Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak norm - Forum Wereldfietser

Slaapzak norm

Over twee maandjes zitten we in het vliegtuig naar Chili. We zijn nu slaapzakken aan het zoeken (ik moet zeggen dat het lastig is, er is zo verschrikkelijk veel.....) We willen van Vuurland richting de hoogvlakte van Bolivia dus het temperatuurgebruik moet goed zijn. De slaapzak moet zeker warm genoeg zijn. (-5 tot -15) is denk ik wel handig.

In mijn zoektocht kwam ik op de volgende norm voor slaapzakken:
EN 13537
Met deze norm zou het mogelijk moeten zijn om slaapzakken te vergelijken en ze in te delen naar temperatuur. Op de site van de Zwerfkei wordt de norm wat toegelicht. Is deze norm nu een beetje betrouwbaar?
Kan je er van uit gaan dat een slaapzak die volgens deze norm comfortabel tot -15 gaat ook daadwerkelijk comfortabel is bij die temperatuur?

Wie weet een goede slaapzak? Eisen zijn daarbij: dons, mummie, niet al te zwaar en onder de 350 euro en comfortabel tot -15. Ik weet dat deze vraag al vaak gesteld is, maar ik wordt van al die treads niet heel veel wijzer :oops:

Deze norm maakt het mogelijk om slaapzakken van verschillende merken onderling beter met elkaar te vergelijken. Dat is de grootste verdienste. Verder geeft het een redelijke indicatie van wat je mag verwachten qua isolatie.

Het is echt geen absolute indicatie! Of je het 's nachts in je tent warm hebt hangt van veel meer zaken af dan alleen maar de slaapzak.
Zo is ook het matje van grote invloed; maar ook de grootte van je tent, hoe hard het waait, hoe vochtig het is, hoe vermoeid je bent en of je vrouw of man bent, et cetera, spelen allemaal een rol.
Bedenk ook dat je met een binnenhoes ook wel wat kunt beïnvloeden: ééntje van fleece krikt zomaar het bereik tien graden op (of is het nu juist: af?), en zelfs zo'n lichte heerlijke zijden lakenzak scheelt al gauw vijf graden.
Dons heeft inderdaad het voordeel dat het comfortbereik groter is dan van kunststof. Het is daarentegen wel weer gevoeliger voor vocht.

Voor € 350 lijkt het me dat je wel wat moet kunnen vinden. Succes!

Matje heeft (zoals hierboven vermeld) grote invloed. Bezuinig daar niet op, de meeste kou komt van onderen (waar de slaapzak platgedrukt wordt).

Verder zal het gezien het temperatuurbereik wel een mummie worden. Reken erop dat bijvoorbeeld veel Amerikaanse merken een kleinere maat hanteren dan Europese merken (bijv. lengte 210 (veel te klein voor de gemiddelde NL'er) ipv. 230) waardoor ze een stuk lichter zijn (en soms goedkoper lijken).

Spironski zegt het heel duidelijk.

Je hebt tegenwoordig ook donzen slaapzakken met een waterafstotende buitenlaag, zo voorkom je een beetje dat het dons zijn werk niet meer kan doen.

Kijk eens naar de Birdland slaapzakken of gewoon de Slee Huismerkslaapzakken (komen volgens mij ook bij Birdland vandaan). Ook Bever heeft zo'n huismerk (ik vermoed ook hetzelfde atelier).

Wij hebben er een bij Slee gekocht met zo'n afstotende laag, fijne slaapzakken. Het is een mummy, maar ze kunnen wel aan elkaar. Dit doen we dan ook eigenlijk altijd, want dan heb ik een kacheltje aan Elmar! :)

Met een lakenzak erbij is het prettig slapen. Een goede tent is ook belangrijk hoor, eentje die goed isoleert. Zo blijft het in onze tent toch best wel redelijk op temperatuur, ondanks dat het buiten vriest.

Veel plezier alvast!
als we toch alle merken noemen...

zelf ben ik ook aan het zoeken en ik ben bij Tatteljee (www.tatteljee.nl) geweest in Amsterdam Noord.

Kreeg veel en goede informatie. Ik kon een slaapzak uitproberen die verschillende maten had in de breedte. Verder is alles mogelijk zoals jij/jullie hem willen hebben. Ze stonden ook in de OP PAD slaapzakkentest.

Misschien ook een idee om te gaan kijken.

succes!
giantus schreef:norm voor slaapzakken: EN 13537
Met deze norm zou het mogelijk moeten zijn om slaapzakken te vergelijken en ze in te delen naar temperatuur. Is deze norm nu een beetje betrouwbaar?
Kan je er van uit gaan dat een slaapzak die volgens deze norm comfortabel tot -15 gaat ook daadwerkelijk comfortabel is bij die temperatuur?
Normen zijn altijd betrouwbaar. Je moet alleen hopen dat fabrikanten
* de norm hanteren.
* de tests juist uitvoeren en niet al te veel oogjes hebben dichtgeknepen.
* niet al te creatief zijn geweest bij het ontwerp van de slaapzak en zodoende iets hebben ontworpen dat wel aan de norm voldoet maar niet practisch is.
Groet,
Leon

Koop in ieder geval een zijden lakenzak. Het kost een paar tientjes, maar deze neemt nauwelijks ruimte in en weegt nagenoeg niets. Het scheelt een paar graden, maar het grootste voordeel vind ik dat je slaapzak zo lekker schoon blijft. De lakenzak is zo gewassen en opgedroogd. Mocht je ook nog warme nachten meemaken, dan slaap je hierin wel zo lekker.

Ik zou me verder niet zo'n zorgen maken over de slaapzak. Mijn ervaring - met dons wel te verstaan - is dat een nieuwe slaapzak sowieso veel beter is dan een die al een paar keer is gewassen. Na een paar keer wassen (en drogen) verliest dons gewoon isolatiewaarde. Maar daar heb je dus geen last van als je een nieuwe koopt.

Ehmm, als het goed is, is je pasgewassen donzen slaapzak dikker dan toen 'ie nog niet gewassen was.
Mits goed gedaan (laat dat vooral doen) regenereer je je dons juist door het te wassen. Op die manier moet je minstens 12+ jaren met je slaapzak kunnen doen. En inderdaad helpt een lakenzak daar flink mee.
Als je een goede donzen slaapzak hebt, die gemaakt is met schrootjes, kan je eventueel dons bijvullen als dat toch na heel veel jaren minder vulkrachtig is geworden.
Zo kan je soms wel meer dan 20 jaar doen, met die ene slaapzak. Ikzelf heb er eentje die al meer dan 20 jaar oud is, en nog steeds superwarm!

Deze tip is meer dan welkom. Hoe vaak laat jij je donzen slaapzak wassen?

Hoe vaak je je slaapzak laat wassen is afhankelijk van het gebruik en persoonlijke voorkeur. Ik laat het zo elke vier jaar doen bij Bever.

Ik gebruik daarbij een zijden lakenzak (die ik allicht veel vaker, voorzichtig, was) en laat mijn slaapzak elke ochtend dat ik hem gebruik minstens een uur op de tent "uitwasemen" (mits het weer dat toelaat, dus ook liever niet in de volle zon). Tevens klop ik daarbij even het dons op, en bewaar ik thuis de zak heel losjes opgerold in een grote katoenen zak, of gebruik hem bij koude als dekbed.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik die slaapzak van 20 jaar oud de laatste jaren niet meer heb meegenomen op vakantie, omdat ie vaak te warm is. Maar je ziet dat je met de juiste behandeling erg lang met een donzen zak kunt doen.

Ik zou nog 2 dingen willen aanvullen:

* Vrijwel al het dons is tegenwoordig geïmpregneerd. Ik heb dankzij een waterdichte verpakking en opruimwijze nooit een natte slaapzak gehad, ook niet in tropisch natte buien gebieden.
* Een op jullie reis ook nog belangrijke factor is de invloed van de hoogte. Op grotere hoogte is de druk lager en vervliegt warmte dus ook sneller: je hebt het sneller koud. Het hoeft nog niet eens flink te vriezen voor je op 5000m hoogte dus veel profijt hebt van een slaapzak die jou op zeeniveau tot -15 warm houdt.

Dat laatste brengt het aspect temperatuurbereik in een wat belangrijker vaarwater. Een synthetische slaapzak heeft een comfortbereik van zo'n 20 graden, bij een donzen is dit zo'n 30 graden. Als je het er voor over hebt is een donzen slaapzak dus veel vriendelijker voor je comfort (zowel op de fiets, dat die lichter is en minder ruimte in neemt, als in je bedje dat je het in de warme nachten neit snel te warm hebt).

Alle andere adviezen hiervoor genoemd zijn ook goede adviezen, waarbij Spironski willem goed gecorrigeerd heeft m.b.t. het wassen van een donzen slaapzak.

Robertjan schreef:Alle andere adviezen hiervoor genoemd zijn ook goede adviezen, waarbij Spironski willem goed gecorrigeerd heeft m.b.t. het wassen van een donzen slaapzak.
Al blijft dons natuurlijk wel een erg natuur/ dier onvriendelijk product, zelf zou ik als er geen directe noodzaak bestaat eerder kiezen voor een kunst vezel dan een product als dons, heb zelf dus ook een kunststof gevulde slaapzak en een niet donzen "dons"jack.

Nadeel is idd een klein beetje meet volume en gewicht maar dat heb ik voor het welzijn van die dieren wel over.

Bas

- idd wel een natuurfreak -

Hmm, ja da's wel een punt. Dat filmpje van die ganzen die zo bruut geplukt werden en dat je ze daarna helemaal getraumatiseerd bij elkaar ziet wegkruipen staat me nog helder bij. Was een naar gezicht.

Als kunststof even goed zou presteren als dons zou het voor mij geen vraag zijn. Maar dat is dus nog niet zo. Ik hoop dat mijn huidige slaapzakken nog lang meegaan.
En dons mag dan dieronvriendelijk zijn, maar natuuronvriendelijk? Ik stel me voor dat zo'n kunststofvulling ook niet het meest natuur-neutraal is, zeker als je bedenkt dat je er twee van verbruikt tegen één donzen (die gaan langer mee). Dus dàt is in elk geval geen argument voor mij.

Het leven recycled zichzelf voortdurend, en hoe pas ik daarin? :shock: :roll:

't is ook maar net hoe je het bekijkt. Kunststof wordt gemaakt van olie. Om olie worden oorlogen uitgevochten wat een gebied ernstiger vervuild dan een aantal dieronvriendelijke ganzenfarms... Bovendien zijn er fabrieken voor nodig om het te verwerken. Ondanks vele filters en wat nog meer, wordt het lastig mij uit te leggen dat die fabrieken minder vervuilende stoffen in de lucht brengen dan het vervoer van het dons naar de slaapzakfabrikant.

Overigens wordt Chinees dons bij kuikens geplukt die nog niet volgroeid zijn. Die voelen dus echt een vreselijke pijn.
In oost-Europa en in de Pyreneeën wordt o.h.a. geplukt van volgroeide ganzen die van de pluk een stuk minder/vrijwel niets voelen. Dan heb ik het over ganzen van welke het dons kwalitatief voldoende is voor gebruik in slaapzakken van voor ons beschikbare merken. Of dat met het dons uit dat filmpje ook zo was, weet ik niet.

Spironski schreef:Hmm, ja da's wel een punt. Dat filmpje van die ganzen die zo bruut geplukt werden en dat je ze daarna helemaal getraumatiseerd bij elkaar ziet wegkruipen staat me nog helder bij. Was een naar gezicht.
Waarschijnlijk wordt dit filmpje bedoelt

http://download.omroep.nl/rvu/kvw/GanzenPlukkenDSL.mov

Dat was een uitzending van keuringsdienst van waarde, het gaat hier dus om Hongaars dons. Ik denk dat het ook afhankelijk is wie plukt. Dit ziet er wel uit als ambachtelijk handmatig proces.

Dank voor alle reacties!
Onze zoektocht is verder gegaan. We hebben een aantal slaapzakken gevonden, iemand van jullie daar ervaring mee? Wat denken jullie ervan?
Zwerfkei: Mountain equipment
Carl Denig:New Foundland

Qua temperatuurbereik lijken beide wel goed te zitten. Verder is zeker die Mountain equipment slaapzak erg licht. Ook omdat de standaard maat erg klein is en mijn vriendinnetje ook vrij klein is.

Het plukken van dons vind ik ook erg vervelend. Ik vind het stuitend hoe de mensheid met dieren omgaat. Ik ben zelf dus ook al 18 jaar vegetarisch (van de 23 jaar dat ik leef :D ) omdat ik voor mezelf een statement wil maken. Ik heb niet de illusie dat ik er daadwerkelijk iets aan verander, maar het geeft me een goed gevoel. Het is dan ook enigszins hypocriet dat ik wel voor een donzen slaapzak ga en daar ben ik me ook van bewust. Maar die hypocrisie heb ik met meerdere dingen. Ik fiets zoals bijna alle fietsers ook op een leren zadel en ik draag ook wel eens leren schoenen.........

Alles heeft zijn voors en tegens. Synthetische slaapzakken worden vaak in het oosten vervaardigd waar de werkomstandigheden ook erg slecht zijn. Ik denk dat je altijd concessies moet doen aangaande de keuzes die je maakt.

Jan Willem

ps. Ik ga ook natuurvriendelijk op reis (fiets) maar neem wel het vliegtuig om er te komen :D

Hè bah, ja dat is dat filmpje... Wij hadden vroeger ook een paar ganzen en het zijn inderdaad erg intelligente beesten, ik vind ze leuk. Doet pijn om te zien hoe mensen daar mee om gaan.

Nou, dan ook maar geen vlees meer eten en nooit meer met de auto rijden (al die plat geslagen vliegjes, torretjes en vlindertjes), niet meer over een grasveld of door het bos lopen want dan plet ik ook van allerlei levende beestjes en plantjes, nooit meer vis en schaaldieren eten want zo'n garnaal had ook andere plannen met z'n leven dan op mijn bord te belanden en wat te denken van dat kropje sla dat gisteren nog uitbundig groeide of die aardappel die eigenlijk nageslacht had moeten worden?

Klinkt misschien flauw, maar we kunnen nu eenmaal niet leven zonder daar ander leven voor op te offeren. Dat lijkt toch wel "in het plan" te liggen. Dat bedoelde ik met het leven dat zichzelf voortdurend recycled.
Ik vind het niet zo makkelijk om een duidelijke lijn te trekken tussen wat wel- en niet mag. Ik moet dat iedere keer opnieuw bekijken, en waarschijnlijk ga ik vaak de mist in met mijn principes.
Als ik zo'n filmpje zie denk ik ook: ik hoef geen dons meer. Maar ik weet niet wat ik over tien jaar beslis, als ik weer een nieuwe slaapzak nodig heb.

De Mountain Eqiupment heeft meer dons, en zou theoretisch dus toch ietsje warmer moeten zijn. De New Foundland heeft echter weer een bescheidener kleur.

De grijze binnenkant vind ik van beide modellen minder handig. Zwart neemt meer warmte op, zodat het luchten van een slaapzak wat minder lang hoeft, en je dus meer tijd kunt genieten van het fietsen :lol:!

Zo, en nu weer wat lichter van toon:

Dat zijn mooie slaapzakken. Jammer van die Zwerfkei dat ik geen vulgewicht zag. Die Newfoundland lijkt mij eerlijk gezegd teveel van het goede. Hoe zit het met ventilatie mogelijkheden? Kunnen die mummies helemaal open?

Ik weet nog dat ik tien jaar geleden met mijn 90% ganzendons 700 gr. vulgewicht dekenmodel slaapzak een hele vakantie door slecht heb geslapen omdat deze veel te warm was voor noord Spanje (Picos enzo). Dat nooit meer!

Nu doe ik het met een 90% gans, 350 gr, vulgewicht dekenmodel met een zijden lakenzak en daarmee kan ik goed tot over de vorstgrens (ik schud dan gewoon wat meer dons naar de bovenkant).

Dus zo'n Barentzburg of Endurance met een zijden lakenzak zou mijn keuze zijn.

Ik heb wel een tochtslurf langs m'n rits en ik slaap op een dikke Thermarest.

Ik ben te lui om de slaapzakken die je noemt precies te gaan bekijken. Maar ik zou zeker gaan voor een tochslurf en een nekkraag. Daarmee heb je het een stuk comfortabeler als het echt koud wordt. En even proefliggen met de capuchon aangetrokken om te kijken of het dan ook nog prettig zit.

Wat verder erg handig is, is een voorziening (strook stof of band langs de rits) die zorgt dat de tijk niet zo makkelijk in de rits raakt bij het dichtritsen. Als je bij -10 bibberend terugkomt van een nachtelijke plas-sessie is dat best fijn.