Additionally, paste this code immediately after the opening tag: versnellingen mix shimano lx met ultegra - Forum Wereldfietser

versnellingen mix shimano lx met ultegra

Vorig jaar reed ik met de Cabonga Villiger "tamelijk vlot" de Mont Ventoux op. Die heeft dus voor- (triplet) en achter derailleur LX. Nu bezit ik ook een racefiets Eddy Merckx met vooraan 2 tandwielen (39 en 52) en achteraan Ultegra 8 sp.
Daar die fiets veel lichter is zou ik wel eens met die fiets de M-V proberen tebeklimmen, maar dan niet met een twee tandwielen vooraan maar met drie.
Kan ik de volgende combinatie maken: Ultegra 8 speed (achteraan) met een Lx voorderailleur, met uiteraard een andere trapas en cranckset LX ?

Tenzij ik iets over het hoofd zie is het antwoord nee. De LX voorderailleur werkt niet goed samen met race schakelremgrepen. Verder heeft de LX crankset een verkeerde kettinglijn voor een 130 mm achternaaf. Tot slot kan de ultegra achterderailleur het verschil in kettinglengte bij zo'n lx crankset niet goed aan.
De goedkoopste manier om wat lichter omhoog te gaan is een cassette achter te monteren met wat meer tandjes. Als je echt denkt dat dat niet genoeg is kun je denken aan een TA triple ring, maar dan zit je ook al gauw aan een langere trapas vast, een nieuwe voorderailleur en een nieuwe schakelaar links. Een goedkoper alternatief is dan een goedkope compact double als de Sugino XD, ofwel een crankstel met 110 mm steek. Daar kan een 34 t tandwiel op.
Of gewoon trainen.
Wim

dank willem.

Ik kan er dus geen audax fiets van maken....(of een benadering ervan). Dan rest inderdaad enkel nog trainen....

Het kan wel, maar niet zo simpel.
Wim