Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op een "gewone" fiets... - Forum Wereldfietser

Op een "gewone" fiets...

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik ben ook een nieuweling wat betreft het fietsen van lange tochten.
Ik zie hier op het forum allerlei adviezen over speciale fietsuitrusting van ondergoed tot de fiets zelf. Ik heb een "huis-tuin-en-keukenfiets" met 2 versnellingen en terugtraprem (de versnelling is ook terugtrap) en een hard kunststoffen zadel, maar ik fiets er prima op en heb ook nooit zadelpijn (maar ik fiets gewoonlijk niet verder dan 50 km).
Het lijkt me erg leuk om (ooit) eens een tocht te maken met fiets en een tentje door het noorden van Duitsland en Polen naar Wit-Rusland of Oekraïne bijvoorbeeld.

Mijn vraag is dus: is het erg dom om zo'n tocht te ondernemen op deze fiets, en met gewone kleding en zonder handschoenen, speciaal zadel, speciale schoenen, speciale trappers enz.? (Ik heb een tijdje geleden het boek "Met fiets en tent naar de Oriënt" gelezen over een fietstocht dwars over de Balkan naar Jeruzalem in de jaren '30 en die hadden ook geen speciale fietsen of kleding, maar ze zijn er toch gekomen. :) )

Het noorden van Duitsland kan wel op een gewone fiets zonder versnellingen, als je maar vlak blijft fietsen.
Kijk eens op de site van de Duitse fietsersbond ADFC: www.adfc.de
Op die site tref je ook diverse links.
Overigens is alleen een terugtraprem niet voldoende in Duitsland. Volgens de Duitse verkeersregels moet je een rem hebben op je voorwiel en en rem op je achterwiel.
Ik schat zo in, dat wanneer de de smaak te pakken krijgt van het op de fiets rondtrekken, je vanzelf gaat uitzien naar een echte vakantiefiets op maat.

Bijna veertig jaar geleden ging ik met een gewone fiets met een speciaal gemonteerde knijprem op het voorwiel al van Groningen naar de Ardennen. Al die bijzondere dingen waren echt nog niet uitgevonden en het ging prima.

Laat je dus niet weerhouden om "gewoon" op weg te gaan.

Al die moderne spullen zijn vaak handig en prettig, maar beslist niet noodzakelijk.

Maar de Alpen in met 2 versnellingen is natuurlijk wel wat te hoog gegrepen.

Veel plezier met voorbereiden van je tocht.

Peter

Waarom probeer je niet eens een twee of driedaagse tocht? Gewoon in Nederland. Kan je even kijken hoe het bevalt.

Op een gewone fiets kan natuurlijk altijd maar een vakantiefiets trapt natuurlijk wel wat comfortabeler. Maak eens een proefrit bij een goede fietsenzaak en je zult het verschil merken.

Rutger,
www.rutgersreizen.nl

Rutger schreef:Waarom probeer je niet eens een twee of driedaagse tocht? Gewoon in Nederland. Kan je even kijken hoe het bevalt.

Op een gewone fiets kan natuurlijk altijd maar een vakantiefiets trapt natuurlijk wel wat comfortabeler. Maak eens een proefrit bij een goede fietsenzaak en je zult het verschil merken.

Rutger,
www.rutgersreizen.nl
Rutger,
Had die opoefiets waar jij twee jaar geleden tijdens de brouwerijentocht van Elmar diverse Limburgse heuvels mee beklom versnellingen?

Ik geef op 4 november op de wereldfietser markt een workshop met de titel "de eerste keer: heb ik een nieuwe fiets nodig?" Om al iets van het antwoord te verklappen kan ik wel zeggen dat dat zolang het geen compleet afgeleefd barrel is natuurlijk niet hoeft. Wel is het zo dat je bestaande fiets grenzen stelt aan wat je comfortabel en veilig kunt doen. Dat geldt ook voor jouw fiets. Op vlak terrein zal het vast wel lukken, maar zodra het omhoog en omlaag gaat kom je versnellingen te kort, en mis je goede remmen. Ik schat dat dat laatste het eerste een probleem wordt. Een eenvoudige oplossing is om voor en misschien ook achter een extra velgrem te laten monteren. Van zulke remmen moet je je niet al te veel voorstellen (de hoeven zijn erg lang), maar het kan net genoeg schelen. Verder kun je kijken of je achter een tandwiel kunt laten monteren met wat meer tandjes (scheelt net een beetje bij het klimmen). Alles bijeen kun je zo het inzetbereik van je fiets net een beetje verruimen, maar al teveel moet je je er natuurlijk niet van voostellen. Als je het leuk en veilig wilt houden zijn er nu eenmaal grenzen.
Wim

Hoi Stijn,

Het wel leuk om Joff te ontmoeten. Ik kwam hem toevallig tegen, samen met Rena, Harm en Fokko toen we terugkwamen van een Wereldfietser weekend. Zie het stukje over Holland

Groetjes,
Frank

In de Pyreneeën kwam ik ook iemand op een Hoge Bi tegen. Deze persoon reed het exacte parcours van de hele Ronde van Spanje, maar had geen bepakking, wel met bezemwagen.

Onder het motto "alles is mogelijk", een stukje van Heinz Stuck.

"three-speed Torpedo hub-gear (incorporating pedal brake). I never felt that the three speeds were insufficient and I am happy with the little service the Torpedo has required. As of today I have pedalled about 385,000 kms"

http://www.bikechina.com/heinzstucke1z.html

Zoals je op de foto's kunt zien moest hij trouwens ook vaak duwen. Maar goed dat moet ik ook , en dan heb ik heb wel eens waar 14 versnellingen, Mmmm...? :?

Groet,

Stijn

Op iedere fiets kun je op fietsvakantie gaan. Ik spreek vooral uit eigen ervaring: drie versnellingen en trommelremmen in de Pyreneen en het was een bijzondere en mooie tocht!

Tip: er is een investering waar je nooit spijt van krijgt: goede fietsbanden. :idea:
Heb je daarna nog wat geld over, koop dan waterdichte fietstassen (ook af en toe bij de Lidl, let maar op dit forum)

Waterdichte tassen heb je ook wanneer je alles in een paar puinzakken van een paar euro stopt, dus dure Ortliebs zijn niet perse een must.

Wat een boel reacties zo snel! Bedankt allemaal voor de adviezen en andere reacties!

Het komt er dus op neer dat ik in ieder geval (één of twee) velgremmen erop moet zetten. En ook nog een paar extra reflectoren, om in Duitsland te mogen fietsen, zag ik ergens nog. Dan valt het gelukkig nogal mee. :)
Rutger schreef:Waarom probeer je niet eens een twee of driedaagse tocht? Gewoon in Nederland. Kan je even kijken hoe het bevalt.
Dat zal ik tegen die tijd zeker gaan doen, want ik moet sowieso dan natuurlijk m'n beenspieren wat meer trainen.
Peter M schreef:Maar de Alpen in met 2 versnellingen is natuurlijk wel wat te hoog gegrepen.
Nee, dat lijkt me ook niet zo'n goed idee. Maar het noorden van Polen en Duitsland zijn volgens mijn atlas hooguit 200 m hoog, dus dat zal wel meevallen.

't Zal nog wel even gaan duren voordat ik zo'n tocht écht uit ga voeren, maar ik weet nu in ieder geval dat ik rustig verder kan dromen zonder me er zorgen over te hoeven maken dat ik misschien wel een hele nieuwe fiets nodig heb. ;)

Ik heb zelf binnen nederland en duitsland aardig wat afgefietst op een Gazelle tour de france, met alleen maar een achteruit trap rem en voor een trommelrem. Ook met bagage. De enige truuk als je heuvels wil gaan rijden is om te zorgen dat je een goed tandwiel hebt(moet vlak wat aan de lichte kant zijn), niet bang om te duwen, en vooral met een flinke vaart aankomen zetten.

Daarnaast is infietsen zeker een goed idee. Ik heb zelf een vrij goede basis conditie doordat ik 6 jaar lang 13 heen en 13 terug heb gefietst naar school.(wederom 1 versnelling was altijd genoeg).

Vuilniszakken zijn inderdaad nog steeds prima regenbeschermers. uiteraard zijn ortliebs etc fijner en makkelijker etc etc, maar vuilniszakken volden prima.

Vergis je trouwens niet in de heuveltjes van 200 hoogte meters, ze kunnen nog best wel naar zijn. 200m horizontaal is bij lange na niet 200m verticaal.(bij het lopen bijv. tel je vaak elke 100 hoogte meters als 1 hoirzontale kilometer qua tijd/afstand).

En voor de rest: lekker proberen kijken wat je aankan, wat je leuk vind, en niet bang zijn om een keertje eerder naar huis te gaan oid als het gewoon echt goed tegenzit ;-)


Wat trouwens, voor veel mensen, een fijn iets is, en weinig kost, is een persoon om samen mee te fietsen. (maar zoals gezegd: sommige mensen preferen het alleen fietsen)

Zeker doen die fietstocht! Mijn eerste twee fietservaringen waren hilarisch: 1e keer van aarlen naar Echternach (Luxemburg) slechts 75 km, maar dat was niet niks met een fiets met 4 versnellingen, een tweepersoonsluchtmatras en allerlei andere zware spullen in de rugzak.
Bij onze tweede vakantie kon ik een fiets lenen met 18 versnellingen, waar er nog 4 ofzo van werkten, hadden we wel fietstassen kunnen lenen. Ondanks de overstromingen in Zuid-Frankrijk, de natte kleren, alle ruzie die we maakten (ga nooit met je lief èn je zus op vakantie), de zadelpijn en een nacht als vastgelopen reiziger in het station van Lyon hebben we toen besloten om voortaan altijd op fietsvakantie te gaan.
Ondertussen hebben we beiden een mooie fiets en prima uitgedokterde uitrusting en is alles wat confortablere, maar ik zou deze twee ervaringen voor geen geld van de wereld hebben willen missen (al is het maar als leuk gespreksonderwerp op feestjes :D )
Veel succes!

Ha Bloempje,

Ik ben in die regio geweest (Polen, Oekraine) en het landschap lijkt qua moeilijkheidsgraag een beetje op duinen in Nederland, maar dan vier of vijf keer zo hoog (wel te doen dus op een gewone fiets, maar best lastig) Of de Grebbeberg - Amerongseberg in Gelderland.

Als je een dag met een goede gemiddelde snelheid lekker door de duinen kan rijden, of een van de "bergen" op in Gelderland kan je in Polen (maar niet in het zuiden > bergen) , Wit Rusland en Noord en Midden Oekraine rijden. Maar eerst een kleine fietsvakantie in Nederland en omringende landen maakt de kennismaking met verder weg wel makkelijker, met name als er iets niet (helemaal) goed gaat met jou of met de fiets. Dan is een fietsenmaker of een station best in de buurt, en dat is in Polen of Oekraine wat minder makkelijk. En een meer serieuze beklimming wordt echt lastig.

Veel plezier!

Gr Hans

Dat is handig, zo'n vergelijking met de duinen of de Grebbeberg. Dan moet ik daar maar eens uit gaan proberen hoe goed ik bestand ben tegen heuvels. De hoogste "heuvel" hier in de omgeving is een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. ;)
Ik ben een jaar of 10 geleden trouwens wel eens op fietsvakantie geweest op de Veluwe, en ik kan me niet herinneren dat we toen veel problemen hebben gehad met met heuvels. Maar ja, ik weet ook niet meer hoeveel heuvels er eigenlijk precies waren en hoe hard we toen fietsten...

Op onze tocht naar Barcelona zijn we diverse mensen tegen gekomen op "huis-tuin-en-keukenfietsen" en gewone kleding. Sommige passages in de Ardennen zijn toch ook niet mis. Okay ze deden er iets langer over maar hadden naar onze mening minstens zoveel plezier..............en daar gaat
het om, toch!.

aandegracht schreef: Of de Grebbeberg - Amerongseberg in Gelderland.
Foei Hans, die ligt in de provincie Utrecht :oops:
Met name de Amerongseberg (vanuit Overberg de noordelijke helling) is best wel een goeie oefening wat je te wachten staat. Gewoon een paar keer op en af fietsen en je zult merken of je klimmersbenen hebt of niet en of je het met de fiets aankan. Zoals Hans zegt zijn de hellingen in Noord-Duitsland en Polen (behalve in het zuiden van Polen) qua zwaarte heel goed te vergelijken met die van de Veluwe en Utrechtse heuvelrug. Het is dan ook geen toeval, want ze zijn op dezelfde wijze ontstaan, door het opstuwing van landijs tijdens een van de ijstijden ;-) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuwwal

Dank om mijn aardrijkskundige kennis wat bij te spijkeren. Eigenkijk zouden alle provincies vervangen kunnen worden door vier provincies: Randstad west (duinenprovincie, groene hart en steden)
Noord (het vlakke land ten noorden van de randstad en de veluwe)
Oost (daar waar het wat heuvelig wordt) en Zuid (onder de grote rivieren en waar er echt geklommen kan worden)

Dan zou de Amerongse berg net in Oost vallen .:-)

Ook politiek hebben we dan een groot .......verder in een ander onderwerp :-)


Gr Hans