Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingkast Hebie - Forum Wereldfietser

kettingkast Hebie

Nu de winter voor de deur staat en alweer royaal met pekel is gestrooid en ik het zat ben om, om de dag mijn ketting te smeren, zit ik weer eens te denken aan een kettingkast.

De Hebie Chainglider is hier al eens de revu gepasseerd en kwam er niet al te best vanaf.

-Is het huidige model van Hebie gewijzigd tov. 1,5 jaar geleden.
-Nieuwe ervaringen van "trotse bezitters"
-Zijn er wellicht alternatieven.

De kettingkast moet overigens passen op de combinatie: 44-17

Tommy
Tommy schreef:Nu de winter voor de deur staat en alweer royaal met pekel is gestrooid en ik het zat ben om, om de dag mijn ketting te smeren, zit ik weer eens te denken aan een kettingkast.

De Hebie Chainglider is hier al eens de revu gepasseerd en kwam er niet al te best vanaf.
heel veel opinie, heel weinig ervarring ISTR ;)
-Is het huidige model van Hebie gewijzigd tov. 1,5 jaar geleden.
extra klemmetje
-Nieuwe ervaringen van "trotse bezitters"
-Zijn er wellicht alternatieven.
standaard kettingkast?

De kettingkast moet overigens passen op de combinatie: 44-17

Tommy
bij een achtervork <440mm moet je de buizen inkorten, je bent dan de ribbels kwijt dus schuift de chainglider makkelijker uit elkaar

alleen gebruiken met dunne & gladde derailleurketting

Ik heb er een op de postkantoorfiets, en daar valt ie niet vreselijk op. Je hoort wel wat, maar het is geen grote klankkast.

Marten,
Bedankt, het is voor een dikke ketting (single speed).
Dat gaat dus niet passen. Blijf dus voorlopig even aanmodderen.

Tommy

Dit wordt een héél domme opmerking wellicht.
Waarom past een 'gewone' kettingkast er eigenlijk niet omheen? Mis je bevestigingnokjes of is het gewoon 'te groot' of zo?
Volgens mij zijn normale kettingkasten in een grote verscheidenheid te krijgen, zal er toch wel één moeten passen.
Maar ik weet 't niet, heb nooit een Rohloff van dichtbij gezien. Ben wel nieuwsgierig.

Ben echt niet de eerste die dit bedenkt.

Groet,
Maurits

Tommy schreef:Marten,
Bedankt, het is voor een dikke ketting (single speed).
Dat gaat dus niet passen. Blijf dus voorlopig even aanmodderen.

Tommy
@ Maurits,

Afbeelding

das mijn single-speed stadsracered...

lees anders eens deze site

maar een smallere vrijloop achter? er zijn zover ik weet ook versies waar gewoon een 8sp ketting op past. Weet niet wat je rijd maar in 16 en 18 heb ik ook smalle vrijlopen te koop gezien.

Bas

@ B@se
Zit nu een 1/8 ketting op.
Waarom geen gewone kettingkast? het oog wil ook wat.
Dus de slanke Hebie stond mij wel aan.

Tommy

ok, dan ben je als het goed is ook de shimano vrijlopen tegen gekomen, die doet het ook gewoon goed met een 8sp ketting dus dan past een hebie kast weer wel... of zie ik nu wat over het hoofd?

Bas

B@se schreef:ok, dan ben je als het goed is ook de shimano vrijlopen tegen gekomen, die doet het ook gewoon goed met een 8sp ketting dus dan past een hebie kast weer wel... of zie ik nu wat over het hoofd?

Bas
Zit nu een Surly kransje op een 9/speed body.
Modder aan tot de ketting versleten is, zal wel in het voorjaar ergens zijn.

Tommy

B@se, ziet er strak uit.
Rij zelf een Miyata Afbeelding maar daar is de kettingkast overigens niet voor.

Tommy

Tommy schreef:Zit nu een Surly kransje op een 9/speed body.
Modder aan tot de ketting versleten is, zal wel in het voorjaar ergens zijn.

Tommy
Aha, dat maakt het ietsje duidelijker, maar surly zegt zelf het volgende:
"Our cassette-type cogs are designed to fit on standard Shimano compatible freehub bodies. These cogs have a tall tooth profile that is essential for preventing chain skip from the extra torque a singlespeed drivetrain encounters. In addition to being a stellar SS cog, the cog base width (where it contacts the freehub body) is 4.35mm, so you can stack a few of them up and use a 9-speed shifter for a simplified multi-speed drivetrain. This width also prevents it from ruining the freehub body as a result of digging grooves into it like skinny stamped cogs have a tendency to do. Surly cogs are machined from SCM415 CroMoly steel, then heat-treated for toughness and chrome-plated for surface hardening and enhanced chain lubricity. Our cogs will work with 6-9-speed 3/32" chains, although we recommend the inherently updated quality of an 8 or 9 speed chain. They are also available in every increment from 13-22t, so you can select that perfect gear."
Dus daarop past als het goed is direct een schakel ketting of lees ik het verkeerd?

Maar is wel een erg mooi frampje die miyata, gf rijd ook singlesp een witte Koga roadwinner ook flatbar, fun! Wat voor achter naaf is dat nu? Miche zeker?

Bas

Je hebt gelijk, is een 3/32 kransje, kan dus een 7/8 seed ketting op.
Kan dus verder met stoeien.

Naaf is een Shimano 600 (´77) symetrisch gespaakt, Dura-Ace schroefkrans icm. bb-lockring.
Afbeelding

Tommy

Tommy schreef:Je hebt gelijk, is een 3/32 kransje, kan dus een 7/8 seed ketting op.
Kan dus verder met stoeien.

Naaf is een Shimano 600 (´77) symetrisch gespaakt, Dura-Ace schroefkrans icm. bb-lockring.


Tommy
DA schtoefkransjes zijn er in 13 t/m 16, en ik kan de 3/32 versies hier in NL niet krijgen. Heb je er een HG krans op gewurgd, heb je je vertelt of heb ik weer iets geleerd ;)

m-gineering schreef:
Tommy schreef:Je hebt gelijk, is een 3/32 kransje, kan dus een 7/8 seed ketting op.
Kan dus verder met stoeien.

Naaf is een Shimano 600 (´77) symetrisch gespaakt, Dura-Ace schroefkrans icm. bb-lockring.


Tommy
DA schtoefkransjes zijn er in 13 t/m 16, en ik kan de 3/32 versies hier in NL niet krijgen. Heb je er een HG krans op gewurgd, heb je je vertelt of heb ik weer iets geleerd ;)
Is inderdaad verwarrend.
De Shimano 600 naaf (foto) met 1/8" DA schroefkrans.

Die 3/32 is een 18 tands Surly, en zit hier
op.

Tommy

Maurits schreef:Waarom past een 'gewone' kettingkast er eigenlijk niet omheen? Mis je bevestigingnokjes of is het gewoon 'te groot' of zo?
Volgens mij zijn normale kettingkasten in een grote verscheidenheid te krijgen, zal er toch wel één moeten passen.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar antwoord op deze vraag.

bikelike schreef:
Maurits schreef:Waarom past een 'gewone' kettingkast er eigenlijk niet omheen? Mis je bevestigingnokjes of is het gewoon 'te groot' of zo?
Volgens mij zijn normale kettingkasten in een grote verscheidenheid te krijgen, zal er toch wel één moeten passen.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar antwoord op deze vraag.
kettingkasten zijn doorgaans gedacht voor fietsen met veel langere achtervorken dan de hier getoonde