Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zit er in jullie bidons? - Forum Wereldfietser

Wat zit er in jullie bidons?

Tijdens het vakantiefietsen drink ik alleen maar water of melk. Al zo 38 jaar. Voor melk gebruik ik sinds kort een dubbelwandige RVS bidon, daarvoor een gewone bidon in een natte sok (blijft bij zonnig weer wel 50 km lang koel!). Ik heb geen idee wat er in jullie bidons zitten. Koolzuurhoudende frisdranken wijs ik pertinent van de hand, omdat die de zuurstof voor je spieren wegnemen. Bij diverse soorten energiedrankjes zoals Red Bull griezel ik van de vaak chemische samenstellingen....
Water, melk, twee bananen, een reep Mars en ik kan wel 100 km fietsen! Voor mij wordts melk het meest gedronken (tenslotte dé witte motor), wel een liter op iedere 40 km.
Ik drink vaak alleen water , en soms vul ik mn bidon met half water half vruchtensap jus de orange bv. Het probleem is daarbij wel dat je bidon op den duur een beetje muf gaat ruiken
Wat mij ook goed bevalt is een colaatje tijdens stops.Melk lijkt mij helemaal niets, krijg je zo,n "katoen" tong van

- 3/4 water en 1/4 vruchtensap of
- water met suiker of
- water met vitaminebruistablet met vruchtensmaak

Water met een klein beetje suiker (in wat voor vorm dan ook) zorgt ervoor dat je lichaam het vocht beter vasthoudt. Bovendien is het dan ook beter in grote hoeveelheden naar binnen te werken in tegenstelling tot puur water.

Water, water, water en direct na het afstappen aan het eind van de dag een grote fles (koude) cola (met z'n tweetjes, welteverstaan) 8), da's goed voor vanalles en nog lekker ook!

Gudrun
Altijd bij me, één of twee bidons water. Verder een alu Sigg bidon met limonade. Gewoon wat siroop met water. Voordeel van deze bidon is dat ie geen smaak vasthoudt. Melk lijkt me echt niet iets voor mij onderweg.
Henk.

's Zomers water. 's Winters warme thee (voor zolang het duurt ;)) bij me maar dan in een thermosfles.

Wil overigens graag een terrasje pakken en dan meestal frisdrank om de keel weer goed te spoelen.

In de bidon (op de ligfiets onder mijn zitje) zit water. Vaak meestal kraanwater, tenzij dit echt niet te drinken is (gechlooreerd) of onbetrouwbaar. Achter in de fiets(zijvak)tas een fles cola (1, 1,5 of 2 liter afh van de dorst). Verder nog een opvouwbare 2 liter platypus waterfles voor als er weinig water onderweg getapt kan worden.
Afbeelding

Alleen water in twee bidons, onderweg koop ik een halve liter karnemelk (of drinkyogurt) uit de koeling en/of maak ik midden in een rustig bos of bij een fraai meertje koffie op m'n brandertje, en staat de tent op dan smaakt een biertje prima (en de volgende meestal ook wel). :wink:

In m'n waterzakken zit afhankelijk van de omstandigheden 2 tot 20 liter water.
De bidons (2L totaal, op mijn kleine framepje past niet zoveel :() bevatten ook water.

Als ik nou wat minder water in de waterzakken doe, kan ik daarvoor ook een of meerdere flessen cola meenemen. Mocht m'n kettingolie op zijn dan houdt dat ook in de woestijn m'n ketting nog tijdelijk wat vochtig (zonde, maar werkt wel, of het lijk op z'n minst dat het werkt!).

Melkpoeder probeer ik altijd 's ochtends te gebruiken voor een litertje melk. De spieren herstellen dan makkelijker van de inspanning van de dag ervoor. Meestal is die liter melk voordat ik op de fiets stap op (ook voor muesli of iets soortgelijks).

In westerse landen koop ik tegenwoordig een flesje vruchtendrank, van die chemische. Het smaakje maakt dat ik het net iets liever drink dan water, en door de hogere concentratie energie is het ook een soort energiedrank voor de moeilijke momenten.

Tegenwoordig hebben we altijd een 1,5 liter PET fles met water bij ons in een PET fles houder en afhankelijk van de mogelijkheid om water onderweg te tappen nog 2 of 3 bidons met water. In erg warme gebieden binden we dan nog een extra PET fles achterop de bagagedrager.
In het verleden hadden we in onze bidons vaak een mengsel van 1 deel water met 1 deel appelsap maar na een paar weken krijg je, ondanks intensief omspoelen, toch schimmelvorming in je bidons. Dus daar zijn we mee gestopt

Ronald

Bij het ontbijt 1 liter melk. Op de fiets 1 bidon met water en 1 met behoorlijk verdunde isostar. Bidons zijn van die alu gevallen, werkt uitstekend. Nadeel van sappen vind ik niet alleen de schimmelvorming (al krijg je dat met steradent er wel uit), maar vooral dat je er nog veel meer dorst van krijgt. Ik kan me voorstellen dat als je in onbewoond gebied zit veel meer meeneemt. En als het heel heet is meer isostar erin doen anders steken in de zij van al dat water.
2x 0,75 water in plastic flessen (Aquana) en als het erg warm is of een lange tocht bij een benzinepomp of cola automaat 1/2 - 1 liter coca cola (light) of 1 - 2 koffie verkeerd. Sport en/ of vruchtendrankjes zijn zoet en maken alleen maar dorstig. Na afloop een koud biertje.

willem.megens schreef:Bij het ontbijt 1 liter melk. Op de fiets 1 bidon met water en 1 met behoorlijk verdunde isostar. Bidons zijn van die alu gevallen, werkt uitstekend. Nadeel van sappen vind ik niet alleen de schimmelvorming (al krijg je dat met steradent er wel uit), maar vooral dat je er nog veel meer dorst van krijgt. Ik kan me voorstellen dat als je in onbewoond gebied zit veel meer meeneemt. En als het heel heet is meer isostar erin doen anders steken in de zij van al dat water.
In warme landen zoals het Midden-Oosten gebruikte ik een watertank van 5 liter, met zelf eraan gemaakte haken links aan de bagagedrager. Gewoon nieuw gekocht bij een benzinestation. Probeer maar eens 98 km door de woestijn in Jordanië te fietsen bij 41 graden zonder één plekje schaduw! Het was de allerzwaarste fietsvakantie in mijn leven ooit. In drie weken ben ik 13 kilo afgevallen. Zonder die watertank zou ik nu zeker niet voor mijn PC gezeten hebben!
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=XVSB4YCR, hier voor het terminalgebouw van Ben Gurion Airport in Tel Aviv, op 3 juni 1979. Aan de rechterkant één Karrimor zijtas; een kleine tas met gereedschappen op de bagagedrager en een Madden stuurtas. Met opzet geen regenkleding mee en de spatborden had ik dan ook thuis gelaten.

Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=XVSB4YCR, hier voor het terminalgebouw van Ben Gurion Airport in Tel Aviv, op 3 juni 1979.
Volgens mij past in die rode waterbal wel 100 liter! Had Ortlieb die toen al in het assortiment?

Zonder gekheid: red jij zo'n snikhete dag op puur water? Of heb je ook nog mineralen e.d. nodig?

Basis:

Altijd twee bidons van 0.75 liter (Aquana) gevuld met water. Op hete dagen een pet fles gevuld met water op de Bob.

Tussendoor:

Tijdens het sporten een blikje cola of redbull
Tijdens fietsvakantie koffie verkeerd met extra suiker (drink normaal zwarte koffie maar het idee van melk met veel suiker voelt goed)

Tenslotte:

Bij aankomst z.s.m. een koud biertje! (terwijl ik thuis alleen wijn drink)
Martin E. van Doornik schreef:wel een liter op iedere 40 km.
Een zuinige moter dus... :wink:

willem.megens schreef:
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=XVSB4YCR, hier voor het terminalgebouw van Ben Gurion Airport in Tel Aviv, op 3 juni 1979.
Volgens mij past in die rode waterbal wel 100 liter! Had Ortlieb die toen al in het assortiment?

Zonder gekheid: red jij zo'n snikhete dag op puur water? Of heb je ook nog mineralen e.d. nodig?
Mineralen heb je ook nodig. Vandaar ook dat ik de cola meeneem. Zit energie in, mineralen, is lekker (nou ja, ik vind het goed drinkbaar in ieder geval!), en het vocht wordt ook weer aangevuld. Je kunt jezelf verwennen zo veel je wilt in die warme omstandigheden van de woestijn, maar vergeet ook niet puur water te drinken. Anderhalve liter water op een halve liter cola (of iets anders met energie en mineralen) vind ik zelf een mooie verhouding.

Als je meerdere dagen geen dorpje of waterbron verwacht, moet je ook al het vocht zelf meenemen. Dat is al gauw 6kg vocht p.p.p.d. En dan heb ik vertraging door een eventuele zandstorm nog niet meegerekend.

Hoi,

Tijdens dialezingen van de wereldfietser : wijn
Tijdens het fietsen : water of als het heel heet is water aangelengd met fanta cq mirinda. Dat maakt het hete vocht drinkbaar.
Wat ik deze reis in de iraanse en pakistaanse woestijn deed ( over de 40 graden ) was een sok om de fles en deze goed nat houden met water. Zo bleef het water zelfs koel te noemen !

Proost !

willem.megens schreef:
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=XVSB4YCR, hier voor het terminalgebouw van Ben Gurion Airport in Tel Aviv, op 3 juni 1979.
Volgens mij past in die rode waterbal wel 100 liter! Had Ortlieb die toen al in het assortiment?

Zonder gekheid: red jij zo'n snikhete dag op puur water? Of heb je ook nog mineralen e.d. nodig?
Grapje van je zeker? Die rode waterbal is waarschijnlijk een afvalbak die daar op straat staat. Inderdaad, ik heb vier dagen door de Arabische woestijnen gefietst, de langste etappe was 98 km, met 's morgens melk en de rest van de dag water uit de 5 liter-tank, die onderweg nog eens gevuld moest worden. Echt noodzakelijk in de woestijn! Idd puur water zo uit de kraan in de jeugdherbergen of ergens bij een winkel onderweg. Geen mineralen gebruikt. Ik droeg een kibboets-hoed om mijn hoofd te beschermen. De zon scheen zowat vertikaal, amper schaduw rondom me. Eerlijk toegegeven, het was een erg riskante onderneming. Hier nog twee foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=FU3ZUFCI

Tijdens mijn reis door Duitsland (oktober) had ik mee:
- 1 anderhalve liter PET-fles met daarin 1/3 cola 2/3 water (best te drinken en je hebt meteen wat suiker binnen.)
- 1 halfliterfles met sap of cola

Kan me wel voorstellen dat het 's zomers weer anders werkt dan in het najaar of de winter.

's avonds is een biertje heerlijk, maar het hakt er wel in na een zware dag.

Jiska