Additionally, paste this code immediately after the opening tag: andere tandwielen op Shimano Ultegra Triple... - Forum Wereldfietser

andere tandwielen op Shimano Ultegra Triple...

Hallo Fietsdeskundigen,

Ik heb zojuist op m'n Koga Miyata racefiets een nieuwe ultegra triple groep (hollowtech2-10sp.) gemonteerd, het schakelt prima, maar heeft de standaard tandwielen; 30/39/52.
Ik wil de 39-tands zeker gaan vervangen voor een 42-tands.
Nog mooier zou zijn; een iets van; 34/42/50..,
(De tandwielen achter laat ik zo...)
Wie zou mij iets kunnen vertellen over wat er allemaal mogelijk is betreffende het veranderen van deze voorbladen van deze 10speed, en wat er allemaal te koop is, zonder dat het al te veel ten koste gaat van het schakelgemak...

b.v.d. Ron.

hmm, heb even gechecket bij een goekope duitse webshop, een 34 is 18,10 een 42 is 29,50 en de 50 tands is 72,20 das allemaal met MWST maar dar komt nog wat versand kosten bovenop... geen idee wat zoiets in nl moet kosten...

Wat zegt je lbs ervan?

Bas

hm een kleine edit, zat er een paar tandjes naast...
Megavisser schreef:Hallo Fietsdeskundigen,

Ik heb zojuist op m'n Koga Miyata racefiets een nieuwe ultegra triple groep (hollowtech2-10sp.) gemonteerd, het schakelt prima, maar heeft de standaard tandwielen; 30/39/52.
Ik wil de 39-tands zeker gaan vervangen voor een 42-tands.
Nog mooier zou zijn; een iets van; 34/42/50..,
(De tandwielen achter laat ik zo...)
Wie zou mij iets kunnen vertellen over wat er allemaal mogelijk is betreffende het veranderen van deze voorbladen van deze 10speed, en wat er allemaal te koop is, zonder dat het al te veel ten koste gaat van het schakelgemak...

b.v.d. Ron.
Shimano ontwerpt de voorderailleurs op stapjes van 13-10 of 11-10. In zijaanzicht gezien houdt dat in dat de ketting op drie verschillende hoogtes vrij door de kooi kan lopen. Tussen die hoogteposities zitten bulten etc om de ketting tijdens het schakelen naar het volgende blad te duwen.

Jij wil naar sprongen van 8-8 tanden. Het verschil met de Shimano norm 13-8 is 5 tanden. Je maakt dan een hoogtefout van 5 x 12.7mm /2 pi = 10 mm. Dat betekent dat de ketting op een totaal andere hoogte door de kooi van de voorderailleur gaat lopen, en die hoogte zal niet meer corresponderen met de bulten en holtes in de kooi. Die zitten er juist in om het schakelen te verbeteren en om de ketting na het ingrijpen op het volgende tandwiel vervolgens veel ruimte te geven. Met jouw modificatie heb je dus grote kans dat de ketting in veel versnellingen aanloopt, en met de Ultegra shifter kun je maar beperkt trimmen.

Specialites TA heeft de grootste keus in kettingbladen, en ze zijn nog super goed ook. Zie de site van Peter White voor een overzicht van wat met wat werkt:
http://www.peterwhitecycles.com/chainrings.asp
Voor het geval je vooral belangstelling hebt voor de combinatie met kleine voortandwielen is er de ird serie voorderailleurs: http://www.interlocracing.com/cdfrtder.html
Wim
hallo,
ik ben benieuwd of je de triple inmiddels hebt veranderd?
heb zelf nl zelfde wens, maar men raadt mij veranderen van het middenblad af..
alvast dank voor de reactie
frances