Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen ten zuiden van Rome: Aanraders? - Forum Wereldfietser

Fietsen ten zuiden van Rome: Aanraders?

Eind Feb landen we op Ciampino, net ten zuiden van Rome, voor zes dagen. Vandaar kunnen we rechtstreeks zuidwaarts beginnen fietsen of eerst nog verder reizen met het openbaar vervoer.

Kent iemand die streek? Blijkt niet zo populair te zijn - weinig info te vinden.

Groeten,
Brecht

Hallo Brecht,
Ik wil deze zomer ook in Zuid-Italië fietsen en merk ook dat het geen populaire bestemming is. Ik was dinsdag bij Eric Schuijt in de winkel (vakantiefietser.nl) en die zei dat met name de Oostkust van Zuid-Italië niet zo spannend is, en iemand anders zei dat ook. De binnenlanden moeten wel mooi zijn. Mocht je nog zinnige reacties krijgen, dan hoor ik het graag.
Groeten
Luuk

Ik ontving het volgende mailtje van de honorabele Wilbert Thoonen. Wij zullen helaas op zes dagen niet veel verder dan Napels en terug geraken.


Hoi Brechtix,

Ik zag je oproep tot informatie over het gebied ten zuiden van Rome. Omdat ik nog niet als gebruiker ben aangemeld stuur ik je dit mailtje.
Enkele jaren geleden ben ik vanaf Rome langs de kust naar het zuiden gefietst (in Juli). Vanaf ±30 kilometer voor Napels was de route prachtig. Eerst met zicht op Napels met de Vesuvius op de achtergrond. Daarna door Napels, wat ik werrassend mooi vond. De weg door de dorpen aan de voet van de Vesuvius was super druk (misschien is het in de winter minder druk). Maar je kunt nog wel even de vulkaan opfietsen met een fraai uitzicht op de baai van Napels. Op weg naar Sorrento was het nog steeds erg druk maar wel weer een prachtig uitzicht op de baai van Napels. De rustige kustweg langs de Costa Amalfitana die daarna volgt is een aanrader. De weg ligt er op zo'n 200 meter boven zeeniveau met rechts zicht op zee en links bergwanden waarlangs de weg slingert. Na Salerno volgt een vlak stukje. Na de ruines bij Paestum kun je weer enkele dagen fietsen op een 100 meter boven zeeniveau met zicht op zee en de bergen langs de kust.
Vanaf Palermo ben ik daarna terug gevlogen naar Rome om via LÁguila naar Pescara te fietsen. Vooral de weg onder de Gran Sasso door was bijzonder fraai. Maar ik weet niet hoe daar de weersomstandigheden in de bergen zijn in de winter. Op de terugweg ben ik nog vanaf Rimini naar Rome gefietst.
Een paar jaar ervoor ben ik ook in de zomer naar Rome gefietst en via Terni door de bergen naar Scanno (in P.N. d'Abruzzo) gereden. Daarna langs de kust een stukje naar het noorden naar Rome.

Waarmee nogmaals bevestigd wordt dat alle wegen naar Rome leiden. Hopelijk is 'Napels zien en sterven' niet zo'n Universele Wet.

Rugwind,

Br

Mooi, dank je wel. Ik heb er vast wel iets aan. :P
Ciao,
Luuk