Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Fietsroutes voor Nice begin mei! - Forum Wereldfietser

Gezocht: Fietsroutes voor Nice begin mei!

We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe fietsreis.
Heeft iemand tips voor een fiets/kampeer reis van ongeveer twee weken in de omgeving van Nice begin mei?

Heeft iemand bovendien nog tips om goed en veilig weg te komen van het vliegveld? Leuke kampeerplaatsen die zo vroeg al open zijn?

Alvast bedankt!

Blanche

Hoi Blanche,

Gorges de Dalouis, Cians, de la Nesque en natuurlijk Verdon. Verder is zeker het gebied rond de Mont Ventoux erg de moeite waard en last but not least de bewegwijzerde en zeer pittige en afwisselende Tour du Lubéron. Van deze laatste route is ook een speciale kaart waarop de route is ingetekend.
Luc Oteman


Moderated: Graag de forumregels in acht nemen.

Ook geschikt begin mei?

Volgens mij wel, al kun je klimaatstatistieken tegenwoordig niet meer vertrouwen :-)
Ik zou juist niet in de zomer gaan omdat bijv. de Lubéron dan erg druk is. Heel populair gebied bij de Fransen en zeker ook de Engelsen sinds het giga succes van het boek One Year in the Provence van Peter Mayle.
Je komt wel boven de 1000m op een aantal plaatsen maar niet structureel hoger (tenzij je de Ventoux op wil fietsen). Het kan dus best nog wel fris zijn op hoogte, maar normaal gesproken is de meimaand prima te doen.

Luc

Foutje

Hi Blanche,

2 jaar geleden zijn we met de buitenlandtocht naar Nice gegaan. Jim van den Berg, die die tocht organiseerde, kan je daar alles over vertellen. Het was een super mooie route!!

Neem even contact met hem op (ik neem aan dat je zijn e-mail adres hebt, zo niet, laat het me weten!).

Zie ook http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=58 en
http://members.chello.nl/j.berg20/index.html

Groet, Rena :wink:

Misschien heb je wat aan mijn route door de Provence m'n eerste tocht met bepakking, al heel wat jaren geleden maar de Gorges die Luc al noemde en de Mont Ventoux liggen er nog steeds prachtig bij :)

Hallo Blanche

In 2002 heb ik een fietstocht vanuit Nice terug naar Nederland gemaakt.
Verder heb ik in 2005 een tocht door de Provence gemaakt.
Een uitgebreide beschrijving staat op mijn site http://members.home.nl/harryopdefiets/
Misschien heb je daar wat aan.

Harry

zelfde plan hiero maar dan voor een week of drie in juni....
ik blijf het draadje volgen :D

heb het boekje al via via van fietsen in Zuid Franse Gorges.

Hallo Blanche,

Ik van 15 september t/m 1 okt jl. van Nice naar Avignon gefietst. vanuit Amsterdam naar Nice gevlogen, inclusief een paar mooie rondritten naar Avignon gefietst, TGV naar Nice en met vliegtuig retour A'dam. Ik heb het boekje "Fietsen langs Zuid Franse gorges" van Luc Oteman gebruikt.

Vakantie en gidsje zijn mij erg goed bevallen. Fietsen vanaf het vliegveld is echt een eitje. Aankomsthal uitrijden, rechtafslaan en 200 meter verderop begint het fietspad langs de promende des anglais, zeg maar de kustweg die door het centum van Nice voert. Van alle vliegvelden die ik met de fiets heb aangedaan is deze echt verreweg het simpelst.

Voor foto's kun je kijken op http://picasaweb.google.com/rtkuijpers

groet

Rolf

Wauw wat een antwoorden al, én prachtige foto's!!
Heb net geboekt via Air Berlin....kon het ticket voor die prijs niet laten liggen. Meer informatie is altijd welkom!!

Bedankt allemaal!

Hallo Blanche,

Ik weet natuurlijk niet welke route je precies gaat fietsen maar eigenlijk mag de rondtocht Gorge de Daluis en Gorge du Cian niet ontbreken. Mocht je deze hint opvolgen dan is het volgende belangrijk te weten: de Camping in Puget Theniers is definitief gesloten. Gelukkig is er een erg goed alternatief namelijk Camping "Le Brec", twee kilometer van Entreveaux. een prima camping aan een meertje met mooi uitzicht over de heuvels en het hele jaar open. Bovendien beheert door een nederlands echtpaar. Entreveaux is een prachtig plaatsje met een dito citadel.

Camping le Brec is een prima startpunt voor de rondtocht gorge de Daluis - Valberg - Gorge du cian. In tegenstelling tot wat Luc Oteman in zijn gidsje vermeld wil ik aanbevelen om de rontocht met de klok mee te fietsen omdat je dan de tunnels vermijd in de afdaling van de daluis en steeds pal langs de gorge blijft fietsen. Je stijgt dan dus door de Daluis en daalt door de Cian. Stuk grote weg naar Puget Theniers / Entrevaux is kwa stijgen verwaarloosbaar. De mening van Luc hierover is natuurlijk meer dan welkom.

Deze tocht en verblijf op de camping was absoluut een hoogtepunt van de vakantie. Hoewel de Gorge du Verdon groter is haalt deze het mi niet bij de pracht van de Daluis en de Cian.

Mocht je daarna je tocht richting de Gorge du Verdon (Castellane) vervolgen en een hekel hebben aan stukken dubbel rijden, dan kan je vanuit Entreveaux over de Col de Buis rijden. Prachtig maar zeer zwaar. Gemiddeld 10% met stukken zeker boven de 15%. Ik heb stukjes moeten lopen, maar dat was het zeker waard.

Goh, ik wordt weer helemaal lyrisch.

groet,

Rolf

Hoi Rolf,

Goed om te weten dat die (ondanks de aardige campingbaas al jaren sterk verwaarloosde) camping van Puget -Théniers gesloten is. Ik zet het onmiddelijk op de update pagina. Als je nog meer aanvullingen hebt, dan graag, stuur maar een PB'tje.
Tsja met de wijzers van de klok mee of niet; er is voor allebei wat te zeggen natuurlijk. Ik heb die tunnels niet als probleem ervaren; de Gorges van de Daluis aan de rechterhand is inderdaad zeker een voordeel. Nadeel van het beginnen met de Daluis vanaf Entrevaux is dat je dan die nogal drukke N102 helemaal op het eind van de rit (vals plat omhoog) hebt. Das een minder mooie afsluiter van een overigens geweldige tocht. Iedereen moet zelf zijn keus maar maken.
Luc

Hallo Luc,

Daar heb je wel een punt. Je eindigt de tocht niet fraai. En naar Entrevaux is nog een stukje verder dan naar Puget Thenier. Bij tegen de klok in heb je , zeker als je op camping le Brec verblijft, bijna helemaal geen drukke weg meer aan het eind van de rit.

Ik heb bij mijn vorige text nog wat bijgeplaatst. De Col de Buis. Een mooi maar zwaar alternatief om "dubbel rijden" te voorkomen. Ik ben de naam van de col die, vanuit Nice geredeneerd en in volgorde van de ritten in het gidsje, naar Puget Theniers voert even vergeten. De laatste Col voor puget Theniers. Iets met "Saint" dacht ik. Op weg naar Castellane rij je deze dan op waar je hem eerder afgereden bent. Ik moet dit weekend weer even in het gidsje "Fietsen langs Zuid Franse Gorges" kijken. Of jij kan aanvullen natuurlijk. Per slot van rekening heb je hem zelf geschreven.


groet,

Rolf

Ja Rolf, je bedoelt de Col de Saint Raphaël. 876m hoog. Vanuit Puget een tamelijk regelmatige klim van 8 km à ± 6% gemiddeld. De Col du Buis (1196m) is inderdaad andere koek:
Vanuit Entrevaux eerst de Col de Felines (7km à ± 6%), dan een afdaling van 2.5 km en vervolgens 3 kilometers van 11, 12 en 11% gemiddeld!

Maar we dwalen wat van het onderwerp af geloof ik :-)

Luc

Hallo luc,

Precies! Col de Saint Raphael. Hoezo dwalen we af ? Past toch perfect in de omschrijving: fietsroutes vanuit Nice ?

Ik doe het uit mijn hoofd dus bind me er niet op vast maar volgens mij is de Col de Felines de linker weg van twee vanuit Entreveaux. Ik heb de rechter van de twee genomen. Ze komen uiteindelijk voor de klim naar de Col de Buis bij elkaar. Deze weg werd aangeraden door de Campingbaas. Prachtige en heel rustige weg. In het begin stijl het dorp uit en net buiten het dorp een prachtig uitzicht over Entrevaux. Col de Felines ken ik dus niet, maar volgens de campingbaas een stuk drukker met verkeer.



groet,

Rolf

Ja Rolf, je hebt gelijk zie ik nu op de kaart. Deze variant staat niet in mijn collenboekje uitgewerkt (ik heb de Buis niet gefietst). Ik zie nu ook dat hele steile stuk van 15%; is ook roodwitgeblokt op de kaart en dus 'parcours difficile ou dangereux' :-) Lijkt me een mooie uitdagende variant.

Luc

Ander voordeel van de rechter variant is dat je geen hoogte verliest. Bij de variant over de Col de Felines daal je eerst een flink stuk af voordat je aan de Col de Buis begint. Tijdens de beklimming van de Col de Buis vervloek je deze extra hoogtemeters hoogst waarschijnlijk.

groet,

Rolf

Ik bedenk me net dat de combinatie van beide een prachtige rondrit opleverd. Entrevaux - "links: Col de Felines - Col de Buis - "rechts" Entrevaux. Ik zal dit weekend even de wegnummers er bijzoeken.

Rolf

Hier is een kaartje: http://tinyurl.com/2r56e3