Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help mee aan de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets - Forum Wereldfietser

Help mee aan de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets

Beste Wereldfietsers,

in het kader van mijn afstudeerproject, de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets, ben ik op zoek naar sportieve fietsers tussen de 20 en 50 jaar die vrijwel dagelijks een wat langere afstand (meer dan 7,5 kilometer) naar hun werk fietsen en afkomstig zijn uit de provincies Friesland, Drenthe of Groningen. Onder een sportieve fietser versta ik iemand die fietst voor z'n plezier, ervan houdt om een beetje door te trappen en bewust kiest voor dit vervoersmiddel.

Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sportieve fietsers hun fiets gebruiken en beleven ben ik van plan om op korte termijn een onderzoek uit te voeren in de vorm van observaties en interviews. Tevens wil ik hen graag bij de verdere verloop van mijn project betrekken als een soort denktank.

Voldoe je aan bovenstaand profiel en wil je mij helpen om de fiets van de toekomst nog gebruiksvriendelijker, mooier en vooral beter te maken, stuur me dan een email of reageer op dit bericht!

Alvast heel erg bedankt!

Onno Kramer
Onno ,leuk project wil wel meedoen .Ik fiets dagelijks een kleine 50 km woon /werk, maar ben wel dik in vijftig
groet Dirk
lowrider schreef:Beste Wereldfietsers,

in het kader van mijn afstudeerproject, de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets, ben ik op zoek naar sportieve fietsers tussen de 20 en 50 jaar die vrijwel dagelijks een wat langere afstand (meer dan 7,5 kilometer) naar hun werk fietsen en afkomstig zijn uit de provincies Friesland, Drenthe of Groningen. Onder een sportieve fietser versta ik iemand die fietst voor z'n plezier, ervan houdt om een beetje door te trappen en bewust kiest voor dit vervoersmiddel.

Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sportieve fietsers hun fiets gebruiken en beleven ben ik van plan om op korte termijn een onderzoek uit te voeren in de vorm van observaties en interviews. Tevens wil ik hen graag bij de verdere verloop van mijn project betrekken als een soort denktank.

Voldoe je aan bovenstaand profiel en wil je mij helpen om de fiets van de toekomst nog gebruiksvriendelijker, mooier en vooral beter te maken, stuur me dan een email of reageer op dit bericht!

Alvast heel erg bedankt!

Onno Kramer
Ik mag dan wel 56 jaar zijn, toch doe ik mee. Geen leeftijdsdiscrimatie hè :x ?
Mijn dagelijkse woon-werk verkeer bestaat uit fiets-trein-fiets. Eerste fiets is een Giant FCR (tevens mijn vakantiefiets) van huis naar station Baflo (parkeren in NS-fietskluis) en na treinen met de „Spurt" stap ik op Groningen-Noord uit en pak mijn Batavus Cayuca uit m'n tweede NS-kluis en fietsen naar mijn werk, een drukkerij tussen ijsstadion Kardinge en de wijk Lewenborg. Al met al zo'n 25 km per dag, excl. eventueel winkelen in centrum Groningen. Het gehele jaar door, weer of geen weer. Nooit genoeg van. Vanmorgen een koude vriesochtend met heldere sterren aan de hemel. 's Middags een mooie zonsondergang met lange schaduwen over het goudverlichte Groninger platteland. Wat wil je nog meer? Helaas razen hier vaak vrachtwagens aan me voorbij, zelfs een paar keer op 3 cm van mijn stuur, terwijl ik altijd zo dicht mogelijk langs de berm fiets....! Daarom draag ik een fluorecerend geel hesje. Thuis heb ik wel een auto maar ik gebruik hem alleen voor het weekend, bijv. spullen halen bij een bouwmarkt of voorraden kattegrit halen voor m'n acht lieve katten. Voor mij staat in de rangorde de fiets boven de auto :wink: !

Hier nog een fitte vijftiger die wel mee wil doen. Ik ben 59 en fiets 3 maal per week naar mijn werk. Op de heenweg neem ik de kortse route dat is ongeveer 22km en terug neem ik altijd een wat meer toeristische route van 24km dus totaal 46 km per dag. Op deze rit rij ik ongeveer 1/3 door de onverlichtte polder. Goede verlichting is dan ook van levensbelang. Alleen bij heel veel regen neem ik het openbaar vervoer.

Groetjes Ronald

Hey,
Het zit 'm in de vijftigers. Ben net vijftig, fiets dagelijks woon - werk 24 km. voor het grootste deel door de donkere maar oh zo mooie weidse polder.
Dus licht is erg belangrijk !!In mijn geval vóór Axa halogeen ( dynamo) en achter Axa Basta Zoom batterij.
Fiets : Vittorio, twee Ortlieb classic rollers achter en je kunt de wereld aan. Zadel : Brooks B 67.Wat lekker is in de kou is een Mantotex collant van AGU. Combineer dit met een dunne fleece en een windbreaker, mutsje en indien nodig een paar handschoenen.Tja, kan het leven nog aardiger zijn ?
Sterkte met je onderzoek !
Henk.

Hallo,
niko. 53 j.
fiets woon-werk wisselende afstanden ivm grote onregelmatigheid.
per dag altijd tussen 15 en 25 km.
op vrije dagen vaak rondje Waterland of Gooi. 75/100km.
of naar Texel als ik langer vrij ben.
fiets: singlespeed stadsracer, Vittorio rando en een Bike Friday.
doe graag mee.
niko

Nog een vijftiger die naar zijn werk fietst, maar in dit geval een wat kortere afstand. We wonen in de stad, dus mijn woon-werk fiets moet een stadsfiets zijn. Het geld was even op, maar ik heb er laatst wel hard over zitten denken wat het ideaal zou zijn. De grote inspiratie was de klassieke Nederlandse stadsfiets met terugtraprem, omdat je daar het minste onderhoud aan hebt. Het probleem daarmee is dat het zulke slome fietsen zijn.
Dus hoe zou het wel moeten, bedacht ik?

26 inch wielen met snelle niet te zware maar wel lekvrije banden zoals Marathon Supreme. Hoe lichter je wielen, hoe makkelijker je versnelt, en dat is mooi in de stad. 50 mm is lekker comfortabel, en geeft veel grip.

Terugtraprem vanwege het gebrek aan onderhoud.

Gesloten kettingkast

Son dynamo om echt goed licht te hebben, gecombineerd met een automatisch schakelende led koplamp (op dit moment vermoedelijk de B&M Fly IQ) en een led achterlicht op de dynamo.

RVS bagedrager omdat die mooi blijven.

Spatborden

half gebogen stuur

hard plastic zadel dat goed tegen regen kan

On-One singlespeed stalen frame, zonder vering

Als ik 20 km heen en 20 km terug zou moeten rijden zou het zeker wat anders worden, maar dit lijkt mij ongeveer het ideale vlotte stadsfietsje.

Wim

Ja, eigenlijk moet je twee woonwerkfietsen hebben:
eentje voor mooi weer en een voor regen.
die voor mooi weer een snel simpel ding: geen versnellingen, snelle banden, licht want hij moet de trap op gedragen kunnen worden.
voor en achterlicht gaat bij mij met batterij/accculampjes.
met slecht weer is een trugtrapremmer met spatborden handig.
maar wel een lichte snelle fiets.
ik heb ook een loodzwaar herenrijwiel en ik merk dat die me steeds meer gaat tegenstaan.
volgende week fiets ik een week op en neer tussen amsterdam en haarlem. dat is op een zo'n zwaar stuk oud hollands ijzer niet te doen.
met slecht weer lijkt me zo'n fiets als Willem voorstelt een goed idee. maar dan met dunnere banden: de Marathon Racer. daar zweer ik bij.
ik denk dat er behoefte is aan lichte sterke spatbordjes.
misschien moet er voor de bevestigingsstangetjes verenstaal gebruikt worden zodat die niet bij de eerste botsing in een fietsenrek krom buigen.
een bagagedrager heb ik niet nodig: rugzakje.
misschien moet tie weer terug komen: de schooltas hangend aan de horizontale bovenbuis. De stang zeiden we vroeger.

En dan nog iets heel belangrijks: de woonwerkfiets moet er onaantrekkelijk uitzien.
grijs & roestig.
een vriendin rijdt op een roze fiets rond. Erg lelijk. wordt niet gestolen.
een roze fiets vind ik toch iets te ver gaan.

niko

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!!

Hebben jullie enig idee waarom er alleen 50-ers op mijn bericht gereageerd hebben? Passen de 'jongeren' niet in mijn plaatje of reageren ze niet op dit forum?

Het is overigens zeker niet mijn bedoeling om te discrimineren!

Ik ben me ervan bewust dat ik door de leeftijdsgrens een redelijk grote groep buiten beschouwing laat, maar mijn mening is dat je nu eenmaal geen goede fiets kunt ontwerpen die voor iedereen geschikt is. Juist omdat het mijn ambitie is om woon-werk verkeer per fiets voor 'jonge' mensen aantrekkelijker te maken, ben ik geinteresseerd in hun eisen en wensen.

Maar misschien moet ik dat heroverwegen, jullie 50ers hebben immers al een heel fietsleven achter je en barsten natuurlijk van ervaring :wink:
lowrider schreef:in het kader van mijn afstudeerproject, de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets, ben ik op zoek naar sportieve fietsers tussen de 20 en 50 jaar die vrijwel dagelijks een wat langere afstand (meer dan 7,5 kilometer) naar hun werk fietsen en afkomstig zijn uit de provincies Friesland, Drenthe of Groningen.
Waarom beperk je je 'werkgebied' tot de noordelijke provincies?

Bovendien is mijn keuze voor de jongere doelgroep gebaseerd op de combinatie van woon/werk fietsen en het naar school brengen van (jonge) kinderen...

Maar dan natuurlijk allereerst de vraag: kunnen mensen dit wel combineren als ze een lange afstand naar het werk moeten fietsen en dus vroeg van huis moeten? Iemand ervaring hiermee?

lowrider schreef:Hebben jullie enig idee waarom er alleen 50-ers op mijn bericht gereageerd hebben? Passen de 'jongeren' niet in mijn plaatje of reageren ze niet op dit forum? .... geen goede fiets kunt ontwerpen die voor iedereen geschikt is. Juist omdat het mijn ambitie is om woon-werk verkeer per fiets voor 'jonge' mensen aantrekkelijker te maken, ben ik geinteresseerd in hun eisen en wensen.
Dat laatste heb je eerder niet gezegd! Het is natuurlijk een probleempje: je wilt onderzoek doen naar de wensen van juist diegenen die niet veel fietsen.
Je zult dus volgens mij moeten kiezen om ofwel een woonwerkfiets te gaan maken voor de grootste markt (dat is dus inclusief de grote groep vijftigers), ofwel je gaat op zoek naar de verschillen tussen de wensen en verwachtingen bij de twintigers en die van de vijftigers. Dat laatste lijkt me wel erg interessant.
Succes,
Leon (te ver, werkt aan huis)

@ Vincent:

Dat is puur om praktische redenen: ik woon zelf in het noorden van het land en wil mijn onderzoek, om tijd en reiskosten te beperken, niet te ver van huis laten plaatsvinden.

Voor de geinteresseerden:

ik heb een vrij uitgebreide enquete samengesteld voor woon-werk verkeer op de fiets. Iedereen kan hem invullen, ongeacht woonplaats of leeftijd!

De enquete is beschikbaar via:

http://www.fastdump.net/DOWNLOAD/de4a41 ... lineNL.xls

Wanneer je hem ingevuld hebt kun je hem mailen naar onnovation@gmail.com

alvast bedankt!

Een beetje een flauw antwoord, maar vergeet niet dat omgevingsfactoren een hele grote rol spelen. Ik fiets 3 keer per week 8 kilometer heen en 8 kilometer terug naar mijn werk en mijn vriendin zelfs 4 keer per week 10 km heen en terug. Deze reisjes spelen zich allemaal af in Amsterdam.

Opzich lijkt zo'n fiets als die Willem Jongman beschrijft ideaal. Maar hij zal er wel moeten uitzien als een stadsbarrel. Ik wil niet dat hij gelijk gestolen wordt of iets dergelijks. Verder zou het fijn zijn als de onderdelen niet van de fiets af te slopen zijn ( Met name wielen bel etcetc)

Ik ben 22 en ik fiets in Amsterdam, val ik dan in de doelgroep of heeft het geen zin om de enquete in te vullen. (Afstudeerenquetes probeer ik altijd te maken, ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn om mensen te vinden :shock: )

@ giantus:

het heeft zeker zin om de enquete in te vullen, in principe maakt het niet veel uit waar je woont. Ik had daar in eerste instantie een beparking aan gesteld ivm een veldonderzoek...

hihihi, ik heb wel lol gehad bij het invullen. Je stelt bijvoorbeeld de status van een Koga of een Giant gelijk aan een Porsche, Spyker of Ferrari. LOL

Voor de rest: goed in te vullen maar wel enorm veel vragen, kijk uit voor RSI.

tip voor invullers: gebruik een keer het "emmertje" als je op het goede antwoord staat en daarna Ctrl-Y, dat bespaart heel veel gemuis.

Sjirk

Ik ben nog geen vijftiger en fiets dan ook (nog) niet naar mijn werk (R'dam - Den Haag, ±30km), maar ik wil wel even voor me uitdromen:

- een ligfiets (minder last van tegenwind en dus sneller);
- son-naafdynamo;
- superverlichting die feller wordt als de sensor een tegenligger detecteert;
- met een druk op de knop hoger en rechter op zitten in de stad, lager en vlakker liggen daarbuiten;
- hydraulische velgremmen;
- onderhoudsarme naafversnellingen met een slim bereik voor het vlakke land;
- een hyper-ventilerend zitje (waterkoeling in de zomer?);
- mogelijkheid om een standaard drinksysteem makkelijk aan/in het zitje te hangen;
- een makkelijk te (de)monteren windscherm voor slecht weer;
- mogelijkheid om comfortabele dikke banden te monteren;
- een stroomlijnpuntje met afneembaar bagagedeel, dat zo mee de kleedkamer in kan, of liever nog twee delen: een voor natte en een voor droge spullen;

Hoi Onno,

Leuke Enquete maar een beetje lang(draadig)... Beetje weinig techniek en veel psychologie. Ik neem aan dat je de uitslag ook met ons deelt via het Forum ??? Of dat je het een keer komt presenteren tijdens een weekend activiteit ???

@SjirkM Bedankt voor de Ctrl-Y tip !!!

Wouter Hagedoorn

Ik ga de resultaten zeker met jullie delen! Geeft vast wel weer aanleiding tot nieuwe discussie :wink: