Additionally, paste this code immediately after the opening tag: korte cranks - Forum Wereldfietser

korte cranks

Wie weet of er nog een leverancier is die in Nederland aan particulieren betaalbare 160 mm en 165 mm cranks levert?
Zoals sommigen wel weten draag ik af en toe ook bij aan de Fietsenmetkinderen website. Het is niet makkelijk geschikte kinder en jeugdfietsen te vinden waarmee je op vakantie kunt. Kleine (13 of 16 inch frames) eenvoudiger mtb's zijn een interessante mogelijkheid voor kinderen vanaf een jaar of tien. Helaas zitten daar vaak net zo grote cranks op als op de grote maten (175mm). Eigenlijk horen daar 160 of 165 mm cranks op. Zo heb ik zelf een tijdje terug 160 mm Truvativ Isoflow cranks laten monteren op de fiets van mijn dochter. Die zijn echter niet meer leverbaar, en hetzelfde geldt voor de eenvoudige 160 mm Shimano en Suntour cranks: niet leverbaar aan de particulier. Er is daarmee eigenlijk niets meer over, behalve de dure (en inderdaad heel mooie) cranks van Specialites TA. Sugino lijkt de kortere cranks ook uit het assortiment te hebben gehaald.
Weet er iemand nog iets?
Wim

Er is een Ultegra triple in 165

Miche levert een goedkoop jeugd crankstel in 155 (tweeblads, 110 steek)

Niet holle en al te schuine cranks zijn in te korten (gat boren & vlakken op de freesbank) , maar dan gaat er minimaal 20mm af.

Hi,

was idd wel benieuwd wat er in kleine maten te vinden was, in triple kon ik bij truvativ alleen de touro 3.0 vinden in 165 met square of powerspline aansluiting. Zal nog wat verder graven.

hmm verders bij shimano alleen maar uit de hone en saint groep 165 mm, verder zijn er idd weinig te vinden...

Als ik een beetje rondkijk zijn er voornamelijk in de freeride/ dirt hoek nog wat kleine cranks te krijgen... maar of dat je daar op zit te wachten?? (zijn wel extreem hufter-proof..)

succes met je zoektocht

Bas

Hallo,

Radplan delta (duitsland) verkoopt Sugino en TA in korte en lange varianten.
http://www.radplan-delta.de
http://www.radplan-delta.de/kletterfix/kletterfix.html

De site is duitstalig. Engelstalige mailtjes zijn geen probleem.
Ik heb goede ervaringen met bestellingen bij radplan.

Groeten, Wouter

Bedankt. Ik had ze net vanmiddag zelf ook gevonden, en was er nog niet aan toegekomen dat te melden. Wel moet ik nog even bellen om te vragen of ze ook een triple hebben. Die Sugino XD is inderdaad een mooie crank voor niet al te veel geld (en is overigens ook in de VS per mailorder te krijgen). Maar het blijft een probleem dat geen enkele grotere Nederlandse fietsenfabrikant de moeite neemt cranks te monteren waarvan de lengte overeenkomt met de gezien de framelengte beoogde rijder. Daardoor denkt niemand eraan hierop te letten, en daarom is er zelfs in Nederland geen markt voor andere lengtes. Hetzelfde geldt overigens ook voor extra lange cranks. Lange Nederlanders hebben ook wel eens 180 of 185 mm nodig. Het geluk bij een ongeluk is dat je dan altijd een goede kwaliteit nodig hebt, en de zoektocht dus kunt beperken tot wel verkrijgbare cranks van Specialites TA (hoewel Sugino ook wel geschikte modellen heeft).
Helaas betekent het feit dat je die Sugino cranks zo te zien zelf uit Duitsland of de VS moet laten komen dat je moeilijker met je fietsenmaker een afspraak kunt maken de boel om te ruilen. Bovendien zijn we nu afhankelijk van de beschikbaarheid van 1 type van 1 fabrikant.
Wim

Hi Willem,

maar truvativ is toch wel gewoon goed te doen via de normale kanalen? (LBS)
Of vind je die cranks nix?

Maar goed, je hebt wat gevonden, das al ok.

Bas

Truvativ doet geen kortere cranks meer. Ik was erg blij met die 160 mm Isoflow voor mijn dochter, maar ze doen die nu alleen nog maar als OEM product. Er is geen vraag naar, en dus geen geld aan te verdienen. Ik heb ze erover gebeld, en ze waren erg aardig maar beslist. Als een fietsenfabrikant ze in een flink aantal wil hebben is het een ander verhaal, maar die hebben nu eenmaal geen zin in complicaties waar de klant toch geen waardering voor zal hebben, en niet meer voor zal willen betalen. Daarmee is de Sugino XD de enige min of meer betaalbare (vanaf 85 euro zo te zien) kortere triple mtb crank (met dank aan Marten voor de suggestie van de 155 mm double van Miche).
Wim

Hi Willem,

das vreemd, heb hier het lijstje met specs van alle truvativ cranks voor 07 en daar staat gewoon de touro 3.0 in maten vanaf 160

http://www.sram.com/_media/pdf/en/truva ... nksets.pdf

Maarja, als je contact hebt gehad met sram... dan vrees ik het ook.

Bas
Hi Willem, kon het niet laten en heb echt serieus zitten graven en ja bij CRC hebben ze er wel een par in 165

kijk oa eens hier die is wel betaalbaar,
of deze
deze
en deze

Dus zou toch wel moeten lukken niet? Ook losse crank armen zijn er in 165.

Succes, hoop dat je der wat an hebt.

Bas

B@se schreef:Hi Willem,

das vreemd, heb hier het lijstje met specs van alle truvativ cranks voor 07 en daar staat gewoon de touro 3.0 in maten vanaf 160
-Als je 1000 stelletjes korte (of lange) cranks wil hebben wil een fabrikant best de gaten ergens anders boren. Dat staat in de catalogus.
-Als 200 fietsenmakers korte cranks willen hebben krijgen ze 1000 keer te horen van de groothandels/importeurs "dat ze de eerste zijn en daar geen vraag naar is" :cry:

Voorbeeld:
Nederlandse importeur van een bekend merk crankstellen. Fabrikant heeft een complete range van bmx, mtb en weg crankstellen in verschillende lengtes, dus laten we zeggen pakweg 50 verschillende modellen. Leverbaar zijn twee triples in 170!

Het is precies zoals Marten zegt: het kan allemaal best, en ze bestaan zelfs ook wel, maar omdat de Nederlandse fietsfabrikanten geen zin hebben in zulke complicaties is het voor de onderdelenfabrikanten niet de moeite waard. Zodra Gazelle of Batavus zouden besluiten dat ze cranks gaan monteren die proportioneel zijn ten opzichte van de framemaat wordt het een ander verhaal. Dat kost ze ietsje meer (want meer logistiek gedoe) maar de klant heeft er eigenlijk meer aan dan aan alle bling waarop u wordt ingezet.
Die Sora en Tiagra cranks in 165 mm hebben helaas een nadeel: ze hebben een steek van 130/74 mm. Dat betekent dat het middelste tandwiel niet kleiner kan dan 38. Voor mtb achtige fietsen is het nog wat groot. Om een zo licht mogelijk verzet te krijgen moet je dan ook nog eens allemaal nieuwe tandwielen kopen (26, 38, 48?). Ik weet ook niet of ze op alle brede mtb frames zullen passen. En voor 160 mm is het evenmin een oplossing.
Maar veel dank aan iedereen, ik hou jullie op de hoogte.
Wim

Ha die Willem,

Fijn dat je weer even aan het speuren bent! Het blijft een lastig punt he. Aan bedrijven zoals Gazelle en Batavus hebben veel vakantiefietsende gezinnen natuurlijk sowieso niets. Fijn als ze korte cranks zouden monteren, maar dan moet je wel genoegen nemen met maximaal 3 versnellingen. Dat schiet dus ook niet op.
En een fiets kopen met lange cranks en die later zelf (laten) vervangen: dat zal ook maar een enkeling doen. Vooral met de gedachte 'als die lange cranks echt ongeschikt zouden zijn, zouden ze er toch niet opzetten?'.

We spreken elkaar!

Sandra

Willem Jongman schreef:Ik weet ook niet of ze op alle brede mtb frames zullen passen. En voor 160 mm is het evenmin een oplossing.
Maar veel dank aan iedereen, ik hou jullie op de hoogte.
Wim
De Tiagra's daar zijn nog het oude model met vierkante as (ipv octalink= 'multiserrated pipe billet spindle") ) en dus heb je veel meer mogelijkheden om de boel een beetje aan te passen
Voor de korte en lange fietsers, binnenkort in Nederland verkrijgbaar:
cranks van 155 tot 200! mm lengte.
Zie http://www.m-gineering.nl

Groeten, Wouter

Ik had ze net vandaag ook al gezien. Wat een schoonheden! Vierkante as en dus ook nog eens onverwoestbaar. Eindelijk weer echte cranks te koop, en dan ook nog eens in alle maten. Of het qua prijs ook nog eens zal passen bij een jeugdfiets weet ik niet, maar voor de meeste serieuze vakantiefietsers wordt dit vast de crank van hun keuze.
Wim

Da's mooi nieuws, top!

Sandra

Hmm, misschien toch eens een ommetje langs Kiel-Windeweer maken, zo in de komende maanden ergens :lol:!

Hoezo, je wilt met "kiddie-cranks" de wereld, nouja europa en afrika... rond?

Maar zijn idd wel erg mooie cranks.

Bas

Korte beentjes eej.
Bij voetbal was ik altijd de rapste omdat ik met die korte beentjes een hoge frequentie kon halen en daardoor een hoge snelheid kon genereren :wink:...

B@se schreef:Hoezo, je wilt met "kiddie-cranks" de wereld, nouja europa en afrika... rond?
Kiddie cranks is een term die dacht ik gereserveerd is voor een apart hoog aangebracht crankstel op een tandem
Afbeelding

Maar zijn idd wel erg mooie cranks.

Bas
Dat is mooi meegenomen ;), maar het gaat er natuurlijk om dat je ook op de fiets een natuurlijke 'stapgrootte' kunt handhaven. Op een tegelpad kun je dat leuk uitproberen. Meet eens uit wat je natuurlijke stapgrootte is, en loop eens een tijdje met stappen van een halve tegel meer of minder. Dat wil wel, maar zal niet prettig aanvoelen. Met te korte of lange cranks fietsen is het zelfde principe