Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Financiering verre/lange fietsvakanties - Forum Wereldfietser

Financiering verre/lange fietsvakanties

Ik ben ondertussen toch wel benieuwd geworden, naar hoe mensen het soms voor elkaar krijgen om al die fietsvakanties te maken. het meeste in europa is goed te betalen vaak, Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe mensen het finacieren die regelmatig in andere continenten gaan fietsen. Gewoon een goeie baan? hard bezuinigen op andere dingen, een relaxte baas hebben die je 3-4 maanden vrij geeft? of werk je juist veel met sponsors?

Dus eigenlijk gaat de vraag ook op: hoe krijg je je baas/werkgever zo gek om je zo lang achter elkaar vrij te geven?

Ik zelf haal tot nu toe de volgende grap uit(maar die gaat ook binnenkort ophouden)

Ik ben de eerste keer dat ik een lange reis maakte gewoon na m'n Havo 8 maanden fulltime in NL gaan werken en daarna 3-4 maanden gaan reizen. En toen doodleuk aan m'n studie begonnen. Nu heb ik nog een dergelijke lange reis op de planning staan, en zet ik m'n studie dus een poosje stil. Terwijl ik hier op m'n stage in de VS het geld bij elkaar werk.
Hoi,

wij zijn 11 maanden weggeweest in Zuid Amerika. Grootste uitgave in 1 keer blijft het vliegticket.
Wij hebben allebei 8 jaar werken achter de rug en hebben het huis waar we in woonden op 1 salaris gekocht, verder dus gespaard. Rinnert heeft zijn baan opgezegd, was inmiddels toch aan wat anders toe, mijn baan hield op. Huis verkocht, dus vrijwel geen vaste lasten meer in Nederland. Slechts een half jaar van 2006 en nog korter nu van 2007 gewerkt.....dus ook nog geld terug van de belasting. Het leven in Zuid Amerika is goedkoper dan in Nederland. In Argentinie heb je 1 Euro=4 pesos. De prijzen van hotels en op menukaarten bij restaurants zou je in Nederland kunnen overnemen door het peso teken door Euro teken te vervangen. Chili is duurder dan Argentinie, Bolivia is heel goedkoop. Ik denk dat 11 maanden daar goedkoper is dan 11 maanden in Europa.'

groet Astrid
www.stukjefietsen.com
Sephi schreef:Ik ben ondertussen toch wel benieuwd geworden, naar hoe mensen het soms voor elkaar krijgen om al die fietsvakanties te maken. het meeste in europa is goed te betalen vaak, Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe mensen het finacieren die regelmatig in andere continenten gaan fietsen. Gewoon een goeie baan? hard bezuinigen op andere dingen, een relaxte baas hebben die je 3-4 maanden vrij geeft? of werk je juist veel met sponsors?

Dus eigenlijk gaat de vraag ook op: hoe krijg je je baas/werkgever zo gek om je zo lang achter elkaar vrij te geven?

Ik zelf haal tot nu toe de volgende grap uit(maar die gaat ook binnenkort ophouden)

Ik ben de eerste keer dat ik een lange reis maakte gewoon na m'n Havo 8 maanden fulltime in NL gaan werken en daarna 3-4 maanden gaan reizen. En toen doodleuk aan m'n studie begonnen. Nu heb ik nog een dergelijke lange reis op de planning staan, en zet ik m'n studie dus een poosje stil. Terwijl ik hier op m'n stage in de VS het geld bij elkaar werk.
Sephi schreef:Ik ben ondertussen toch wel benieuwd geworden, naar hoe mensen het soms voor elkaar krijgen om al die fietsvakanties te maken. het meeste in europa is goed te betalen vaak, Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe mensen het finacieren die regelmatig in andere continenten gaan fietsen. Gewoon een goeie baan? hard bezuinigen op andere dingen, een relaxte baas hebben die je 3-4 maanden vrij geeft? of werk je juist veel met sponsors?
Je hoeft toch niet per se maandenlang weg? Ook in drie of vier weken kun je een eind weg fietsen, of dat nu binnen of buiten Europa is. Als je een vaste baan hebt, deel je die lange reis van Alaska naar Vuurland die je wilt maken gewoon in partjes op. Ieder jaar een stukje, dan kom je er ook wel. Het vliegticket is een forse uitgave (helaas steeds meer met de belachelijke tarieven die veel maatschappijen voor fietsen op intercontinentale vluchten rekenen) maar daar staat tegenover dat je in Thailand of Indonesië met een kleiner dagbudget dan in Europa toe kunt.

Enkele tips:

-Blijf tussen je reizen door bij je ouders wonen (als je die nog hebt, anders bij andere familie).
- Zorg dat je geen vaste baan hebt maar doe hier en daar wat klussen zodat je niet aan een baas vast zit die zo tevreden over jou is dat hij je 24 uur per dag beschikbaar wilt hebben.
- Bovendien, versta de kunst om zuinig te leven. (tweedehands fiets, tweedehands kleding enz. Fietsen en kamperen is overigens gratis.)

Groeten,
Samuel

Je hebt eigenlijk 3 soorten reizen (ik hou ervan om alles onder te verdelen :oops:):

* Reizen van een paar weken. Die doe je naast je (volledige) baan. Je spaart een aantal vrije dagen bij elkaar en gaat er tussenuit. Afhankelijk van je baan (en vaak dus opleiding) en leeftijd kan dat niet zo ver of best wel ver. Veel landen zijn inderdaad goedkoop, zoals Peter al aangaf. Behalve dan het ticket :roll:.
* Enkele reis ver weg en laaaaaang. Hiervoor spaart men meestal. Zie Dick/Els, Rinnert/Astrid, Whiskey, ik, etc. Tweeverdieners met een niet te duur huis kunnen zo'n reis ondernemen, alsmede jongeren die bij hun ouders sparen.
* Meerdere laaange reizen ver weg. Dit is de gesponsorde groep, maar met bijverdienste. Denk aan Frank van Rijn (inmiddels 8 sponsors), Eric Schuijt, Marco Meijerink. Frank van Rijn schrijft boeken waar hij geld mee verdient, Eric Schuijt verkoopt fietsen waarmee hij verdient, Marco Meijerink verkoopt foto's waar hij mee verdient. Gesponsord worden alleen red je niet, dus moet je bijverdiensten hebben. Bij de een ligt de nadruk op de sponsoring, bij de ander op de andere verdiensten.

geen huis geen auto geen relatie, dat helpt ook
hier en daar bijklussen en doortrappen.
groet uit Tibet :wink:

In de CAO van de ING staat dat je maximaal 3 weken achtereen weg mag, gelukkig zijn ze niet zo streng en heb ik wel eens toestemming gekregen om 6 weken achtereen weg te gaan. Vaak kun je met je manager wel wat overeenkomen.

Wij willen elk jaar minimaal 2 keer met vakantie, minimaal 4 weken.. dus overuren sparen of eventueel dagen kopen. Verder is de ING nog zo lief om winstuitkering en 13de maand uit te keren en daar heb je dan ruim voldoende aan om je vliegreis voor te betalen.

Nu ligt een langere reis in de planning en zijn we voor die keuze ingestapt in de levensloopregeling, al is het maar om het huis te kunnen blijven financieren met dat geld. De ING zou me niet langer dan 3 maanden willen missen met die levensloop, dus hoe dat gaat lopen weet ik nog niet, maar die reis zal er zeker wel komen.

Tjsa, sober leven... mijn fotografie hobby kost veel geld, maar ook ik verkoop zo nu en dan foto's en verdien wat bij aan fotoshoots, met dat geld kan ik wat van de fotohobby financieren.
Onze hypotheek is betaalbaar, tweeverdieners, we hebben geen kinderen, geven niet veel om dure vrije-tijdskleding (itt bijv. mijn zus) en het enige wat we eigenlijk meer kwijt zijn voor een vakantie is vaak de vliegreis...

Elke maand zoveel mogelijk sparen voor die reis... ;) we zullen het zien!

Fietsen is mijn grootste hobby dus daar gaat ook het meeste geld (+ vrije tijd) naartoe en ik geef het er graag aan uit.
Vakantie=fietsen.

Omdat ik een X aantal uren per jaar moet werken kan ik het zo indelen dat ik langere tijd achtereen vrij kan nemen alhoewel ik wel toestemming moet hebben om langer dan vier weken aaneengesloten vrij te nemen.
Beste Sephi,
Ik sta op het punt om voor het eerst zo'n lange tijd op reis te gaan. 6 maanden VS en Canada :lol: :lol: . (tenzij ze me volgende week geen visa geven maar dan zien we wel weer verder) :cry:

Zo'n 5 jaar geleden las ik in een van de reisverslagen op het internet dat iemand spaarverlof had gekregen voor zijn reis.
Deze persoon werkte, net als ik nu, in de zorg. Dus ben ik gaan uitzoeken of ik dat ook zou kunnen krijgen.

Ja dus.
2003 heb ik het plan gelanceerd bij mijn teamleider en uitgewerkt (in excel) overhandigd.

Dat plan gaf aan hoe ik de uren ongeveer 1000 bijeen zou sparen. Dat is allemaal goedgekeurd, onder voorbehoud. 3 weken geleden heb ik hem gevraagd of alles besproken kon worden en ja hoor het gaat door. :D :D :D
Nu werk ik regelmatig over en extra uren waardoor deze uren snel bijeen waren. Ook kun je als je goed leest in onze CAO een aantal uren meenemen van je vakantieuren.

In de tussentijd kun je ook een budget gaan uitwerken en heb ik dus een kleine 5 jaar gehad om het geheel zelf te kunnen betalen. Ook dat is niet echte een aderlating.

Natuurlijk is het zoals bovenstaande reacties wel afhankelijk of je alles zelf doet en (vrij, wild) kampeert en niet te veel in een hotel gaat zitten.
Er gaan diverse bedragen de ronde. Voor de VS heb ik eens gelezen dat je als je niet te gek doet met zo'n $750 met zijn 2en rond kunt komen.
Nu neem ik dat een beetje ruimer en verwacht met zo'n $25 uit te komen. Nu is de dollar lekker hoog waardoor de reis met de dag goedkoper wordt.

Bij ons zijn ook de kinderen een beetje buiten het zorgveld gekomen waardoor een en ander nog wat minder moeilijk te doen is.

Kortom zo heb ik het aangepakt.
Ik werk al lang voor deze "baas" en als het goed bevalt zal ik zeker een nieuw plan inleveren om wéér een 1/2 jaar ertussenuit te kunnen. :lol:

Een belangrijk ding wil ik nog toevoegen aan deze discussie:
Stel niet alles uit! doe wat je nu kunt en wilt doen, vaak is er meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt. :)
Als ik straks echt oud ben weet ik niet of ik nog de kracht en gezondheid heb om zulke dingen te gaan doen. :?

Ook is het erg leuk om de plannen uit te werken / voor te bereiden, veel voorpret! Je hebt wat om naar toe te leven! :wink:

Een kleine bijdrage van een toekomstige wereldfietser.


Vriendelijke fietsgroet,

Menno

http://www.slowlife.nl/

Misschien voor mogelijkheden waarvan men niet weet dat het mogelijk is.

Tsja, ik heb voor drie lange reizen steeds gespaard door geen auto te rijden, geen nieuwe meubels te kopen, tussendoor niet op vakantie te gaan, geen dure hobbies te hebben en het geluk te hebben betaalbaar te wonen. De baantjes die ik tussendoor had waren meestal rond het minimum loon of wat hoger.(meestal uitzendwerk)

Ik heb veel 'luxe' nooit gemist en de reizen tussendoor waren heel luxe... in de vorm van tijd dan! Voor de rest wat het allemaal wel low-budget. Veel wildkamperen enzo. Heb overigens veel in goedkope landen gereisd. En ja als je niet t hele jaar werkt, krijg je ook nog geld van de fiscus terug!

Nu werk ik voor t eerst wat serieuzer(en heb hoger inkomen, :D ) en merk ik wel een verlangen naar meer luxe. Nu ik periodes van werken (voorlopig) niet meer afwissel met lange reizen wil ik ook meer van mijn vrije tijd genieten en geef gemakkelijker geld uit. Ook weleens leuk om wel een duur regenjack (70 euro), fietsbroek (50euro) of zo te kopen. Of in een hotelletje te slapen ipv op een vliegveld/treinstation.

Nee bij mijn ouders of andere familie hoef ik niet aan te komen om te gaan wonen... Beetje flierefluiten op de fiets en dan op hun kosten wonen.. Neeh. Zou ik ook niet willen trouwens! Maar ieder zijn ding!

Groet Marieke

bedankt voor alle reacties,

Het Was eigenlijk bedoeld als algemene vraag, niet specifiek op mij gericht, maar de adviezen en de situatie schetsen zijn wel boeiend.

Ik had zelf inderdaad ook al uitgevogeld dat ik regelmatig een jaar of 2 achter elkaar zou moeten werken en dan een langere tijd vrij nemen. Maar de financiele lasten leken me vrij stevig om dat zo te plannen. Maar schijnbaar is het toch mogelijk. Daarnaast lijkt het erop dat de meeste hier geen koters hebben, of dat deze al oud en zelfstandig genoeg zijn. Hoe hebben jullie dat gedaan toen die koters nog wat kleiner waren? mee genomen?

En de 2-4 weekse "reisjes" zijn inderdaad goed te doen, en je kan er veel leuks en mooi mee zien, maar zo af en toe is er (bij mij dan) ook drang voor wat grotere projecten. En ja de luxe van het reizen staat bij mij ook vrij hoog, ik geniet daar zelf uitermate veel van.

750$ in de vs voor een maand is wel wat krap, of je moet alles wild kamperen. Maar je bent hier qua eten gauw 10 dollar Per persoon per dag kwijt, en dan leef ik hier nog met alle grote aanbiedingen die gewoon de vriezer in m'n tijdelijke huis hier in kunnen.

@menno: waar begin je? als je voor 15 jan in de buurt van Albany bent, dan ben je welkom om een nachtje of wat hier te pitten, of gewoon een lekkere douche te nemen ;-), en daarnaast: Ik ben nu aan het doen wat ik kan doen, soms verklaren mensen me voor gek, maar dat is het zeker wel waard :lol:

@ peter: Zou het niet practischer en voordeliger zijn om zo een voorbeeld reis vanaf alaska naar vuurland in een keer te maken? want anders ben je elke keer een vliegticket aan het betalen...

Beste Marius van de Berg,

Een aantal antwoorden:

Mijn kinderen (3) heb ik een aantal keren meegenomen, ieder afzonderlijk, op fietsvakanties. Eerst een klein eindje en later met overnachting etc. Mijn oudste is inmiddels getrouwd en heeft net voor haar trouwen nog een 2 weken met mij gefietst. Ook de anderen hebben het als heel bijzonder ervaren om alleen met hun vader te fietsen en 2 weken plezier te hebben. Toen mijn oudste 10 was zijn we met de fietsbus naar Vittel gereden en daarna in twee weken naar Nederland terug gefietst. Een echte bikkel, :lol: die dochter van mij!

Bij alle drie heb ik altijd gezegd de eerste keer kies ik de route daarna als jullie willen kiezen jullie de route en bestemming.

Dan de verenigde staten $750 was ook iets wat ik tegenkwam voor twee personen die altijd kampeerde en zelf kookte. zelf denk ik aan een budget van $25- $30,mijn reis wordt trouwens steeds goedkoper met die dalende dollar.

De route van mijn reis is globaal 1 april in Atlanta daar na een weekje ongeveer via de Oostkust naar Virginia, om vervolgens naar de westkust te fietsen. Daar ga ik via de staat Washington naar Canada om de kettle Valley trail te rijden, Ook de ice field parkway wil ik fietsen naar 't noorden. Daarna langs de grens (globaal) via Michigan en Toronto weer naar Atlanta waar ik 1/2 oktober weer naar huis ga.

Wat bedoel je trouwens met:


daarnaast: Ik ben nu aan het doen wat ik kan doen, soms verklaren mensen me voor gek, maar dat is het zeker wel waard

Waar ligt Albany eigenlijk? Ik ga zo even googlen

Groet,

Menno

Sephi schreef:@ peter: Zou het niet practischer en voordeliger zijn om zo een voorbeeld reis vanaf alaska naar vuurland in een keer te maken? want anders ben je elke keer een vliegticket aan het betalen...
Ja, dat is natuurlijk zo, maar veel mensen zeggen hun vaste baan niet graag op en dan is het kiezen of delen...

peter de rijk schreef:
Sephi schreef:@ peter: Zou het niet practischer en voordeliger zijn om zo een voorbeeld reis vanaf alaska naar vuurland in een keer te maken? want anders ben je elke keer een vliegticket aan het betalen...
Ja, dat is natuurlijk zo, maar veel mensen zeggen hun vaste baan niet graag op en dan is het kiezen of delen...
Terwijl dat met een werkloosheidpercentage van ongeveer 3 procent totaal geen probleem is :D Maargoed waarschijnlijk heb ik makkelijk praten als student. Overigens verdienen mijn vriendin en ik niet veel (studenten baantjes) en gaan toch 7 maanden door Zuid-Amerika reizen. De financiering hoeft voor de meeste mensen in NL niet een heel groot probleem te zijn, het gaat gewoon om de prioriteiten die je hebt.

Giantus: ik heb hetzelfde, maart 2009 ga ik richting tibet fietsen, maar het komt inderdaad neer op prioriteiten stellen uiteindelijk. Zo ben ik ook naar Ecuador en panama gekomen. Maar ik vroeg me vooral af hoe mensen die prioriteiten stelde

We hebben sinds kort de levensloopregeling. Ik vroeg me af of er hier al mensen zijn die die regeling ingestapt met concrete plannen om er een wereldreis mee te financieren. Daar leent het zich natuurlijk uitstekend voor; lekker bruto 12% van je salaris sparen en dan over een tijdje mondjesmaat de boel opnemen. Omdat Verweggistan tien keer zo goedkoop is zit je met je opgenomen tegoed hopelijk twee à drie belastingschijven lager :lol:

Zijn er mensen die het zo aanpakken? Waar houd je rekening mee en in hoeverre licht je je werkgever hierover in?

mw schreef: geen relatie :wink:
Geen relatie? Helpt dat Mirjam? :)
Nou ik ben al 17 jaar samen met iemand en ga gewoon ver of dichterbij langer op vakantie. Als ambtenaar kan je xtra vakantiedagen sparen en zo bijvoorbeeld een langere vakantie opnemen. Dit moet natuurlijk wel passen in de planning. Als je slim bent plan je je werk om je vakanties heen :wink: Zo hebben wij al vaker een vakantie van 5 weken gehad. Maar als je lang spaart (levensloopregeling of vrije tijd kopen)kan je in overleg ook langer weg. Daarnaast zoeken wij onze landen ook vaak uit op de kosten van het verblijf. En een 'ver' ticket betekent vaak goedkoper levensonderhoud. Duurdere landen beteknt zelf koken en de tent mee. Je kan trouwens relatief dichtbij al heel goedkoop en dus lang vakantie vieren; Marokko, Turkije, Bulgarije, Roemenie zijn daar een voorbeeld van. Kijk maar eens op mijn log....

Ik vond zelf roemenie niet uitzonderlijk goedkoop, behalve dat ik dan die twee weken daar bij verschillende mensen in heb gewoont, vielen de prijzen me eigenlijk tegen(had het goedkoper verwacht)

Sephi schreef:Ik vond zelf roemenie niet uitzonderlijk goedkoop, behalve dat ik dan die twee weken daar bij verschillende mensen in heb gewoont, vielen de prijzen me eigenlijk tegen(had het goedkoper verwacht)
Mischien hebben wij een andere definitie voor goedkoop?!?
Ik vind het goedkoop als ik met twee kan overnachten op een kamer voor 14 euro en kan (uit!) eten voor 7 euro. :wink: