Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS toestel van de toekomst? - Forum Wereldfietser

GPS toestel van de toekomst?

Hallo

Ik ben student Productontwikkeling aan HA te Antwerpen. Een uiterst interessante opdracht is het ontwerpen van een GPS toestel voor het jaar 2014! Dit toestel zou bedoeld zijn om te gebruiken door de fietser in het algemeen en de specifieke subgroepen zoals road, off-road, trekking, family, … in het bijzonder. Vandaag de dag bestaan al reeds enkele GPS toestellen speciaal gericht naar de fietsliefhebber zoals verschillende Garmin series. Deze kunnen alle gegevens bijhouden zoals afstand, snelheid, gemiddelden, maar ook speciale routes en dergelijke.
Mijn vraag naar jullie, de fietsliefhebber, luidt: wat verwacht je van een GPS toestel op je fiets?
Heb je nood aan grotere schermen?
Stemnavigatie?
Duidelijkere richtlijnen?
Gebruik je hem wanneer hij op je stuur gemonteerd staat?
Of hou je hem eerder in je zak?
Werk je liefst met draaiknoppen, sliders of touchscreen?
Wissel je routes uit met je vrienden en collega’s?
Ga je liever met de familie gaan fietsen?
Willen de kids ook met het toestel werken?
Wat zijn de problemen die je vandaag ondervindt met de huidige GPS toestellen?
Gebruik je hem ook in de auto? Verschilt het gebruik in de auto met dat van tijdens het fietsen?
Als je opmerkingen, vragen of bemerkingen hebt, laat via PM of e-mail maar iets weten!

Groetjes
Maarten

Zoek eerst eens op het forum, zou ik zeggen.

386 resultaten op "GPS".........

Succes!

Ik heb nog geen GPS maar als er een met stemnavigatie komt, dan ga ik erover denken. Die stem moet dan ook via een oortelefoontje te horen zijn. En dat oortelefoontje moet dan waterdicht aangesloten kunnen worden, of per bluetooth. Ach, doe maar meteen een mp3 speler in dat ding.

Leuke formulering van je opdracht!

Maarten,

Misschien kun je het net zo aanpakken als Onno met zijn onderzoek naar de woonwerkfiets. Een excel bestand maken met een vragenlijst en dan de mensen vragen deze te downloaden.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... nwerkfiets

Zelf heb ik er nu 7000km op zitten met mijn GPS (Garmin Venture CX) en wil mijn niet laten navigeren door mijn GPS, en al helemaal geen miep. Ik gebruik hem puur als kaart die voor mijn neus zich automatisch update zodat ik kan zien waar ik heen kan. En om achteraf de route de documenteren.

Ik zou er wel een internet applicatie bij willen. Dat ik bijvoorbeeld buienradar kan zien. Of MSN achtige applicatie zodat ik kan zien waar andere wereldfietsers rijden (die zijn namelijk haast niet thuis). Daarnaast moet de hardware voorzien zijn van een beestachtige accu zodat ik niet met 20 penlites meer van huis hoef (voor 1 maandje).

Maar volgens mij moet je veel ruimer denken voor over 7 jaar. Want het meeste van deze dingen zullen er binnen 2 jaar al wel zijn: Google Earth, Buienradar, Hotel & Restaurant info/aanbiedingen, MSN (met actuele lokatie), Koppeling van adressen/lokaties aan telefoonboek om met bleutooth meteen te laten bellen.

Wouter

P.S. Focus je niet te veel op de GPS alsof het de TOM TOM voor de fiets is ... fietsers gebruiken hem vaak anders.

Reeds bedankt voor jullie antwoorden, het maakt me iets gemakklijker om een wishlist van features aan te maken. :wink:
Pathfinder_II schreef: P.S. Focus je niet te veel op de GPS alsof het de TOM TOM voor de fiets is ... fietsers gebruiken hem vaak anders.
Inderdaad, binnen dit en 7 jaar zullen we een heleboel dingen doen met de fiets GPS toestellen waar we vandaag zelfs nog niet aan denken.
Door Web 2.0 applicaties zoals Facebook, Youtube, MySpace, enz. zullen we meer en meer de hardware combineren met een "social network" in de toekomst. Hier zijn de mogelijkheden eindeloos. Toch moeten we nog verder durven kijken!

Hot topics op dit moment zijn voornamelijk flexibele displays, wireless applicaties, button-less invoeren van gegevens, het integreren van deze producten in een familie omgeving,...

Mijn wensenlijstje voor de GPS van de toekomst:
-je moet er ook mobiel mee kunnen bellen en internetten (suggesties zie boven)
-het interne geheugen moet veel groter, er passen nu veel te weinig tracks in het interne geheugen en die kan je niet inlezen vanaf een SD kaartje (die er wel in kan). De SD kaart kan (bij de Garmin Etrex althans) alleen worden gebruikt voor kaartopslag en tracks op te slaan.
-MP3 speler en FM radio zou ook fijn zijn, en nu we toch bezig zijn, een korte golf voor de wereldomroep mag je ook toevoegen. ;-)
-aub geen stemnavigatie
-integratie met fietscomputers zoals de nieuwe Garmin Edge 705

Afbeelding

-Oplaadmogelijkheid of voeding via de naafdynamo

Klinkt een beetje als de specs van de Nokia N95...

Een automatische uplink naar een database (bijv Landeninformatie) om de wegconditie, hellingspercentage, verkeersdrukte, e.d. te registreren.
En deze dan te gebruiken om een route te bepalen.

Maar we willen natuurlijk ook nog een beetje het avontuur erin houden.

Marco

Het ding zou een "dwaalmodus" moeten hebben! Hoe dat er uitziet weet ik echter even niet... Maar dat is toch juist spannend tijdens fietsen: niet helemáál zeker weten waar je uitkomt?

Goed, zal wel niet gebeuren.... Maar dan zouden in elk geval de zéér kleine weggetjes gevolgd moeten kunnen worden. Dus ook fietspaden (Via Verdes, b.v. en ook zand/grind paadjes!

nee

Mijn vereisten voor een gps:
- vrij groot scherm om goed een kaart te kunnen aflezen.
- misschien een klein appart schermpje die de richting aangeeft waar je naar toe moet aangeeft met nog wat basic informatie. Dit extra schermpje zou dan minder batterij verbruiken dan het groot schermpje. Want kleurenschermpjes kunnen al eens wat energie gebruiken.
- mogelijkheid tot zeer grote tracklogs
- groot geheugen voor veel kaarten
- gebruik van standaard aansluitingen en input: SD kaartjes, mini-USB aansluitingen, via USB opladen?
- syncronisatie met fototoestel om te weten waar foto's heb gemaakt.
- lange batterijduur
- batterij die ik met zonne-energie en/of SON naafdynamo kan opladen
- moet continue mijn tracklog kunnen bijhouden.
- integratie met vele webservices als google earth, google maps, panoramio, Picasa, Flickr,...
- eenvoudige manier om vanuit internetcafé route online te kunnen zetten en te koppelen met een foto-album.
- moet aan het stuur kunnen gemount worden
- moet tegen alle weersomstandigheden kunnen. Ook tegen vrieskou dus!!!
- een iphone achtige multitouch interface zou natuurlijk super zijn.
- scherm dat bij fel zonlicht nog goed leesbaar is.
- eenvoud in bediening
- moet alle functies van fietscomputer kunne vervangen. Zodanig dat die niet meer nodig is.
- hartslagmeter? kadans-meter?
- spraaktechnologie lijkt mij wat moeilijk. een ingebouwde luidspreker lijkt mij geen goed idee, en oortelefoontjes zijn ook moeilijk.
- gsm, mp3, etc... lijken mij allemaal wel wat, maar dan moet het allemaal van gedegen kwaliteit zijn. Ik zou mij eerder aan je core-bussiness, de gps, houden.