Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus lowrider: Tara of Ergo - Forum Wereldfietser

Tubus lowrider: Tara of Ergo

Tot nu toe kregen we al onze spullen in 2 frontroller tassen, maar voor onze reis naar Patagonië deze winter ziet het er naar uit dat we ook lowrider tassen gaan kunnen gebruiken.
Op onze Santossen staan nog geen lowriders. De vraag is dus of we best een Tara of een Ergo kunnen kopen. We weten niet goed wat het verschil (in de praktijk) is en vanwaar het prijsverschil tussen deze twee dragers komt.
Karlien schreef:Tot nu toe kregen we al onze spullen in 2 frontroller tassen, maar voor onze reis naar Patagonië deze winter ziet het er naar uit dat we ook lowrider tassen gaan kunnen gebruiken.
Op onze Santossen staan nog geen lowriders. De vraag is dus of we best een Tara of een Ergo kunnen kopen. We weten niet goed wat het verschil (in de praktijk) is en vanwaar het prijsverschil tussen deze twee dragers komt.
Tara: poten naar voren open, dus makkelijker wiel demonteren. Wel is de naar voren wijzende haak wat gevoelig voor het ergens achter blijven hangen. De 14mm dikke poot werkt niet goed met sommige tashaken

Ergo is in wezen het vorige model tara, maar dan volledig gelast ipv voorzien van een los aluminium inzetstuk. Wiel verwijderen is gezeur, maar de constructie is beter bestand tegen tassen die met een zwaar elastiek of een spanband worden strakgetrokken
m-gineering schreef:... vorige model tara, maar dan volledig gelast ipv voorzien van een los aluminium inzetstuk. Wiel verwijderen is gezeur...
Als je het verplicht even verwijderen van de snelspanas bedoelt, dan klopt dat :)
Leon (vorig model Tara)
m-gineering schreef: Ergo is in wezen het vorige model tara, maar dan volledig gelast ipv voorzien van een los aluminium inzetstuk.
Waarvoor dient zo'n Aluminium inzetstuk dan, Maakt dat de constructie niet minder stevig/betrouwbaar?
m-gineering schreef:Wiel verwijderen is gezeur, maar de constructie is beter bestand tegen tassen die met een zwaar elastiek of een spanband worden strakgetrokken
Wordt hier bv een Ortlieb roller tassen bedoelt, nu ja, die trek ik meestal vast als ze niet op mijn fiets hangen.
Wel vreemd dat de Ergo's duurder zijn dan de Tara's en toch ouder zijn, inovatieve dingen zijn meestal duurder...

De Tubus Duo, is die betrouwbaar als lowrider?? want dat lijkt nog minder gedoe bij demontage, wegens kleiner

BTW: in mijn eerste bericht bedoelde ik dus backrollertassen :oops:
Hoi Karlien,

Het aluminium inzetstuk was nodig om de oude Tara monteerbaar te maken.
Als je iets construeert streef je je (o.a.) altijd een zo groot mogelijke eenvoud na. Zo probeer je altijd zo weinig mogelijk onderdelen te gebruiken, want elk volgend onderdeel moet aan de anderen gemonteerd worden, met kans op problemen tot gevolg. In het geval van de Tara waren dat een paar gegalvaniseerde beugeltjes en boutjes. Niet dat dat slecht is gedaan, integendeel, maar Tubus heeft terecht een goede naam als het op lassen van dunne en kleine stalen onderdelen gaat, dus zullen ze zich er wel het hoofd over gebroken hebben hoe de Tara te verbeteren zou zijn. Dat is dus de Ergo geworden. De nieuwe Tara is een stuk eenvoudiger van constructie, is wellicht daardoor goedkoper, en zal door velen eleganter worden gevonden. De Ergo heeft echter, zoals Marten zei, ook zijn voordelen. Op de website van Tubus (.net) lees ik dat de Ergo ook meer motagemogelijkheden heeft, d.w.z. met de Tara kan het voorkomen dat je vork zo in elkaar zit dat monteren een probleem is.
Met de Duo vermijd je natuurlijk mooi dat je een beugel rondom je voorwiel hebt, maar je belast daarmee wel de vorkpoten en bevestigingsboutjes extra. Voor het wat minder fragiele werk lijkt me dat geen goed idee.
Marten bedoelde met een spanband een band waarmee je aan het onderste puntje van de drager trekt. Bij Ortlieb worden deze bandjes al een tijdje (een decennium ongeveer) niet meer toegepast. De constructie van de nieuwe Tara is daar niet héél erg goed tegen bestand omdat het een enkele buis is.

Groetjes,

Leon

Ik denk dat ik voor de makkelijk demonteerbare versie ga gaan, de Tara dus, hopen dat die aluminium stukjes wel degelijk tegen het één en ander kunnen (zoals op de site staat 'for demanding cyclists'), want er staat heel wat onverhard op het programma in Patagonië.
Iemand een idee of de Tara zonder problemen op een Santosvork past?
Ik wil hem namelijk via het internet kopen, in Nederland zijn die dingen een pak goedkoper dan in ons Belgenlandje...

In ieder geval bedankt voor jullie technische uitleg!

Greez,

Karlien

Karlien schreef:Iemand een idee of de Tara zonder problemen op een Santosvork past? Ik wil hem namelijk via het internet kopen, in Nederland zijn die dingen een pak goedkoper dan in ons Belgenlandje...
Deze goede drager zal vast op een van de meerdere Santosvorken passen :roll: , maar ik wens je veel sterkte als hij stiekempjes toch niet past :?
Leon

Ook ik 'moet' nog de keuze maken tussen deze 2 voordragers, dus lees beovenstaande met veel interesse.
Laatst las ik ergens op internet, dat zelfs Tubus dragers niet onder spanning gemonteerd mogen worden, omdat zelfs de beste dragers dan kunnen breken.
Nu is mijn vraag hoe voorkom je dat je de dragers onder spanning bevestigd. Is er een logisch volgorde van vastzetten of moet ik ergens anders op letten?

roosje

roosje schreef:Laatst las ik ergens op internet, dat zelfs Tubus dragers niet onder spanning gemonteerd mogen worden, omdat zelfs de beste dragers dan kunnen breken.
Nu is mijn vraag hoe voorkom je dat je de dragers onder spanning bevestigd. Is er een logisch volgorde van vastzetten of moet ik ergens anders op letten?
roosje
Het moet goed passen zodat je niet hoeft te trekken om iets op zijn plek te krijgen of tijdens het aandraaien van een moertje spanning opbouwt.
Leon

Onze Tara-lowriders ondertussen gemonteerd. Dat ging gemakkelijk. Alleen staan de armpjes niet helemaal horizontaal, zoals het eigenlijk zou horen.
Geeft dat praktische problemen onderweg, of is dat een puur esthetische kwestie?
(Misschien heeft het er iets mee te maken dat we met 26' rijden????)

Karlien

Karlien schreef:Onze Tara-lowriders ondertussen gemonteerd. Dat ging gemakkelijk. Alleen staan de armpjes niet helemaal horizontaal, zoals het eigenlijk zou horen.
Geeft dat praktische problemen onderweg, of is dat een puur esthetische kwestie?
(Misschien heeft het er iets mee te maken dat we met 26' rijden????)
Karlien
Dat komt vaker voor. Tot op zeker hoogte is het alleen een estetisch probleem. Heb je de juiste oogjes van de vork gebruikt?
Leon

Op de vork zat er maar 1 oogje waar je de arm aan kan bevestigen, alleen had dat beter een centimetertje hoger gestaan.
Het is dus niet zo dat je lowrider-tassen van je lowrider gaan glijden, of door het assymetrisch hangen van je tassen er een bepaald gedeelte van de lowrider overbelast geraakt.
Want wat bedoel je met 'tot op zekere hoogte'?

Karlien schreef:Op de vork zat er maar 1 oogje waar je de arm aan kan bevestigen, alleen had dat beter een centimetertje hoger gestaan.
Het is dus niet zo dat je lowrider-tassen van je lowrider gaan glijden, of door het assymetrisch hangen van je tassen er een bepaald gedeelte van de lowrider overbelast geraakt.
Want wat bedoel je met 'tot op zekere hoogte'?
Tsja, ik heb hier geen getal voor, maar als de tassen gaan glijden is die zekere hoogte te veel :roll: :cry: :wink:
Kennelijk hebben de verschillende fabrikanten in dit geval de zaakjes niet zo mooi afgestemd. Misschien weet Marten G wat de norm voorschrijft?
Probeer het dus uit, met volle tassen. Zet als het lukt de tashaken beneden aan de tas zo dat het probleem juist minder wordt en je het nadeel als een voordeel benut.
Of plaats hier een foto, zodat we meer kunnen zien.
Leon

Leon schreef:
Karlien schreef:Op de vork zat er maar 1 oogje waar je de arm aan kan bevestigen, alleen had dat beter een centimetertje hoger gestaan.
Het is dus niet zo dat je lowrider-tassen van je lowrider gaan glijden, of door het assymetrisch hangen van je tassen er een bepaald gedeelte van de lowrider overbelast geraakt.
Want wat bedoel je met 'tot op zekere hoogte'?
Tsja, ik heb hier geen getal voor, maar als de tassen gaan glijden is die zekere hoogte te veel :roll: :cry: :wink:
Kennelijk hebben de verschillende fabrikanten in dit geval de zaakjes niet zo mooi afgestemd. Misschien weet Marten G wat de norm voorschrijft?
Probeer het dus uit, met volle tassen. Zet als het lukt de tashaken beneden aan de tas zo dat het probleem juist minder wordt en je het nadeel als een :idea:voordeel benut.
Of plaats hier een foto, zodat we meer kunnen zien.
Leon
Er is geen norm, maar gebruikelijk is 165 mm afstand aan te houden tussen beide oogjes. Hoe de drager er dan bij hangt wordt dan bepaald door de balhoofdshoek en de sprong ;)

:idea: Op tentoonstellingen en in folders zie ik wel eens Tara's achterstevoren en met de poten op de kop gemonteerd (de boutjes horen onder de horizontale poten) , maar dat zal de OP ongetwijfeld niet gedaan hebben