Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lx/xt en welke remmen - Forum Wereldfietser

lx/xt en welke remmen

hallo iedereen,

Ik rij al 3 jaar met een giant terrago MTB en die word elk weekend heftig gebruikt dus af en toe moet ik er al wel eens iets aan vervangen. Nu heb ik een compleet nieuw remsysteem nodig en een nieuw groep. Die groep moet niet volledig zijn,kanwielen heb ik niet nodig (dus geen cassete, crankstel en remmen tezij jullie mij gewone xt of lx remmen aanraden)
Voor de remmen,ik heb geen schijfremmen dus dat zou ik niet willen mits ik dan ook nieuwe wielen moet aankopen.

Nu vraag ik me af,koop ik derailleur (voor en achter) van LX of XT?
En welke remmen koop ik, (magura,gewone maar dan van XT of LX?)

alvast bedankt
robin

hallo,

in fietsenwinkels krijg ik steevast als antwoord op de vraag:
waar dat prijsverschil nu in zit? of wat is er beter aan XT t.o.v. LX?
betere kwaliteit, slijtvaster, degelijker, betere afdichtingen.

dat zijn allemaal erg vage antwoorden...
Ik ervaar absoluut geen verschil! na zoeken op internet vindt ik 1 verschil en dat is dat de XT groep iets lichter is. en als je de onderdelen eens bekijkt zie je bijvoorbeeld bij de tandwielkrans een hoop gaatjes. (gewicht besparing). ik vermoed dat dus ook het enige echte verschil een paar gram is en dat vind ik het prijsverschil niet waard.
r0b1n schreef:hallo iedereen,

Ik rij al 3 jaar met een giant terrago MTB en die word elk weekend heftig gebruikt dus af en toe moet ik er al wel eens iets aan vervangen. Nu heb ik een compleet nieuw remsysteem nodig en een nieuw groep. Die groep moet niet volledig zijn,kanwielen heb ik niet nodig (dus geen cassete, crankstel en remmen tezij jullie mij gewone xt of lx remmen aanraden)
Voor de remmen,ik heb geen schijfremmen dus dat zou ik niet willen mits ik dan ook nieuwe wielen moet aankopen.

Nu vraag ik me af,koop ik derailleur (voor en achter) van LX of XT?
En welke remmen koop ik, (magura,gewone maar dan van XT of LX?)

alvast bedankt
robin
xt achterderailleur is beter afgedicht dan lx, dus als je de derailleur vervangt omdat je hem vaak moest terugbuigen koop je weer lx, als alle scharnieren rammelen is xt misschien een tip
Voorderailleur is niet zo kritisch, lx is zat
Als de shifterpods los van de remgrepen zijn tracteer je jezelf op Magura's, anders neem je weer LX (geen XT, die extra scharnieren is alleen ellende)
Crankstel: LX is beter dan XT, want zo'n carbon-staal gecombineerd binnenblad is alleen maar meerprijs voor een boel extra ingewikkeld

Xt v-brakes zijn daarom in 2008 dan ook zonder paralellogram...

Bas

kijk ook eens op dit forum: http://forum.mountainbike.nl/

B@se schreef:Xt v-brakes zijn daarom in 2008 dan ook zonder paralellogram...
LX sinds 2005

Magura's staan voor vakantiefietsen op mijn verlanglijstje, maar lijken me voor MTB-en helemaal winst. Dat kost een paar centen, dus dan zou ik voor de derailleurs genoegen nemen met LX en voor misschien wel gewoon Deore (afhankelijk van het prijsverschil).

Ik zweer bij Magura's, maar gewone v brakes (zonder parallellogram) werken in combinatie met betere remgrepen zoals losse XT grepen ook heel mooi (dat is wat wij tot volle tevredenheid hadden op onze tandem). Veel van het gevoel van een rem zit in de greep in plaats van in de rem zelf. En juist op die weinig sexy grepen wordt vaak bezuinigd bij de montage van v brakes. Ik kon alleen op de Shimano website laatst geen losse XT grepen (zonder schakelaars) voor v brakes meer vinden. Zijn ze eruit?
Wim

Willem Jongman schreef:Ik zweer bij Magura's, maar gewone v brakes (zonder parallellogram) werken in combinatie met betere remgrepen zoals losse XT grepen ook heel mooi (dat is wat wij tot volle tevredenheid hadden op onze tandem). Veel van het gevoel van een rem zit in de greep in plaats van in de rem zelf. En juist op die weinig sexy grepen wordt vaak bezuinigd bij de montage van v brakes. Ik kon alleen op de Shimano website laatst geen losse XT grepen (zonder schakelaars) voor v brakes meer vinden. Zijn ze eruit?
Wim
BL M 771 ( 3 vingers) of BL M 770 (2 vingers)

'Vinden' en 'Shimano website' zijn complementaire begrippen :D

Ik bedoelde inderdaad de BL M 770. Had flink zitten zoeken.
W

frank F schreef:hallo,

in fietsenwinkels krijg ik steevast als antwoord op de vraag:
waar dat prijsverschil nu in zit? of wat is er beter aan XT t.o.v. LX?
betere kwaliteit, slijtvaster, degelijker, betere afdichtingen.

dat zijn allemaal erg vage antwoorden...
Ik ervaar absoluut geen verschil! na zoeken op internet vindt ik 1 verschil en dat is dat de XT groep iets lichter is. en als je de onderdelen eens bekijkt zie je bijvoorbeeld bij de tandwielkrans een hoop gaatjes. (gewicht besparing). ik vermoed dat dus ook het enige echte verschil een paar gram is en dat vind ik het prijsverschil niet waard.
het is dus niet dat xt derailleurs beter tegen slijk kunnen en dus minder snel haperen of verkeerd schakelen?


m-gineering schreef:xt achterderailleur is beter afgedicht dan lx, dus als je de derailleur vervangt omdat je hem vaak moest terugbuigen koop je weer lx, als alle scharnieren rammelen is xt misschien een tip
Voorderailleur is niet zo kritisch, lx is zat
Als de shifterpods los van de remgrepen zijn tracteer je jezelf op Magura's, anders neem je weer LX (geen XT, die extra scharnieren is alleen ellende)
Crankstel: LX is beter dan XT, want zo'n carbon-staal gecombineerd binnenblad is alleen maar meerprijs voor een boel extra ingewikkeld
bij magura heb ik schrik voor het onderhoud,ik durf mijn fiets wel eens niet of niet grondig te kuisen en ik heb gelezen dat het toch heel wat onderhoud vraagt, is dat waar of moet je daar niet naar kijken?


liz schreef:Magura's staan voor vakantiefietsen op mijn verlanglijstje, maar lijken me voor MTB-en helemaal winst. Dat kost een paar centen, dus dan zou ik voor de derailleurs genoegen nemen met LX en voor misschien wel gewoon Deore (afhankelijk van het prijsverschil).
dat prijsverschil is maar een paar euro tussen daore en LX, echt niet de moeite.


dus kort samengevat:
-remmen : best magura of anders LX
-derailleurs: achter XT en voor LX

of ben ik fout?

alvast bedankt voor jullie hulp

Dit is goed samengevat.
W

bedankt

dan kom ik aan ongeveer

-magura remster: 150euro
xt achterderailleur: 50 euro
lx voor deraulleur: 28 euro

+---------------------------------
totaal: 228 euro
dit is zowat het goedkoopste en toch betrouwbaarste wat ik heb gevonden (magura op futurumshop en derailleurs op bikeshopnijnsel)

iemand die een goedkopere oplossing kent of is dit een goede prijs?

r0b1n schreef: iemand die een goedkopere oplossing kent of is dit een goede prijs?
Kijk ook eens op http://www.roseversand.de of bike2build.nl
En anders misschien ebay of marktplaats? Maar goedkoop = soms duurkoop :wink:

De tovenaar schreef:
r0b1n schreef: iemand die een goedkopere oplossing kent of is dit een goede prijs?
Kijk ook eens op http://www.roseversand.de of bike2build.nl
En anders misschien ebay of marktplaats? Maar goedkoop = soms duurkoop :wink:
Bij Magura's: zit al het kleine spul erbij of is het een OEM set
ij derailleurs: is het een top normal of een reverse shifting

De tovenaar schreef:
r0b1n schreef: iemand die een goedkopere oplossing kent of is dit een goede prijs?
Kijk ook eens op http://www.roseversand.de of bike2build.nl
En anders misschien ebay of marktplaats? Maar goedkoop = soms duurkoop :wink:
ebay of marktplaats doe ik niet, voor zoiets koop ik enkel bij een fietsenmaker (al dan niet op het net)

en bike2build is niet goedkoper, bij futurumshop heb je geen verzendingskosten en een goede service

Misschien nog een tip:

Op een wielrenforum werd deze site onlangs aangeraden:
http://bike-components.de (4 euro verzendkosten naar NL)

Ook op een mtb forum lees ik goede ervaringen met deze site:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=26754