassen binnen.

Ik had nooit verwacht dat ik last zou kunnen hebben van uitlaatgassen, maar na mijn tijd in Parijs weet ik dat dit zeker kan...Je zou denken dat het er wel meevalt met de vervuiling, maar vergeet niet dat bijna NIEMAND op de fiets naar z'n werk gaat en dat de auto in Frankrijk (helaas) nog steeds heilig is...

Veel Japanners (denk ik, haha) fietsen met zo'n simpel schilders-/huis-tuin-en-keuken/tandarts-filtertje door de stad, misschien dat dat al een beetje helpt???

Succes in ieder geval, en veel plezier in Parijs!
Gudrun

Bonjour Appie,

De fransen hebben hier zelf een passende oplossing voor

http://www.nosecaps.fr/

Afbeelding

Speciale filters die je in je neus kunt plaatsen. Er staat specifiek bij dat het ook voor uitlaatgassen van toepassing is. Ik ken ze omdat een collega ze gebruikt in Nederland tegen de hooikoorts. Hij is er erg tevreden over.

Wouter Hagedoorn

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de informatie!! Het lijkt er inderdaad op dat ik mijn geld het beste in mijn zak kan laten...

Groeten,
Appie

Het probleem is in ieder geval reëel, ik lig nu in bed op verplichte rust. En dat in Gent.
Ik heb twee keer door Parijs gefietst (tweede maal was in het donker), maar van de uitlaatgassen helemaal geen last gehad. Kan je ook in Amsterdam of Rotterdam (met het Botlekgebied als rookspuwende buurman) zoveel vuil binnenhappen....(kuche, kuche)
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb twee keer door Parijs gefietst (tweede maal was in het donker), maar van de uitlaatgassen helemaal geen last gehad.
Als het goed waait is zelfs in Athene de lucht schoon. :roll: Leon

Sory Leon ik kan het niet nalaten
Je moet als ik het op de site van Dräeger (een gerenommeerde fabrikant) lees, minimaal een P3-masker hebben.
Gerenommeerd ? weet ik zo net nog niet, in ieder geval bekend en ervaren o.a. in de fabrikage van cyclon B. Ik heb ergens in het grijze verleden weleens een plaaatje gezien van een bus met dat tuig van dat tuig, of van dat tuig met dat tuig.

Nogmaals ik kon het even niet laten.

Maar terug naar de topic feinstof en irriterende gassen zijn erg lastig te filteren of verwijderen ( Gassen kan je niet filteren) in de industrie wordt al heel snel naar een overdruk of persluchtmasker gegrepen. Daar wil je niet mee fietsen.
De rest zijn deel oplossingen die een beetje kunnen helpen al was het alleen het idee maar.
Dat de luchtvervuiling een steeds groter probleem wordt is steeds duidelijker aan het worden.
Ik ben geboren en getogen in Rotterdam-Overschie nog geen 100 mtr naast het viaduct in de A 13 het percentage astma patienten hier is alarmerend.
Deze week stond er in de krant dat Rotterdammers minstens 1.5 jaar korter leven door de luchtkwaliteit.

Dat zal niet iedereen even erg vinden :D maar er zijn natuurlijk meer locaties waar het bar en boos is.

Blijven fietsen!! je vervuilt de boel niet en je longen spoelen door

HG

Opa Leen

Die laatste ziet er wel veelbelovend uit. Toch vraag ik me af hoe makkelijk het ademt en hoe lang die meegaat. $25,- per stuk is in ieder geval een hele vriendelijke prijs om het uit te proberen.

Het sportsa + techno mask zijn misschien nog wel interessanter, ook om mee te nemen op wereldreis? Echt veel duurder zijn ze niet, maar ze zeggen wel minder weerstand te bieden.

Deimor schreef:Die laatste ziet er wel veelbelovend uit. Toch vraag ik me af hoe makkelijk het ademt en hoe lang die meegaat. $25,- per stuk is in ieder geval een hele vriendelijke prijs om het uit te proberen.

Het sportsa + techno mask zijn misschien nog wel interessanter, ook om mee te nemen op wereldreis? Echt veel duurder zijn ze niet, maar ze zeggen wel minder weerstand te bieden.
Ja, als je drukke wereldsteden moet passeren moet dit wel handig zijn. Maar hoeveel wegen die dingen, en kunnen die filters wel tegen het voor lange tijd nauw verpakt zitten in een fietstas?

Het probleem met actieve koolstof is nu juist dat het filter, nadat het uit z'n verpakking is gekomen, maar voor beperkte tijd houdbaar is. In de winkel waar ik werk verkopen we die dingen ook, en de fabrikant zegt dat het filter een half jaar meegaat.
Kan je nog altijd een eind mee fietsen, allicht...