Mijn woon-/werkkarretje is standaard uitgevoerd met SRAM 5.0 naven, idem achterderailleur, Shimano Alivio voorderailleur, SRAM 5.0 gripshift draaischakelaars, SRAM PC 58 ketting en SRAM 8-speed cassette.
De SRAM achterderailleur is na bijna 10.000 km nog als nieuw, vrijwel spelingvrij. De Shimano voorderailleur is aan vervanging toe....
Bij het samenstellen van mijn reisvehikel heb ik bewust gekozen voor Shimano derailleurs (LX voor, XT achter). Niet vanwege evt. kwaliteitsverschil (goedkope SRAM achterderailleur bevalt uitstekend), maar uitsluitend met het oog op betere (wereldwijde) verkrijgbaarheid van onderdelen en service van Shimano. De naven zijn ook Shimano (XT, 40 gaats voor, 48 achter), evenals balhoofd en bracketas (beiden LX).
Bij de shifters heb ik echter weer bewust voor SRAM (Rocket) gekozen omdat ik die ergonomisch bijzonder prettig vind, daarnaast zijn ze ze "foolproof" en vrijwel niet stuk te kijgen.
Ook de ketting (PC 59) en cassette (9-speed) zijn van SRAM.
Al met al een redelijke "hutspot".
De "ho-ijzers" zijn Magura's, de HS 33 velgremmen. Zeer onderhoudsvriendelijk en ze remmen ook nog eens erg goed.