Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van de ratten besnuffeld..... - Forum Wereldfietser

Van de ratten besnuffeld.....

Een wat rare titel voor een nieuw onderwerp, maar het is mij eergisteren daadwerkelijk overkomen.
Omdat de lounge tocht in Drenthe niet doorging wilde ik dan maar zelf een tocht maken .
Dus besloten tot een rondje IJsselmeer.
Vanuit Winschoten via Leeuwarden ( sociale verplichtingen) door naar Lelystad, Almere, Amsterdam ( ook de fietsers moeten op de A6 met de vrachtwagenpont !! Ja ik weet het ik reis met veel bagage, maaar meer dan 25 ton ???) En in Amsterdam overnacht op camping Zeeburg.
Wat schets 'smorgens mijn verbazing: een gat van ca 7 cm in de binnentent, een gat in mijn etenszak en uiteraard diverse ( verpakte ) etenswaren aangevroten. Zelfs een tube mayonaise lag buiten de tent helemaaal opengebeten.
Ik neem altijd de etenszak mee de binnentent in en verpak alles in plastic, cq alles zit in luchtdichte zakjes.
Toch een knager, aan het gat te zien een rat of zoiets.
Is me nog nooit gebeurd. Weer een nieuwe ervaring . Zal eens kijken wat de verzekeringsmaatschappij ervan zegt.

Af en toe een bui, soms wat veel wind en verder een heerlijke tocht. Heb nu een tussenstop in Blokker bij familie,en ga morgen verder weer naar het oosten (wind mee op de afsluitdijk)

Moraal: ratten laten zich door niets afschrikken.
Vraag: hoe kun je de spullen zodanig opbergen dat dit te voorkomen is ?

Groet

Jans Kinds

Getver! Laat mijn vriendin dit niet lezen! Je mag nog blij zijn dat je dure fietstassen niet zijn aangevroten....

Ik heb tot nu toe alleen nog maar een keer een lawaaierig egeltje in de voortent gehad. Was ook wel schrikken, maar minder akelig.

Volgens mij kan je er niet veel anders aan doen dan je eten in diepvries-, of Tupperware bakjes te doen, maar of je dat nu mee wil nemen op je fiets?

hmm,

ken het, afgelopen zomer net terug in nederland staan we op een kamping (erg zompig daarzo..) en hoorde wel een kleine knager een paar keer, maarja hadden de vuilzak onder de tarp vastgeknoopt dus die zal daar wel op afzijn. Snachts wordt ik wakker door herrie in de voortent en ja wel hoor, een mooi muisje in de voortent... maar weggejaagd.

Volgende dag bij het inpakken blijkt dat het rotzakje in een lege voortas 2 gaten heeft geknaagd.... deze tas zat met 2 andere lege tassen in een achterstas welke onder de etens tas lag.... dan vraag je je af waarom het diertje een tas heeft gegeten ipv gewoon voor het eten te zijn gegaan.... zeker een voorliefde voor de gele kleur?

Idd eens gaan nadenken over "anti-knager" oid...

Bas

Bind het in een boom :D
Maar ik vermoed dat ratten daar ook bij kunnen, helaas.

Wij deden onze etenspullen meestal weer in onze fietstassen (ortlieb/vaude), die weer op de fiets. Het afvalzakje hing aan het stuur. Knaagt 'ie in ieder geval niet de tent door :) 2 keer vergeten, 2 keer een egeltje in de tent. Toch schrikken dan ja. Werd je er niet wakker van? Ik stuiterde meteen omhoog toen ik wat hoorde. Was niet handig, hebben laag tentje ;)

Groet,
Maurits

ps. Wat ik me nu bedenk, volgens mij aten we eigenlijk altijd alles meteen op, dus heel veel te knagen bleef er niet ;)
Misschien alles dan maar in de voortent? Als het eten wordt aangevroten is dat jammer maar de schade blijft dan beperkt. Of zoals in Amerika gebruikelijk is tegen ongewenste beren, geen etenswaren in de tent en alles in een tas in de boom hangen :lol:

Gelukkig nog nooit een rat, muis of egel in m'n tent gehad. Wel werd ik een keer wakkergebonkt, omdat een mol precies onder m'n kussen de grond uit wilde komen. Ook vreemd hoor :lol:

Groet, Rena :wink:

Ik heb nog geen muizenissen en knaaggeesten in de tent gehad (wel in huis!). Wel heb ik midden in de nacht een vos weg moeten jagen die al 2x op bezoek in de voortent geweest was en er met een zak brood vandoor was gegaan. En een invasie van tientallen naaktslakken doorstaan, die over de hele binnentent heenkropen. Bij het opbreken van de tent kon ik ze 1 voor 1 van het doek af pulken. Gelukkig zijn naaktslakken niet zulke goede knagers...

Camping Zeeburg heeft weinig bomen, maar had deze ervaring nog nooit gehad, dus daar niet aan gedacht.
Gelukkig geen dure tassen, maar hele oude goedkope Pro tassen met plastic zakken met rolsluiting. Werkt perfect en is lichter dan Vaude een Ortlieb.

Ben idd wel wakker geworden, weet niet waarvan, maar lekker omgedraaid en verder geslapen. Wie weet was de volgende aanval wel op mijn voeteneinde gemunt....... :roll:

Dat het een rat was is vlgs mij duidelijk, de buitenkant van het doek is vies tot zeker 25 cm hoogte en daar zit het gat pas. Dus een groot beest. Zeeburg ligt aan water, dus waterrat ?

Hoe dan ook, volgende keer maar iets proberen aan een touwtje aan de fiets, maar een rat op de achterpoten komt zomaar tot 40 cm hoogte.

Gat in de markt ?? Ratverschrikkers ?? Infrarood rat-alarm ?? Anti rattenpoeder ??

Wie 't weet mag het zeggen. Ik laat me in elk geval er niet door afschrikkenen ga door met fietsen en kamperen.

Groet

Jans

Verpakken heeft weinig zin tenzij in metaal want ratten hebben een zeer sterk ontwikkeld reukvermogen (beter dan een hond) en knagen door de hardste materialen. En ze zijn ook nog eens fijnproevers dus een paar broodkruimels in de voortent laten ze liggen voor een appel in de binnentent.

UB40 had hetzelfde probleem tijdens hun laatste tour van Nederland!
Als ik het goed heb is er zelfs een leidje over geschreven:

There's a rat in m'n voortent - wat am I gonna do,
theres's a rat in m'n voortent - wat am I gonna do!

:D :D :D


Ik kan niet voorstellen dat een stads camping (aan het water) geen ervaring gehad heeft met ratten! Het zijn beesten van sterk aangeleerde gewoontes - als ze 1x ergens eten vinden zullen ze elke nacht weer terug keren naar hetzelfde plek om nog een keer te tafelen.

Ik heb ratten gehad in mijn huis in De Pijp en zelfs dagen na dat ik de gat waar ze binnenkwam dicht timmerde last van de beesten gehad tijden hun pogingen om weer binnen te komen! Heel fijn!

En die Amsterdamse ratten zijn het ergste.

Wij hebben hetzelfde meegemaakt op een Natuurcamping van Staatsbosbeheer. Midden in de nacht hoorden we iets bewegen in de tent en toen we de zaklantaarn aandeden holde er een muis rondjes door de binnentent. Toen ik hem pakte beet hij nog gemeen in m'n vinger. We hadden brood en kaas in de tent liggen en hij had zich door het gronzeil naar binnen gevreten. Sinds die dag hangen wij ook het brood in een plastic zak in een boom of aan de fiets. Kaas, chocola e.d. doen we, als het past, in een pannetje met de deksel erop.

Ronald

Aan de Laacher See in Duitsland deze zomer ook twee keer wat in de tent gehad.

Eerste keer schoot iets weg uit de tent toen ik aan kwam lopen, bleek er aan mijn chokotoffs geknaagd te zijn.

Tweede keer zat ik naast de tent te koken en hoorde ik in eens van alles in de tent schiuven. Maar een keer goed op de tent geklapt aan de achterkant en toen schot er weer iets de tent uit.....


Dacht dat het kwam omdat het een kratermeer is en de beestjes niet echt natuurlijke vijand hebben binnen de ring, dat ook nog beschermd natuurgebied is.

En het gaat ze niet alleen maar om eten...

Een ekster is er wel eens met mijn (bling-bling) mesje vandoor gegaan :?

Maarten schreef:
Een ekster is er wel eens met mijn (bling-bling) mesje vandoor gegaan.
Dat valt toch wel mee? Stel je voor dat het zo was:
Een ekster is er wel eens met mijn (bling-bling) meisje vandoor gegaan.
Zo las ik het in eerste instantie.

In Bretagne op een camping ooit precies hetzelfde meegemaakt als Jans. Toen ik terug kwam van een rondje fietsen zag ik een waterrat snel in de belendende vaart plonzen. Hij had een gat geknaagd in de binnentent en in de etenszak en weg was de kaas, het brood en de boter! Sindsdien doe ik de kaas en de boter in een hardplastic tuperware bakje.
Op een camping in Cornwall heb ik ooit met hand en tand mijn eten moeten verdedigen tegen agressieve zilvermeeuwen die steeds op de pannen afhuppelden en een snelle greep deden. Van arremoede maar in de tent gaan zitten :-)

Luc Oteman

nee

Alleen maar door de ratten besnuffeld......... valt toch wel mee??

We hebben daar ook eens gestaan, ga er maar van uit dat OOK de ratten er stoned zijn. Zelfs aan de andere kant van het merwedekanaal was de wietlucht 's morgens nog niet opgetrokken.

Hoewel we op het ergste voorbereid waren, er werden daar fietsen verbouwd tot een onherkenbaar soort, zijn we er wel zonder schade vertrokken.

groetjes hans stalpers