Ik zweer zelf bij kunststof voor trektochten met kamperen (i.v.m. snel drogen na het wassen).
Runningshirts zijn al langsgeweest zie ik. Die zitten normaal als het goed is. Het meeste thermo-/sportondergoed zit namelijk strak. Er zijn ook merken die normaal vallende shirts hebben. Bij VAUDE heet zo'n model een Harrislee (in diverse kleuren), zou moeten nakijken of het ook voor dames is. Andere merken hebben dit vast ook. Wellicht moet het besteld worden; omdat men bij rugzakreizen tegen de zon vaak een dichtgeweven kunststof overhemd over een kunststof T-shirt draagt (gelijk ook tegen insecten), zijn de shirts met lange mouw niet erg populair.
Ook valt te denken aan "ondergoed" wat iets ruimer valt. Patagonia is een voorbeeld, ik heb er zelf nog 1 van Karrimor (wat al enige tijd ter ziele is, maar het materiaal waarvan het is gemaakt heet Polartec PowerDry wat verschillende merken nog altijd voeren). Er zijn merken die het ook in dunnere variant hebben in lange mouw. Kan me voorstellen dat het dikkere momenteel echter in de meerderheid is i.v.m. "de wintersport" en "de kou" die momenteel heerst in het land.
Let wel op bij het thermo-ondergoed dat het niet doorzichtig is: Odlo bijvoorbeeld heeft flinterdun ondergoed waar je zo doorheen kijkt...