Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Big Apple - Forum Wereldfietser

Big Apple

Ik ontdek net dat de Schwalbe Big Apple band in de maat 26 inch nu ook leverbaar is in 55 mm breedte. Dat is goed nieuws voor iedereen die bij 50 mm nog wat ruimte over had, maar bij 60 mm toch problemen zag met bijvoorbeeld de 65 mm SKS spatborden.
Wim

Hoi Willem (en anderen natuurlijk ook wel...),
Klein beetje off-topic, sorry.
Weet jij misschien wat de grootst mogelijke bandenmaat is in een Gazelle Medeo 2005? Of hoe ik dat het beste kan meten? Want een paar typen bestellen wordt wat kostbaar ;)

Wil er namelijk iets bredere banden inhebben dan die er nu standaard inzitten (en 'al' na 6000 km redelijk op zijn). (Wat de breedte daarvan is weet ik eigenlijk niet, zit in Noorwegen dus kan t ook niet opmeten nu... Maargoed.)

Zat te denken aan schwalbe marathons (is de HS 368 van bike4travel eigenlijk de meest standaard nu?), hoewel dat waarschijnlijk nog niet eens heel veel uitmaakt. Maar het is opzich wel fijn als ik weet wat de extra speelruimte zou zijn. Zonder spatborden e.d. te hoeven vervangen.

Kan ik ook nog wat modder meenemen. :D

Groet,
Maurits

Dat weet ik niet: iedere fiets is anders. Maar wat je nu hebt staat op de zijkant van je banden. Daar staat nu bijvoorbeeld 37-622 op. Dat laatste getal is de diameter (=28 inch). Het eerste getal is de nominale breedte van de band (meestal zijn ze in werkelijkheid iets smaller). Als je nu met 37 mm redelijk wat ruimte over hebt kun je 42 proberen (of het zal passen weet ik natuurlijk niet zeker, maar vaak wil het wel). HS 368 is het huidige model van de gewone Marathon, en dat is een prima allround band.
Wim

Bij fietsen met het smalle type spatborden, voor 37 mm, kun je meestal banden tot tot ca. 42 mm monteren en de spatborden blijven gebruiken, al wordt het krapper afstellen. Daarboven kun je de spatborden er natuurlijk nog afhalen. Let op de ruimte bij voorvork en beide achtervorken.
Leon

Terug uit Noorwegen heb ik mijn banden eens bekeken. Weet staat erop: 28x1.5/8x1.3/8. Gemeten blijkt het 35 mm te zijn. Volgens LangeLink omrekentabellen is 1.5/8 inch ongeveer 42 mm (wat volgens mij de hoogte zou moeten zijn?) en 1.3/8 inch 35 mm (de breedte?). Die laatste lijkt dus aardig te kloppen. Of mis ik nu iets?
Van 35 naar 42 mm lijkt me ineens een hele stap. De ruimte tussen band-vork lijkt me genoeg (ruime 15 mm aan beide kanten) en tussen band en spatbord ook (zo'n 25 mm). Alleen ruimte tussen spatbord-spijlen (hoe noem je dat... waarmee ze vastzitten) is wat krapper.

Groet,
Maurits

Hoewel ik een voorstander ben van dikke banden, wil ik toch waarschuwen voor de passing tussen spatbord en vooral voorwiel. Als die te krap is kan het namelijk voorkomen dat je spatbord, door de zijdelingse beweging die er altijd in zit, opeens wordt "meegenomen" door je band waardoor je wiel plots kan blokkeren.
Kan je je voorstellen wat er gebeurt als je met 60 km/u van een berg naar beneden suist, en je spatbord raakt je voorwiel waardoor het een fractie van een seconde later opgefrommeld zit tussen band en voorvork? :shock:

Ik heb net even teveel gruwelverhalen gelezen van- en over mensen die iets dergelijks is overkomen en daar zware botbreuken en lange ziekenhuisopnames aan over hielden om het gevaar niet serieus te nemen.