Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting en tandwielen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting en tandwielen

Mee eens, WD 40 is geen smeermiddel maar een kruipolie.
de parafine verdampt en de olie dikt in tot vet. klein busje dus makkelijk mee te nemen.
Olie kan nooit indikken tot vet, omdat vet een zeepskelet is waarin de olie zit opgesloten.
Vet kan dus wel in olie veranderen (skelet gaat kapot), maar olie nooit in vet.

Maar de Pedro manier lijkt me een goede manier van ketting onderhoud. (Ook goed voor Pedro) :lol:

Marco

Gisteren eens gemeten hoe groot mijn kettingslijtage was na 1850 km. Ik heb hem langs een nieuw stuk ketting gelegd en de lengte van beide opgemeten. De rek was 0,15%. Die kan dus nog wel even mee (tot 0,75% rek volgens Rohlof). Het is overigens wel een ligfietsketting, die ongeveer 2,5 keer zo lang is als een gewone en daarom langer meegaat.
Ik vind echter het regelmatige smeren met olie en vooral het oppakken van zand en vuil toch niet helemaal ideaal, wat nog eens versterkt wordt door het kleine achterwiel.

Nu kwam ik op internet Supreme Black tegen. Dit is een wasachtig smeermiddel. Daardoor moet er nauwelijks vuil aan de ketting blijven hangen.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met Supreme Black. Werkt het echt?
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard te proberen, vandaar dat ik mijn slijtage nu bij ga houden. Dan kan ik later beter vergelijken, al zullen de omstandigheden niet hetzelfde zijn.

jpost0760 schreef:...Dit is een wasachtig smeermiddel. Daardoor moet er nauwelijks vuil aan de ketting blijven hangen...
Hoi,

Ik gebruik hier op Aruba "Chain Lube" van Bel-Ray. Na het schoonmaken van je ketting, spuit men de ketting ermee in. Het "droogt" witachtig op. Er komt een soort waslaag op je ketting.

Ik doe dit 2 keer per jaar. Ik ga met grote regelmaat off-road, en er blijft absoluut geen vuil achter op je ketting.

Het is echter wel zo dat men niet met het blote oog kan waarnemen of het spul nog werkt ja of nee. Het is daarom belangrijk dat je dit zeker 2 keer per jaar doet. Nodig of niet nodig.

Je fiets goed afspuiten met water blijft natuurlijk altijd een must na een off-road trip.

(Een vriend van mij gebruik het ook voor de ketting van zijn motor. Ook hij is heel erg tevreden)

Dick R.

Marco de Wit schreef:John,

Mijn ervaring is dat je met de shimano HG 70 (Deore LX) ketting en tandwielen het verst komt met de laagste kosten.
Voor je voortandwielen zou ik in ieder geval het middelste en kleinste blad van staal nemen.

Als je dan twee kettingen neemt en deze wisselt (om de 3000), moet wel aan de 24.000 km kunnen komen. (mits je de boel wel een beetje onderhoud)

Marco

Even to the point.
Ik heb ook LX 8-speed in combinatie met een sram pc-58 (€ 12,50 Bik2Build Vlaardingen) met powerlink. Deze ketting is, dankzij de powerlink makkelijk los te halen, en dus ook makkelijk te reinigen. Mijn ervaring is tevens dat de sram kettingen vanaf pc-5X minder snel oxideren. Voor smering gebruik ik Finish Line (groen flesje).

Volgens de techneuten dien je de ketting te vervangen als deze ongeveer 0,6% is "uitgerekt". Dit meet je met een rolof of parktool meter. Ik doe het door een nieuwe en de gebruikte ketting aan dezelfde spijker te hangen, zo meet je de slijtage over de volle lengte.
Bij mij is dit na ongeveer 3500 km. Hierdoor doe ik ongeveer 10.000 km met een cassette. Hoe lang mijn voor tandwielen (Alivio) nog meegaan weet ik niet. Deze zitten er pas 20.000km op, en zien er nog best mooi uit.
Volgens kenners slijten de tandwielen en cassette voornamelijk als gevolg van een versleten (uitgerekte ketting).

Tommy

jpost0760 schreef:Nu kwam ik op internet Supreme Black tegen. Dit is een wasachtig smeermiddel. Daardoor moet er nauwelijks vuil aan de ketting blijven hangen.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met Supreme Black. Werkt het echt?
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard te proberen, vandaar dat ik mijn slijtage nu bij ga houden. Dan kan ik later beter vergelijken, al zullen de omstandigheden niet hetzelfde zijn.
Ik weet dat we bij het Rijwielpaleis ook een soortgelijke oplossing hebben. Volgens mij van Finish Line. Hier werk je ook in meerdere lagen. Nadat de ketting vetvrij is gemaakt gooi je er een speciale laag op en daaroverheen de teflon laag. Dat zou ook beter moeten zijn voor de ketting en het schoonhouden vereenvoudigen.