Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelengroepen - SRAM vs Shimano vs ... - Forum Wereldfietser

Onderdelengroepen - SRAM vs Shimano vs ...

http://www.sram.com/ vs http://www.shimano-europe.com/cycling/

Welke goddelijke onderdelencombinatie(s) heb jij bij elkaar gepuzzeld op je stalen ros? Is alles Shimano of heb je toevallig iets anders gevonden bij SRAM of een andere concurrent?

Mijn fiets heeft een aantal verschillende groepen:
  • - voorderalleur en cranks: Shimano Tiagra dubbel
    - achterderailleur en cassette: Shimano Deore LX
    - naven: Shimano Deore
    - remmen: Shimano Deore 525 (schijven)
    - en de ketting: Sram PC59
Omdat ik een ligfiets heb met 20' wielen zitten er voor erg grote bladen op, de grootste is een 60 tands van Alligt. Daarom zijn de cranks en voorderailleur van een race groep. Vanwege die kleine wielen heb ik ook voor schijfremmen gekozen, anders slijten me velgen wel erg snel.
De kettingen van SRAM zijn sterker dan Shimano kettingen en de Powerlink is bijzonder handig.
Ervaring met SRAM derailleurs heb ik niet. Iemand anders misschien?

Mijn woon-/werkkarretje is standaard uitgevoerd met SRAM 5.0 naven, idem achterderailleur, Shimano Alivio voorderailleur, SRAM 5.0 gripshift draaischakelaars, SRAM PC 58 ketting en SRAM 8-speed cassette.
De SRAM achterderailleur is na bijna 10.000 km nog als nieuw, vrijwel spelingvrij. De Shimano voorderailleur is aan vervanging toe....

Bij het samenstellen van mijn reisvehikel heb ik bewust gekozen voor Shimano derailleurs (LX voor, XT achter). Niet vanwege evt. kwaliteitsverschil (goedkope SRAM achterderailleur bevalt uitstekend), maar uitsluitend met het oog op betere (wereldwijde) verkrijgbaarheid van onderdelen en service van Shimano. De naven zijn ook Shimano (XT, 40 gaats voor, 48 achter), evenals balhoofd en bracketas (beiden LX).
Bij de shifters heb ik echter weer bewust voor SRAM (Rocket) gekozen omdat ik die ergonomisch bijzonder prettig vind, daarnaast zijn ze ze "foolproof" en vrijwel niet stuk te kijgen.
Ook de ketting (PC 59) en cassette (9-speed) zijn van SRAM.
Al met al een redelijke "hutspot".
De "ho-ijzers" zijn Magura's, de HS 33 velgremmen. Zeer onderhoudsvriendelijk en ze remmen ook nog eens erg goed.