Ik heb kortgeleden voor de 4e keer in 8 jaar het stalen frame van mijn reisfiets gebroken/gescheurd, waarvan 2x in het laatste jaar. De breuken treden steeds op rond de bovenkant van de zitbuis: scheurende bovenbuis vlak voor de zitbuis of van de zitbuis afscheurende staande vork.
Ik heb steeds een nieuw frame van de fabrikant gekregen, maar wil een structurele oplossing om niet over een jaar weer ergens in bijvoorbeeld IJsland een smid op te hoeven zoeken
De fabrikant biedt me nu als alternatief een aluminium frame aan, echter ik ben gesteld op het comfort van stalen frames (die bovendien vrij makkelijk gelast kunnen worden).
Nu ben ik op zoek naar een sterkere constructie rond de top van de zitbuis.
Ik denk aan een triangel frame waarbij de staande vork wat minder steil staat en de zitbuis kruist om vervolgens een centimeter of 10-15 voor de zitbuis op de bovenbuis te eindigen. De staande vork wordt in deze configuratie op zowel op de bovenbuis als op de zitbuis vastgelast, en vormt hiermee een klein driehoekje (vandaar de naam triangel frame)
Heeft er iemand ervaring met een dergelijk frame?
Is het inderdaad sterker dan een traditioneel frame?
Zijn er ook nadelen aan deze constructie verbonden?
jan.
Ik heb steeds een nieuw frame van de fabrikant gekregen, maar wil een structurele oplossing om niet over een jaar weer ergens in bijvoorbeeld IJsland een smid op te hoeven zoeken
De fabrikant biedt me nu als alternatief een aluminium frame aan, echter ik ben gesteld op het comfort van stalen frames (die bovendien vrij makkelijk gelast kunnen worden).
Nu ben ik op zoek naar een sterkere constructie rond de top van de zitbuis.
Ik denk aan een triangel frame waarbij de staande vork wat minder steil staat en de zitbuis kruist om vervolgens een centimeter of 10-15 voor de zitbuis op de bovenbuis te eindigen. De staande vork wordt in deze configuratie op zowel op de bovenbuis als op de zitbuis vastgelast, en vormt hiermee een klein driehoekje (vandaar de naam triangel frame)
Heeft er iemand ervaring met een dergelijk frame?
Is het inderdaad sterker dan een traditioneel frame?
Zijn er ook nadelen aan deze constructie verbonden?
jan.