Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische of mechanische schijfremmen? - Forum Wereldfietser

Hydraulische of mechanische schijfremmen?

Thats the question...

Ik ben van plan mijn V-brakes van mijn ligfiets te vervangen, althans in ieder geval op het 20 inch voorwiel vanwege een aantal vervelende klapbanden door te heet wordende velg bij het afdalen in de bergen.

Nu is de vraag wat is het beste, een hydraulisch systeem (Magura) of mechanisch (Avid BB7 bijvoorbeeld). Ik heb geen enkele ervaring met hydraulische remmen. Hoe vaak moet je bij de Magura's olie verversen of bijvullen? Hoe zit het onderweg, nemen jullie een reparatieset mee?

Groeten, Minko

Hoe langer de kabel, hoe groter het voordeel van een hydraulisch systeem (geen kabelrek). Dat is ook de reden dat tandems vaak hydraulische systemen hebben. Tegelijk is er met hydraulische schijfremmen (niet bij velgremmen) soms het probleem dat de remvloeistof te warm wordt. Weet je zeker dat je voorvork een schijfrem aankan? ZI eook hier voor discussie over wat te doen bij een tandem: http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... oHiRes.pdf
Wim
De tovenaar schreef:Thats the question...

Ik ben van plan mijn V-brakes van mijn ligfiets te vervangen, althans in ieder geval op het 20 inch voorwiel vanwege een aantal vervelende klapbanden door te heet wordende velg bij het afdalen in de bergen.

Nu is de vraag wat is het beste, een hydraulisch systeem (Magura) of mechanisch (Avid BB7 bijvoorbeeld). Ik heb geen enkele ervaring met hydraulische remmen. Hoe vaak moet je bij de Magura's olie verversen of bijvullen? Hoe zit het onderweg, nemen jullie een reparatieset mee?

Groeten, Minko
ben niet zo kapot van Avid's. Magura's zijn OK en mechanische Shimano's zijn niet kewl maar remmen best. Zorg wel voor gesinterde blokken. Bij hydraulische remmen zou ik geen gesloten systeem nemen, die slaan vast als ze heet worden. Nadeel van een open systeem is wel dat je de fiets niet op de kop moet zetten, dan kan er lucht in het systeem zelf komen.

Systemen met olie hoef je niet te verversen, remvloeistof wel om de 2 jaar of zo. Als je moet bijvullen is de rem defect. MAgura heeft prima handleidingen op de site, dan kun je een beetje afschatten wat je je op de hals haalt

Willem Jongman schreef:Weet je zeker dat je voorvork een schijfrem aankan?
Die moet ik denk ik ook vervangen, er zitten geen nokjes op voor schijfremmontage. Misschien heeft Marten ze op voorraad?
Ik kan een Magura Julie set overnemen met een 20 inch voorwiel, zo te zien een open systeem.

Willem Jongman schreef:....Tegelijk is er met hydraulische schijfremmen (niet bij velgremmen) soms het probleem dat de remvloeistof te warm wordt...
Dit vind ik erg vreemd. De energie die vrijkomt bij het remmen van een fiets is maar een fractie van de energie die vrijkomt bij het remmen van een auto.
Ik weet in de autoracerij met speciale remvloeistof wordt gewerkt omdat normale remvloeistof soms ook te heet wordt, dus denk ik dat hiervoor bij fietsen toch zeker een passende oplossing voorhanden moet zijn.
Wellicht eens naar de specificaties van de remvloeistof van hydrolische remmen kijken? Bij auto's is DOT4 tegenwoordig normaal.
Ik zou niet klakkeloos overstappen op een niet voorgeschreven middel maar wellicht zijn er kenners die iets zinnigs over de verschillende specificaties van remvloeistof kunnen zeggen?

Maarten W schreef:
Willem Jongman schreef:....Tegelijk is er met hydraulische schijfremmen (niet bij velgremmen) soms het probleem dat de remvloeistof te warm wordt...
Dit vind ik erg vreemd. De energie die vrijkomt bij het remmen van een fiets is maar een fractie van de energie die vrijkomt bij het remmen van een auto.
laat maar eens een gemiddelde autoremschijf op je tenen kletteren, ik denk dat dat inzicht verschaft :lol:

Ik weet in de autoracerij met speciale remvloeistof wordt gewerkt omdat normale remvloeistof soms ook te heet wordt, dus denk ik dat hiervoor bij fietsen toch zeker een passende oplossing voorhanden moet zijn.
Wellicht eens naar de specificaties van de remvloeistof van hydrolische remmen kijken? Bij auto's is DOT4 tegenwoordig normaal.
Ik zou niet klakkeloos overstappen op een niet voorgeschreven middel maar wellicht zijn er kenners die iets zinnigs over de verschillende specificaties van remvloeistof kunnen zeggen?
Ik zou me braaf aan de specs van de fabrikant houden. Uit mijn hoofd is 5.1 absoluut niet compatibel met 4 maar 5.2 weer wel. De thermische belastbaarheid van alle onderdelen is redelijk op elkaar afgestemd, dus als je een ding veranderd gaat er gewoon wat anders stuk.

Zoals ik al zei, niet klakkeloos overstappen. En natuurlijk is een systeem zo sterk als de zwakste schakel. Maar toch vind ik het wel een interessant onderwerp.

Wat betreft het op elkaar afgestemd zijn van onderdelen ga ik deels met je mee. Aan de andere kant staan op de Magurasite diverse systemen welke verschillende prestaties beloven. Dit doen ze allemaal met een minerale remolie.
Blijkbaar is dat niet de zwaktste schakel in het geheel...
Wat me wel opviel is dat er veelal gebruik wordt gemaakt van nylon leidingen. Bij andere modellen kwam ik de naam Disc Tube tegen, waarvan deze gemaakt is heb ik niet kunnen vinden.
Evenals bij mechanische overbrenging (kabel) kan hierin fading optreden. Dit zal echter vele malen minder zijn vermoed ik.
Wellicht is het een idee om op het forum (engelstalig)op de Magura site je probleem / vraag voor te leggen en zodoende een advies over het meest geschikte remsysteem te krijgen?

Ik heb even op dat forum zitten neuzen, echter niks kunnen vinden over oververhitting van de remolie. Wel veel kunnen lezen over oververhitting van de remschijven...

Voor oververhitting van remvloeistof moet je eens op tandemsites kijken. Daar staan genoeg enge verhalen. Ik begrijp dat het scheelt als je van die Stahlflex remleidingen gebruikt
Wim

m-gineering schreef: Ik zou me braaf aan de specs van de fabrikant houden. Uit mijn hoofd is 5.1 absoluut niet compatibel met 4 maar 5.2 weer wel. De thermische belastbaarheid van alle onderdelen is redelijk op elkaar afgestemd, dus als je een ding veranderd gaat er gewoon wat anders stuk.
Klopt, maar ik zou niet aan dit DOT spul beginnen omdat het heel corrosief is.

Probeer ook eens je remstijl aan te passen. Heb ergens gelezen dat slepend remmen in een afdaling veel meer warmte genereerd dan af en toe krachtig remmen. Of net omgekeerd... weet het even niet meer :wink: Je blokjes slijten dan ook minder hard.

Rechtop zitten en meer luchtweerstand creeren helpt ook

Waar/hoe knallen je banden? Bij het ventiel? Bij hoge temperaturen kan de lijm, waarmee je ventiel in de binnenband zit geplakt smelten. Kan ook zijn dat je buitenband door de wrijving gaat draaien om je velg en dan de binnenband meetrekt, ergo uitgescheurd ventiel. Dit is enigzins te voorkomen door:

1.) Hogere banden spanning tegen het glijden op de velg
2.) Geen moertje om te ventiel, scheurt ie niet zo snel uit (als je ventiel na een afdaling toch schuin staat weet je dat je buitenand is gedraaid; even laten leeg lopen, band terug draaien en weer op pompen)

Maarten Smit schreef:
Rechtop zitten en meer luchtweerstand creeren helpt ook
Gaat een beetje moeilijk op een ligfiets :lol:

Het is een ligfiets met klein 20 inch voorwiel, de velg wordt gewoon veel te heet in lange afdalingen zoals in de Alpen en de Pyreneeën. Het kan ook liggen aan de remblokjes die misschien wel te lang waren en te aggressief.
Verder heb ik gemerkt dat onder natte omstandigheden in afdalingen de V-brakes het ook al niet best deden, vandaar de keuze voor de schijfrem.

De tovenaar schreef:Het is een ligfiets met klein 20 inch voorwiel, de velg wordt gewoon veel te heet in lange afdalingen zoals in de Alpen en de Pyreneeën. Het kan ook liggen aan de remblokjes die misschien wel te lang waren en te aggressief.
Nee het kan niet aan de remblokjes liggen. Als je door middel van remmen vertraagt in een afdaling ontstaat er een bepaalde hoeveelheid warmte. Daar ontkom je niet aan; Laws of Physics. In de blokjes kan zich echter weinig warmte ophopen in vergelijking met de velg, met name door het gewichtsverschil. Erger is dat de afvoer voornamelijk via de velg plaatsvindt. De blokjes zijn namelijk van redelijk goed isolerend materiaal gemaakt en de warmte kan dus moeilijk van het remmend oppervlak, door de blokjes heen, naar de omgeving van de stift. Theoretisch helpt het dus om de remmen af en toe te lossen zodat de lucht door de spleet kan. Maar dat is toch marginaal. Hét grote koelende oppervlak is de velg. Aluminium geleidt best goed, dus ook de bovenkant van de velg gaat meedoen en de band (helaas) ook.
Leon

Maarten Smit schreef:
Klopt, maar ik zou niet aan dit DOT spul beginnen omdat het heel corrosief is.
Haal je niet wat door elkaar?
Er zijn twee soorten remsystemen: systemen voor minerale olie (bv Magura, Shimano) en systemen voor remvloeistof (Hope etc). Remvloeistof is geen olie, en afdichtingen zijn of bestand tegen olie, of bestand tegen remvloeistof. Gooi je het verkeerde product in je rem dan moet je alle afdichtingen vervangen!
m-gineering schreef:... Nadeel van een open systeem is wel dat je de fiets niet op de kop moet zetten, dan kan er lucht in het systeem zelf komen.
...
marten, is het niet zo dat na een stuk of ~15-20 keer pompen met je remhendel het probleem gewoon weer weg is? Dit is tenminste mijn ervaring bij motoren, maar ik weet niet of het systeem anders is bij fietsen. Ben er gewoon benieuwd naar.

Voor de rest: Pompend remmen tijdens afdalingen, niet gelijdelijk. En als ze heel erg lang zijn, gewoon halverwege even een poosje stil zetten en lekker van het uitzicht gaan genieten terwijl je remmen/velgen afkoelen.
Ik heb het zelfde moeten doen met de motor afgelopen zomer in zwitserland. (klein motortje, enkele schijfrem voor, trommel achter... 2 personen+volle bepaking en dan 12% naar beneden achter een camper... gaan je schijven toch van koken :P).

En je hebt uiteraard je voeten nog, maar of je nou je zoolen zo snel wil verslijten betwijfel ik ;).
Sephi schreef:
m-gineering schreef:... Nadeel van een open systeem is wel dat je de fiets niet op de kop moet zetten, dan kan er lucht in het systeem zelf komen.
...
marten, is het niet zo dat na een stuk of ~15-20 keer pompen met je remhendel het probleem gewoon weer weg is? Dit is tenminste mijn ervaring bij motoren, maar ik weet niet of het systeem anders is bij fietsen. Ben er gewoon benieuwd naar.
Het kan, 24 uur wegzetten met een tiewrap om de greep half ingedrukt te houden wil ook wel eens helpen, maar je krijgt geen garantie
Voor de rest: Pompend remmen tijdens afdalingen,
Niet pompend remmen, dat is 70-er jaren wijsheid waardoor je alleen maar de balans verstoort. Voor iedere bocht gedecideerd afremmen, (met beide remmen) en dan de boel weer laten afkoelen.

Al 4 á 5 jaar ga ik met volle tevredenheid op pad met een fiets met Avid BB7 meganische schijfrem. Het remmen gaat zeer goed. Afdalingen tot een snelheid van 80 km snelheid. Ik overweeg een nieuwe fiets maar weer met deze remmen!

Marten, dan heb ik blijkbaar een verkeerd idee achter het woord pompend remmen, want ik doelde inderdaad op hoe jij het beschreef.


Schijnbaar is de fiets dan toch iets anders dan de motor op dit gebied, want anders ken ik heel wat mensen die geen garantie meer hebben ;-)

Sephi schreef:Marten, dan heb ik blijkbaar een verkeerd idee achter het woord pompend remmen, want ik doelde inderdaad op hoe jij het beschreef.


Schijnbaar is de fiets dan toch iets anders dan de motor op dit gebied, want anders ken ik heel wat mensen die geen garantie meer hebben ;-)
om te beginnen zijn de kanalen en leidingen kleiner bij de fiets, waardoor de kleefkracht van de luchtbellen relatief groter is. En luchtbellen blijven op het hoogste punt hangen, en dat is niet altijd het reservoir

groot41 schreef:Al 4 á 5 jaar ga ik met volle tevredenheid op pad met een fiets met Avid BB7 meganische schijfrem. Het remmen gaat zeer goed. Afdalingen tot een snelheid van 80 km snelheid. Ik overweeg een nieuwe fiets maar weer met deze remmen!
Dat kan ik bevestigen aan de hand van onze tandem met Avid BB Road schijfremmen. Het is weliswaar een 'straattandem' die niet met zware bagage wordt gebruikt, maar de Avids voldoen erg goed. Overigens worden de Avids voor solo-mountainbikes steeds vaker gebruikt - zelfs op downhill-fietsen zijn ze al geregeld te vinden.

m-gineering schreef:
Sephi schreef:Marten, dan heb ik blijkbaar een verkeerd idee achter het woord pompend remmen, want ik doelde inderdaad op hoe jij het beschreef.


Schijnbaar is de fiets dan toch iets anders dan de motor op dit gebied, want anders ken ik heel wat mensen die geen garantie meer hebben ;-)
om te beginnen zijn de kanalen en leidingen kleiner bij de fiets, waardoor de kleefkracht van de luchtbellen relatief groter is. En luchtbellen blijven op het hoogste punt hangen, en dat is niet altijd het reservoir
Motor remsystemen zijn anders qua opset dan bv HS33's op de fiets:
- op de motor zit bovenaan een olie reservoir dat automatisch olie bijvult als de remblokjes slijten; motor remmen hoef je daarom ook niet bij te stellen en dat is wel zo veilig! Meestal kun je aan de daling van het oliepijl in je reservoir een idee krijgen van de slijtage van de blokken; remsysteem van een goed onderhouden motor lekt nooit.
- dat reservoir zorgt ook voor de ontluchting van de remleidingen; belletjes lopen door de leidingen omhoog; hierbij moet je je remhanlde wel ingetrokken houden en zo een nachtje laten staan, dan kan het systeem met uitgeschoven cylinders helemal ontluchten

De HS33 is een gesloten systeem zonder reservoir; remblokslijtage compenseer je met en stelwieltje op de rempgreep; gaat dus niet automatisch; ontluchting ook niet.

Via de ligfietsmarkt uiteindelijk een 20 inch (406) wieltje met Magura Julie schijfrem (180mm) gekocht, maar het lijkt niet te passen: de schijfrem komt praktisch tegen de spaken aan. Is dit normaal bij Magura's en luistert het heel nauw, of is het wiel niet goed gespaakt? Kunnen er wellicht wat opvulringen tussen naaf en schijf om meer ruimte te creëren? Of zie ik wat anders over het hoofd? Of zou een ander type schijfrem, bijv Avid smaller zijn en er wel tussen passen?