China; Tibet: route Kashgar, Karkalik, Ali, Lhasa, Markham, Zhongdian.
In onderstaande informatie probeer ik een indruk te geven van deze fantastische route. Ik heb hier zelf gefietst tussen 17 mei en 7 augustus 2007.
Ik hou me van harte aanbevolen voor op- en aanmerkingen die ik dan graag zal verwerken. Met name over de vorderingen van het asfalt.
Onderstreepte informatie is de laatst gewijzigde.
Orientatie:
Kashgar (Kashi): in het uiterste zuidwesten van China, in de provincie Xinjiang; net boven Pakistan. Hier kom je altijd terecht als je van de Karakoram Highway komt en is een zeer waarschijnlijke tussenstop van Centraal Azie verder naar het oosten.
Karkalik (Yecheng): kruispunt 260 km fietsen zuidoost van Kashgar.
Ali (Shiquanhe): eerste stad in Tibet. Ligt een 200 km ten noorden van het uiterst noordwestelijke puntje van Nepal.
Mt. Kailash: berg 250 km fietsen zuidoost van Ali.
Lhasa: hoofdstad van Tibet, 150 km boven Bhutaan.
Markham: belangrijk kruispunt, 150 km NNO van Myanmar (Birma). Je kan hier verder oostelijk naar Chengdu en naar de oostkust of zuidelijk naar Zhongdian en dan naar bv Laos en Vietnam.
Zhongdian (Yunnan provincie): 250 km zuidoost van Markham. Eerste grotere stad sinds Lhasa en de eerste mogelijkheid (zolang het niet mogelijk is in Tibet) om je visa te verlengen. Tevens het eigenlijke einde van Tibet.
Hier de route verdeeld in logische stukken. Erachter staan het aantal dagen dat ik er over deed, incl. de niet fietsdagen. De niet fietsdagen staat er tussen haakjes achter.
Kashgar - Karkalik ------- 260 km, 3 dagen
Karkalik - Ali ------------ 1070 km, 21
Ali - Kailash -Lhasa------1500 km, 24 (4, waarvan drie gewandeld rond Mt. Kailash)
Lhasa - Markham ------- 1230 km, 15 (1)
Markham - Zhongdian---- 430 km, 7 (1)
Totaal ---------------------4490 km, 70 dagen.
Verder ben ik 8 dagen in Ali gebleven en in Lhasa 4.
Netto dus 64 fietsdagen.
Globale beschrijving route:
Tot Karkalik weg 315. Sla net na Karkalik rechtsaf weg nr 219 in. Deze weg blijf je pakweg 2100 km volgen totdat je vlakbij Lhaze op de Friendshipshighway komt (Kathmandu - Lhasa) dit is weg 318 en deze blijf je volgen tot Markham. Hier sla je rechtsaf weg 214 in. Simpel toch?
Voor beschrijving van aardige varianten op de 318 zie de posting van Eveline hierna.
Voor Everest Base Camp zie bijvoorbeeld:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6275
Landschap:
Tot het gebied genaamd Aksay Qin (is eigenlijk van India), +/- 400 km van Karkalik, fiets je door 'normaal' berglandschap (Karakorum gebergte). Aksay Qin is het begin van de hoogvlakte en je komt nu weken niet beneden de, pakweg, 4400 meter. Op de vlakte zijn mooie bergen en de vergezichten zijn subliem. Regelmatig ga je passen over die nooit steil zijn maar wel hoog natuurlijk (de hoogste was 5240 meter, een 400 km voor Ali).
250 km na Ali kom je bij Mt Kailash, een voor Hindoes en Boedisten heilige berg. Mooi wandelen.
Niet ver na Kailash kom je weer wat meer in normaler gebergte en nog net voor de FriendshipsHighway kom je beneden de 4000 meter. De weg naar Lhasa is simpel maar wordt in de buurt Lhasa vervelend druk.
Na Lhasa is het landschap totaal anders. Oost Tibet is, in tegenstelling tot West Tibet, groen. Stel je de Alpen voor, maar dan twee keer zo groot. De weg gaat alleen maar op en neer, waarbij je je ongeveer moet voorstellen 2000 meter omhoog en dan weer 2000 meter naar beneden en dat gaat zo door tot Zhongdian. De bergen zijn fantastisch en, in de regentijd, de rivieren prachtig woest. De wegen zijn echter nooit steil.
De wegen:
In alle beschrijvingen over de route heeft men het over de kwaliteit van de stofwegen. Ok road, moderate, bad etc. Ik vind het een beetje (veel) onzin:
-Onder welke weersomstandigheden heeft de schrijver gefietst?
-Hoe was het onderhoud sindsdien?
-Zijn er nu of waren er toen bouwactiviteiten?
-Wordt er nu onderhoud gepleegd?
-Wat voor fiets had de schrijver en wat voor een heb jij?
-Ook is een kwestie van smaak. Wat de een slecht vindt, haalt een ander zijn schouders voor op.
In een omschrijving las ik bijvoorbeeld dat er op een plek vrijwel geen water te krijgen was. Ik verzoop er bijna.
Bij een andere weg stond OK road, ik verloor er mijn mannelijkheid.
Kortom ik vind het vrij zinloos. Ik zou het verstandig vinden om uit te gaan van dat ieder stukje stofweg slecht is, dat kan een boel frustratie schelen. Natuurlijk is het niet overal slecht en vaak zal je een alternatief stukje weg vinden naast de hoofdroute.
Als je in West Tibet hebt gefietst dan zal je echter geen problemen hebben met de (weinige) stofwegen in Oost Tibet. Ik heb daar zelf gefietst in de regentijd en kan er dus wel iets zinnigs over zeggen.
Asfalt:
Als je er van uitgaat dat alle stofwegen slecht zijn, dan is het zinvol om de asfalt stukken weer te geven. Hier zijn ze:
Wegnr:
315 260 km tussen Kashgar en Karkalik (helemaal dus)
219 -km 0 - 92 en 131 en 194.
-Tussen Rutox Xian (km 933) en Ali (1056) vergevorderde werkzaamheden ter voorbereiding van asfaltering (?)
-km 1058 - 1142, direct na Ali
-km 1143 - 1193 begonnen met asfaltering, ook een stuk hierna zijn er wegwerkzaamheden.
-km 1143 (net voor Raka) - ??? grootscheepse wegverbetering Gedeeltelijk ook al geasfalteerd. Ik vermoed dat er over 150 km wordt gewerkt (falende aantekening van mij)
318 -De Friendshipshighway is geheel (opnieuw) geasfalteerd tot Lhasa.
318 -Van Lhasa tot tot 10 km na Zogung (1000 km) geasfalteerd op enkele stukjes na.
214 - Tussen Markham en grens Tibet - Yunnan (140 km) zeer drukke werkzaamheden. Uiteindelijk wordt het asfalt. Slecht in de regentijd (flip). Geen probleem daarbuiten (Eveline).
- vanaf grens Tibet-Yunnan na 82 km.
- 29 km na Degin begint een kasseienstrook (!!) van 42 km. Niet echt slecht gelegd en er is bovendien op veel stukken mogelijk om een zandstrook te volgen.
Zie voor visum en permit: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5568
Voor een verslag van het vuilpad vanaf Markham op de 214: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6505
Voor routebeschrijving bv: www.touroman.ch/Roadbooks.
Meer links en info: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3321
Overig:
Benzine: Tussen Kaskarlik en Ali zijn geen reguliere benzinepompstations. Er is wel wat te krijgen maar daar zit mogelijk vervuiling in. Misschien kan je wat extra meenemen. In Ali heb ik een kleine waterkruik gekocht voor 2 euro. Dat werkte goed. Tussen Ali en Saga is er ook geen benzinepompstation.
Pinnen: ik kon pinnen in Kashkar, Ali, Lhasa en Zhongdian. Daartussen niet. In Kashkar, Lhasa, Zhongdian kan je cash wisselen. Zorg voor genoeg contant geld bij je!
Water: Houd er rekening mee dat die op een aantal plekken schaars kan zijn en zorg daarom dat je altijd voldoende bij je hebt.
Eten: Tussen Karkalik en Ali beperkt verkrijgbaar (helemaal niets in Aksay Qin). Vanaf Ali is er regelmatig wat en vanaf Latse heb je helemaal geen probleem meer.
Stukken weg overslaan: als je tijd tekort hebt dan komen de volgende stukken, volgens mij, als eerste in aanmerking om over te slaan:
1. Kashgar - Karkalik 260 km. Vlak, druk, veel getoeter.
2. Shigatse - Lhasa 275 km. Het wordt steeds drukker richting Lhasa.
3. Lhasa - Bayizhen. Vrij drukke weg.
Maar eigenlijk moet je alles fietsen.
Wanneer: er is niet echt een goed jaargetijde want in 2,5 - drie maanden is er altijd wat. Of vet koud of regentijd. Misschien dat september, oktober, november de beste tijd is.
In ieder geval niet voor +/- 1 mei aan beginnen en voor +/- 15 november er mee klaar zijn.
Instelling: stel je in op dat het zwaarste gaat doen wat ooit gedaan hebt. De tocht is alleen geschikt voor echte mannen (m/v), maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ondanks dat het zwaar is het ook een/het hoogtepunt in je fietsleven.
Gevaren: hoogteziekte natuurlijk. Met name in het regenseizoen zijn er problemen te verwachte met overstromingen en mogelijke aardverschuivingen.
In onderstaande informatie probeer ik een indruk te geven van deze fantastische route. Ik heb hier zelf gefietst tussen 17 mei en 7 augustus 2007.
Ik hou me van harte aanbevolen voor op- en aanmerkingen die ik dan graag zal verwerken. Met name over de vorderingen van het asfalt.
Onderstreepte informatie is de laatst gewijzigde.
Orientatie:
Kashgar (Kashi): in het uiterste zuidwesten van China, in de provincie Xinjiang; net boven Pakistan. Hier kom je altijd terecht als je van de Karakoram Highway komt en is een zeer waarschijnlijke tussenstop van Centraal Azie verder naar het oosten.
Karkalik (Yecheng): kruispunt 260 km fietsen zuidoost van Kashgar.
Ali (Shiquanhe): eerste stad in Tibet. Ligt een 200 km ten noorden van het uiterst noordwestelijke puntje van Nepal.
Mt. Kailash: berg 250 km fietsen zuidoost van Ali.
Lhasa: hoofdstad van Tibet, 150 km boven Bhutaan.
Markham: belangrijk kruispunt, 150 km NNO van Myanmar (Birma). Je kan hier verder oostelijk naar Chengdu en naar de oostkust of zuidelijk naar Zhongdian en dan naar bv Laos en Vietnam.
Zhongdian (Yunnan provincie): 250 km zuidoost van Markham. Eerste grotere stad sinds Lhasa en de eerste mogelijkheid (zolang het niet mogelijk is in Tibet) om je visa te verlengen. Tevens het eigenlijke einde van Tibet.
Hier de route verdeeld in logische stukken. Erachter staan het aantal dagen dat ik er over deed, incl. de niet fietsdagen. De niet fietsdagen staat er tussen haakjes achter.
Kashgar - Karkalik ------- 260 km, 3 dagen
Karkalik - Ali ------------ 1070 km, 21
Ali - Kailash -Lhasa------1500 km, 24 (4, waarvan drie gewandeld rond Mt. Kailash)
Lhasa - Markham ------- 1230 km, 15 (1)
Markham - Zhongdian---- 430 km, 7 (1)
Totaal ---------------------4490 km, 70 dagen.
Verder ben ik 8 dagen in Ali gebleven en in Lhasa 4.
Netto dus 64 fietsdagen.
Globale beschrijving route:
Tot Karkalik weg 315. Sla net na Karkalik rechtsaf weg nr 219 in. Deze weg blijf je pakweg 2100 km volgen totdat je vlakbij Lhaze op de Friendshipshighway komt (Kathmandu - Lhasa) dit is weg 318 en deze blijf je volgen tot Markham. Hier sla je rechtsaf weg 214 in. Simpel toch?
Voor beschrijving van aardige varianten op de 318 zie de posting van Eveline hierna.
Voor Everest Base Camp zie bijvoorbeeld:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6275
Landschap:
Tot het gebied genaamd Aksay Qin (is eigenlijk van India), +/- 400 km van Karkalik, fiets je door 'normaal' berglandschap (Karakorum gebergte). Aksay Qin is het begin van de hoogvlakte en je komt nu weken niet beneden de, pakweg, 4400 meter. Op de vlakte zijn mooie bergen en de vergezichten zijn subliem. Regelmatig ga je passen over die nooit steil zijn maar wel hoog natuurlijk (de hoogste was 5240 meter, een 400 km voor Ali).
250 km na Ali kom je bij Mt Kailash, een voor Hindoes en Boedisten heilige berg. Mooi wandelen.
Niet ver na Kailash kom je weer wat meer in normaler gebergte en nog net voor de FriendshipsHighway kom je beneden de 4000 meter. De weg naar Lhasa is simpel maar wordt in de buurt Lhasa vervelend druk.
Na Lhasa is het landschap totaal anders. Oost Tibet is, in tegenstelling tot West Tibet, groen. Stel je de Alpen voor, maar dan twee keer zo groot. De weg gaat alleen maar op en neer, waarbij je je ongeveer moet voorstellen 2000 meter omhoog en dan weer 2000 meter naar beneden en dat gaat zo door tot Zhongdian. De bergen zijn fantastisch en, in de regentijd, de rivieren prachtig woest. De wegen zijn echter nooit steil.
De wegen:
In alle beschrijvingen over de route heeft men het over de kwaliteit van de stofwegen. Ok road, moderate, bad etc. Ik vind het een beetje (veel) onzin:
-Onder welke weersomstandigheden heeft de schrijver gefietst?
-Hoe was het onderhoud sindsdien?
-Zijn er nu of waren er toen bouwactiviteiten?
-Wordt er nu onderhoud gepleegd?
-Wat voor fiets had de schrijver en wat voor een heb jij?
-Ook is een kwestie van smaak. Wat de een slecht vindt, haalt een ander zijn schouders voor op.
In een omschrijving las ik bijvoorbeeld dat er op een plek vrijwel geen water te krijgen was. Ik verzoop er bijna.
Bij een andere weg stond OK road, ik verloor er mijn mannelijkheid.
Kortom ik vind het vrij zinloos. Ik zou het verstandig vinden om uit te gaan van dat ieder stukje stofweg slecht is, dat kan een boel frustratie schelen. Natuurlijk is het niet overal slecht en vaak zal je een alternatief stukje weg vinden naast de hoofdroute.
Als je in West Tibet hebt gefietst dan zal je echter geen problemen hebben met de (weinige) stofwegen in Oost Tibet. Ik heb daar zelf gefietst in de regentijd en kan er dus wel iets zinnigs over zeggen.
Asfalt:
Als je er van uitgaat dat alle stofwegen slecht zijn, dan is het zinvol om de asfalt stukken weer te geven. Hier zijn ze:
Wegnr:
315 260 km tussen Kashgar en Karkalik (helemaal dus)
219 -km 0 - 92 en 131 en 194.
-Tussen Rutox Xian (km 933) en Ali (1056) vergevorderde werkzaamheden ter voorbereiding van asfaltering (?)
-km 1058 - 1142, direct na Ali
-km 1143 - 1193 begonnen met asfaltering, ook een stuk hierna zijn er wegwerkzaamheden.
-km 1143 (net voor Raka) - ??? grootscheepse wegverbetering Gedeeltelijk ook al geasfalteerd. Ik vermoed dat er over 150 km wordt gewerkt (falende aantekening van mij)
318 -De Friendshipshighway is geheel (opnieuw) geasfalteerd tot Lhasa.
318 -Van Lhasa tot tot 10 km na Zogung (1000 km) geasfalteerd op enkele stukjes na.
214 - Tussen Markham en grens Tibet - Yunnan (140 km) zeer drukke werkzaamheden. Uiteindelijk wordt het asfalt. Slecht in de regentijd (flip). Geen probleem daarbuiten (Eveline).
- vanaf grens Tibet-Yunnan na 82 km.
- 29 km na Degin begint een kasseienstrook (!!) van 42 km. Niet echt slecht gelegd en er is bovendien op veel stukken mogelijk om een zandstrook te volgen.
Zie voor visum en permit: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5568
Voor een verslag van het vuilpad vanaf Markham op de 214: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6505
Voor routebeschrijving bv: www.touroman.ch/Roadbooks.
Meer links en info: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3321
Overig:
Benzine: Tussen Kaskarlik en Ali zijn geen reguliere benzinepompstations. Er is wel wat te krijgen maar daar zit mogelijk vervuiling in. Misschien kan je wat extra meenemen. In Ali heb ik een kleine waterkruik gekocht voor 2 euro. Dat werkte goed. Tussen Ali en Saga is er ook geen benzinepompstation.
Pinnen: ik kon pinnen in Kashkar, Ali, Lhasa en Zhongdian. Daartussen niet. In Kashkar, Lhasa, Zhongdian kan je cash wisselen. Zorg voor genoeg contant geld bij je!
Water: Houd er rekening mee dat die op een aantal plekken schaars kan zijn en zorg daarom dat je altijd voldoende bij je hebt.
Eten: Tussen Karkalik en Ali beperkt verkrijgbaar (helemaal niets in Aksay Qin). Vanaf Ali is er regelmatig wat en vanaf Latse heb je helemaal geen probleem meer.
Stukken weg overslaan: als je tijd tekort hebt dan komen de volgende stukken, volgens mij, als eerste in aanmerking om over te slaan:
1. Kashgar - Karkalik 260 km. Vlak, druk, veel getoeter.
2. Shigatse - Lhasa 275 km. Het wordt steeds drukker richting Lhasa.
3. Lhasa - Bayizhen. Vrij drukke weg.
Maar eigenlijk moet je alles fietsen.
Wanneer: er is niet echt een goed jaargetijde want in 2,5 - drie maanden is er altijd wat. Of vet koud of regentijd. Misschien dat september, oktober, november de beste tijd is.
In ieder geval niet voor +/- 1 mei aan beginnen en voor +/- 15 november er mee klaar zijn.
Instelling: stel je in op dat het zwaarste gaat doen wat ooit gedaan hebt. De tocht is alleen geschikt voor echte mannen (m/v), maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ondanks dat het zwaar is het ook een/het hoogtepunt in je fietsleven.
Gevaren: hoogteziekte natuurlijk. Met name in het regenseizoen zijn er problemen te verwachte met overstromingen en mogelijke aardverschuivingen.