Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfietsbroek >> Met of zonder zeem? - Forum Wereldfietser

Winterfietsbroek >> Met of zonder zeem?

Ik sta op het punt om maar eens een warme fietsbroek te kopen, nu het buiten zo fris is. Nu ben ik van plan om een winterbroek zonder zeem te kopen en daaronder een korte zomerbroek met zeem te dragen. Broeken zonder zeem zijn goedkoper maar zit het ook wel lekker zo'n broek eronder?

Hoe doen jullie het? En hoe bevalt dat?

Blanche,

Afgelopen zomer in Schotland een niet te dikke lange fietsbroek zonder zeem gebruikt. beviel prima. geen problemen mee gehad. Volgens mij is het met een dikkere winterbroek niet anders.

Peter

Blanche,
Fiets zeer regelmatig met een lange fietsbroek zonder zeem met hieronder een korte met zeem. Bevalt uitstekend !!
Henk.
(verkeerde tekst, nu verwijderd)
Blanche schreef:Ik sta op het punt om maar eens een warme fietsbroek te kopen, nu het buiten zo fris is. Nu ben ik van plan om een winterbroek zonder zeem te kopen en daaronder een korte zomerbroek met zeem te dragen. Broeken zonder zeem zijn goedkoper maar zit het ook wel lekker zo'n broek eronder?

Hoe doen jullie het? En hoe bevalt dat?
Ik fiets tijdens vakanties altijd met een knickerbocker met bijbehorende lange kousen (dus zonder knijpende broekklemmen voor naast de fietsketting). Zie bijgaande foto op http://www.mijnalbum.nl/Album=ZWBGOSKP , genomen in Meißen am Elbe (DDR). Al zo'n 16 jaar geleden, maar dezelfde broek gebruik ik nog steeds. Als het echt winterkoud is, draag ik eronder een lange witte onderbroek, zeg maar zo'n "opa-geval". Je moet niet denken dat het "oud" staat, maar het helpt in ieder geval zeer goed. Zeker in de strenge winter van maart 2005 op het Groninger platteland heeft dit enorm goed bewezen!
Als ik de kleerkast thuis opendoe en mijn knickerbocker daar zie liggen, vliegen fietsherinneringen in mijn hoofd naar boven!
Mijn vader, zelf ook wereldfietser, droeg vanaf de jaren '30 tot in de jaren vijftig een "drollenvanger", zo een zoals Kuifje draagt. Jammer dat het niet meer in de mode is. Daarna naaide mijn moeder een zwarte corduroy knickerbocker voor hem. Helaas overleed hij in 1963 op slechts 47-jarig leeftijd. Mijn fietsliefhebberij heb ik aan hem te danken. Al zijn foto's, negatieven en dia's heb ik nog. Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=LANLK8EI , hier fietst hij in 1951 bij Hamoir in de Belgische Ardennen. Door het warme weer droeg hij ditmaal een korte broek. Het was voor die tijd een hele avontuur. De toren op de achtergond, waarvan ik eerst aannam dat het een kerktoren was, blijkt na onderzoek via een België-prikbord bij het kasteel, Château Rennes van Hamoir te behoren.

Hoi Blanche,

Ik heb 's winters, bij temperaturen onder de 10 a 12 graden altijd een lange fietsbroek aan met daarover mijn korte fietsbroek met zeem. Dat bevalt prima tot temperaturen tot het vriespunt. Zoals vanochtend toen was het 1 graad en als je een beetje doorfietst is het dan comfortabel. Als het echt gaat vriezen doe ik onder de fietsbroek nog een lange isolatie broek aan, zo kan ik een beetje wisselen met laagjes want 's middags als ik naar huis ga is het meestal minder koud en kan ik wat uittrekken.

Groetjes Ronald

Hoi Blanche,

Ik heb een lekkere warme langebroek met en zonder zeem. Zonder zeem om er een windvanger onderbroek onder aan te trekken bij vorst. Een kombinatie van kort en lange broek heb bijna nooit aan. Te warm en knellend door de bretels. Als het echt koud is trek ik er een lange hardloopbroek over aan. :lol: Natuurlijk dikke sokken in de winterschoenen of van die regen overtrekken om de kou uit de schoenen te houden helpen ok erg goed. Een eigen gemaakte fleececol met haarband maakt het helemaal af. MichelinEric Heerlijk, de winter komt :D

Hoi Blanche,

Ik fiets tijdens de koudere dagen al jaren in een koersbroek met daaroverheen een lange fietsbroek met bretels en een hoog achterpand. Tijdens langere tochten beneden het vriespunt draag ik als eerste laag nog een lange onderbroek van craft.
Een heel gedoe met aantrekken en maar hopen dat je onderweg niet hoeft te wateren maar verder is het lekker comfortabel. Meestal dwingen koude voeten me om het warme huisje weer op te zoeken... :(
:D hallo Blanche,

Ik doe 's winters op mijn racefietsje over mijn korte broek met zeem, een MTB / schaatspak. Is 1 geheel..wel lastig met het toiletteren e.d. Maar wel erg lekker warm. Daaronder een sweetshirt van een bekend merk.

Met de reisfiets gebruik ik ook vaak een schaatsbroek...die is gemakkelijk aan en uit te ritsen Dus dan hoef je je schoenen niet uit te doen wanneer je deze broek over die andere broek aantrekt.

Verder gebruik ik nog wel een motorcol voor mijn koude nekkie en tocht van bovenaf...

dus zo mix ik mijn ervaring van diverse zaken.. :P

Veel fietsplezier :!:

korte koersbroek (zeem) met daarover een lange fietsbroek. Een Smelly Helly met lange mouwen, fietsvestje en een windstopper bodywarmer. Dit is vaak al te warm, maar windstopper is snel uit en weggepropt.

Sjirk

Hoi!

Ook ik draag een korte broek met zeem en daarover een lange broek zonder zeem...

Net als vanmorgen naar m'n werk (best wel koud!), de lange broek voldoet dan prima.

Het lijkt me ook gewoon makkelijker op deze manier. Als je aan het fietsen bent en het wordt toch wel een beetje warm, dan trek je gewoon die lange uit en fiets je door op je korte met zeem.

Succes met je keuze!

Fietsonderbroek met zeem en daaroverheen een hardloopbroek (5-15 graden) of fleece klimbroek (onder de 5 graden). Keuze voor wel of geen fleece is, gezien de reacties, nogal persoonlijk, dus probeer het zelf eerst eens uit.

Hoi Blanche,

wat voor mij perfect werkt is een onderbroek met zeem (geen echte strakke fietsbroek, maar een ONDERbroek) van odlo of craft met daarover heen een lange broek (tight) gemaakt van powerstretch (soort fleece met een dichtgeweven buitenstof waardoor meer wind- en water afstotend dan normaal fleece). Ik heb er zelf een van het merk mallory & irvine via Bever Zwerfsport (ong. 45 euro) gekocht waar ik supertevreden over ben. Zorg er wel voor dat je voor het echte powerstretch materiaal gaat (gemaakt door Polartec) en geen namaak zoals technostretch. Van hetzelfde materiaal heb ik ook een pulli waar ik tot net onder het vriespunt gewoon in fiets zonder iets er onder (ik fiets wel hard..).
Deze set is superveelzijdig en gebruik ik ook bij bv. langlaufen, hardlopen, onder een trekkingbroek op hikes etc.

Hee Blanche!

Modisch-esthetisch gezien kan het natuurlijk niet; zo'n korte fietsbroek en daarover een lange stretch broek. En ga er alsjeblieft geen fleecebroek over doen... Straks gaan mensen nog met Ucks aan fietsen of moonboots met haren! Of paarse schaatspakken..Of dat groene pak dat Borat draagt..
Al zou Martin's knickerbocker je ook beeldig staan.

En de goedkopere hardloopbroeken (tights of leggings ofzo) slijten tijdens het fietsen veel meer dan fietsbroeken. Ze zijn ook van dunner materiaal omdat je het met hardlopen eerder warm hebt dan met fietsen.

Dus ik zou zeggen: Lange fietsbroek met zweem.

k heb er eentje van Decathlon die zijn niet zo duur.Maar ik weet niet of die bij je in de buurt zit.

Wanneer komt er een Wereldfietser modeshow?

Lange broek zonder zeem, want dan kan die ook uit in de middag in het voor en najaar. Nooit koud gehad in de winter als ik nog rondjes tot 70km rij in de omgeving.

Mijne heb ik nu een jaar of vier, en de waterafstotende en winddichte tussenlaag heeft zijn beste tijd gehad. In de regen hoef ik er geen broek over heen, dit is gelijk mijn regenbroek.

Hij was niet goedkoop maar zijn geld dubbel en dwars waard.

Spinnetje schreef:Wanneer komt er een Wereldfietser modeshow?
Help je mee met organiseren dan?
Moeten we alleen nog vragen waar we deze activiteit nu weer mogen plaatsen (klestpraat, wf activiteiten, niet wf activiteiten.....???!!!???) :D

Jeetje wat een boel antwoorden in zo'n korte tijd. Tanxs!!
De schaatsversie is al voorhanden hier, want woon samen met een schaatser. Ga ik die uitproberen op de huttentocht aankomend weekend.

Blanche! Je gaat in een SCHAATSPAK van Douwe fietsen!!!! :shock:

Met zo'n mutsje erop??
:D

Ik kies denk ik voor een Gorilla-pak

Of ,natuurlijk, een Spiderwoman pak.

Waar moeten we deze topic nu weer onder zetten:

What to wear next cycling weekend?

Spinnetje schreef:Blanche! Je gaat in een SCHAATSPAK van Douwe fietsen!!!! :shock:

Met zo'n mutsje erop??
:D

Ik kies denk ik voor een Gorilla-pak

Of natuurlijk een Spiderwoman pak.
Och ze zeggen dat je op elkaar gaat lijken als je zo lang bijelkaar bent. Dus waarom elkaars kleren niet dragen?
Pas maar op we worden zo verplaats met deze draad naar kletspraat....

Een gerespecteerd lid van de Wereldfietser :lol:

Hee Blanche, je bent toch niet gekwetst nu he?
Of gediscrimineerd?

pff waarom is eigenlijk dat verhaal over dat mannen sterker zijn dan vrouwen nooit verwijderd...

Moet ik eens over een ander ras zeggen dan is t hek van de dam maar over ons fragiele modepopjes kan alles maar in de rondte worden geroepen..
Nee echt ik ga mijn lidmaatschap opzeggen als niet iedereen precies vind wat ik vind!
Groet Marieke
Erelid
Ik fiets zelf bijna nooit met een zeem en heb een goed passende afritsbroek van bijv. Fjall Raven en een strak zittende onderbroek van Nike Pro. Werkt prima. Onlangs vrijwel zonder problemen 3.000 km gefietst. Fietsonderbroeken van Odlo werken ook goed. Misschien ander zadel?